Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 16 Feb 2012 06:39:50

InnleggSkrevet: 06 Mar 2012 20:14:21    Tittel: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Jeg søker etter to brødre, Gunerius og Harbart Syversen. Gunerius som er min oldefar fra farssida er født 8. mars 1860, mens Hagbart er født 22. juli 1863, begge fra Lårby, Skedsmo og døpt i Skedsmo kirke . Deres far var Syver Gulbrandsen f. 1. des. 1827, Eidskog og mor Jonette Marie f. 18. februar 1836, Skedsmo. De gifta seg der og flytta innover til Aker og seinere Oslo. Ved folketellinga 1865 er familien å finne sammen under Østre Aker, Vålerenga nye by. Etter den tid blir bildet et annet. Ved folketelling 1875 er far Syvert og sønn Gunerius å finne i St. Halvards gate 47, begge tomtearbeidere. Som nabo finnes også fam. Jacobsen, der Karoline Josefine som skulle bli min oldemor boende. Altså ble det kjærester mellom Gunerius og Karoline som førte fram til min farfar Karl Fredrik Syversen født 6. februar 1881. I kikeboka under hans dåp 3. april 1881, Oslo Hospital stod det anmerkning: Anmerkninger:
"Meldt av barnemoderen, hennes 1ste barn, 19 år og således forlovet med barnefar"

Det ble med det. De gikk fra hverandre, uvisst hvorfor. Karoline ble gift og stiftet ny familie. Gunerius der i mot er sporløst forsvunnet. Ingen søkte offentlige dok. gir noe svar, ikke seinere folketellinger spesielt for Oslo. Heller andre steder i landet. Det eneste som kan bekrefte hans historiske rolle etter den tid er at han står innskrevet i kirkeboka på Sagene ved giftemål til sønnen Karl Fredrik, 6. februar 1910. Der står hans navn.

Heller ikke Hagbart er å finne etter 1865. Ingen konfirmasjon i kirke er å finne (Grønland, Oslo Hospital)

Sånn som jeg har tenkt kan de være avgått med døden, byttet identitet eller emigrert (listene er lest).
Etter siste etterlysning her er både deres mor og fars livssyklus blitt bekreftet.
Med bakgrunn i dette ønsker jeg hjelp til å finne mer ut av Gunerius og Hagbart videre ferd.

Kan noen gi meg svar eller ideer på hva jeg kan søke videre?
[color=darkred][/color]
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2004 01:00:21

InnleggSkrevet: 06 Mar 2012 21:35:20    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Håpløst å finne ut av kanskje, men det er en Gunerius Syversen i Wisconsin, USA. Født 18. mars 1860 i Christiania.
Kan det være han ?
Har vært "sailor" siden 1884, nå "farmer". I USA siden 1884 - ankom Baltimore jan. 1884.

Pass-søknad 1914:
Name:

Gunerius Syvertson
Birth Date:
18 Mar 1860
Birth Place:
Christiania Norway
Residence:
Town of Scundinovia, Haupaca Co, Wisconsin
Passport Issue Date:
21 Apr 1914
Passport Includes a Photo: No

Denne karen er tydeligvis gift :

Name:
Gunerius Syvertson

Census Date:
1 Jun 1905

Residence County:
Waupaca

Residence state:
Wisconsin

Locality:
Scandinavia

Birth Location:
Norway

Marital Status:
Married

Estimated Birth Year:
abt 1860

Race:
White

Relation:
Head

Spouse's Name:
Karen M Syvertson

Line:
30

Roll:

CSUSAWI1905_32

Neighbors:
View others on page

Household Members:
Name
Gunerius Syvertson
45

Karen M Syvertson
48

Johan Syvertson
18

Inga A Syvertson
17

Clara S Syvertson
15

Sam Syvertson
13

Milton Syvertson
11

Lanora Syvertson
9

View original image
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2012 22:03:49    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Innlegg fra et Ancestry-medlem:
Det står at far er Syver Gulbrandsen, f. i Vinger, mor Jonette M. Hansdatter f. i Skedsmo.
Gunerius er avbildet sammen med sin halvbror Howard Erickson.
Gunerius død 13. desember 1956.

