Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 17 Feb 2012 07:54:27

InnleggSkrevet: 27 Mar 2012 20:43:39    Tittel: Henrik Gustavsen f. ca 1796 - Mine tipp tipp tipp oldeforeld Svar med Sitat

Jeg søker foreldrene til Henrik Gustavsen som skal være født enten i Lenvik eller i Torsken ca 1796. Han blei konfirmert i Dverberg kommune i Andøy i 1811, og gift i 1824 med Riborg Helena Knutsdatter. (Hennes bestemor Riborg Helena Ording 1744 - 1795).

Johan Borgos skriver i bygdebok for Andøy, del 3 grn 26 Myre, at hans foreldre er Gustavus Jakobsen og Guru Pouldtr, men ikke noe mer om dem. I Familysearch finer jeg Henrik Gustavsen f 1796 i Torsken, men ikke mer. I kirkebok for Lenvik finner jeg jeg en Gustav Jacob, 32 år som druknet i Gisundet i 1799, men ikke noe mer. I folketellinga for Lenvik finner jeg Guru Poulsdtr 37 år, enke etter 2 ekteskap, og med 2 barn bl.a. Henrich Jakobsen 4 år. Hun bor i Stønnesbotten.

Her er det jo mye som tyder på at dette kan være riktige personer, men alt stemmer ikke?
hilsen
kjell
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 20 Feb 2011 02:34:07

InnleggSkrevet: 28 Mar 2012 13:28:12    Tittel: Re: Henrik Gustavsen's foreldre - Mine tipp tipp tipp oldefo Svar med Sitat

Hei Kjell
i skiftet etter Gustavus Jacobsen står det enke Guru Poulsdatter og 2 barn
med navn Henrich Gustavusen og Karoline Gustavusdatter
legger ved lenke http://arkivverket.no/URN:sk_read/25030/17/?size=gigant&mode=0
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Feb 2012 07:54:27

InnleggSkrevet: 28 Mar 2012 20:08:03    Tittel: Re: Henrik Gustavsen's foreldre - Mine tipp tipp tipp oldefo Svar med Sitat

Mange takk for informasjonen fra Finn, selv om jeg har problemer med å kunne lese alt fra skiftet etter Gustavius. Gustavius er