Gunder Syvertsen (right) and half-brother Howard Erickson (left)
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Jun 2010 06:04:16

InnleggSkrevet: 08 Mar 2012 22:27:38    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Hei!

Fikk lest ditt svar nå. Tusen takk for undersøkelsen! Jeg ble veldig positivt overrasket over hva du har funnet fram av opplysningene rundt Gunerius. Opplysningene er veldig sammenfallende med det som er sporet. Fødselsdato 8. mars til 18. kan jo være tilfeldig. Men det som understøttet identiteten er hans foreldre som er registeret.
Hans mor Jonette Marie døde 30. august 1873 av tuberkulose. Hans far Syver giftet seg på nytt i 1888, og fikk tre nye barn. Det som ikke forstår er opplysninger om hans halvbror, som er tekstet fra bilde? Har du noe mer muligheter til å finne komme dette spørsmålet til livs?

Som sagt, jeg er takknemlig for det du har framlagt. Denne mannen har vært en gåte for meg over flere år. Min far, farfar og familie har aldri nevnt et ord om Gunerius. Enten fordi at de var i uvisshet eller ikke ville være åpne om det. Det å være "uekte" var jo et tabubelagt tema.

Beste hilsen,
Terje Syversen

e-post: tersyver@gmail.com
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Mar 2012 22:35:55    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Hei Kari Sandberg!

Jeg har tenkt over hvem denne halvbroren, Howard Erickson på bildet kan være. Har funnet ut
av det kan være en person med navn Gulbrand Eriksen, født 15. september 1877, Bjerkeeiet, Norderhov i Buskerud. Det falt meg inn å se nærmere på far til Gunerius nye familie da han inngikk sitt sitt 2. ekteskap der i 1884. Kvinnen han var gift med Nilie Anette Olsdatter hadde en sønn fra tidligere ekteskap med dette navnet. Om denne identiteten er stemmer kan mye ha skjedd som åpner et nytt kapittel i vår slektshistorie. Disse to herrer har 17 års mellom seg i alder og bildet kan gi inntrykk av det. Kan du gi meg tips på hvordan jeg kan komme i kontakt med kilden av bilde?
Likeledes gi meg veiledning på hvordan jeg kan søke nærmere informasjon om deres liv og levne.

Med beste hilsen,
Terje Syversen
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Mar 2012 19:13:56    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Det ligger kun en kontaktlink på Ancestry. Mail er derfor sendt til vedkommende som har denne informasjonen på Ancestry - så får vi se hva som skjer.

Her er mer informasjon:

Spouse & Children

Karen M1856 – 1933

Unnamed Syvertsen
Johan/John Syvertsen1886 – 1959
Inga Syvertsen1888 – 1961
Clara Syvertsen1890 – 1923
Sam Syvertsen1892 –
Milton Lowell Syvertsen1893 – 1946
Glenora Syvertsen1895 –
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Mar 2012 12:23:24    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Takk for all informasjonen. Kan du finne bildet at Gunerius Syvertson og halvbror Howard Erickson og sende meg det på e-post. Gjerne med kilden så jeg kan gå videre?

På forhånd takk!

Med hilsen,
Terje Syversen,
tersyver@gmail.com
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Mar 2012 12:07:29    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Er sendt.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Apr 2010 12:40:37

InnleggSkrevet: 10 Feb 2014 00:56:38    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Hei Smile
Tusen takk Smile
Her var det masse nytt for meg også
Nille Anette var min Tipp Oldemor,
Håvard eller Howard som han kalte seg i USA var bror til min Oldefar Very Happy
Så moro å se dette bildet av dem a Smile Kan du være så snill å sende meg det også om jeg da ikke får det opp i større format ?
Fikk det opp bare i lite format Sad
Mvh. Eva Gundersen Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Feb 2014 09:56:03    Tittel: Re: Brødrene Gunerius og Hagbart Syversen Svar med Sitat

Da håper jeg Terje kan sende deg det. Jeg har ikke tilgang til bildet lenger da jeg har sagt opp mitt abonnement på Ancestry.
Send Terje en PM for sikkerhets skyld.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet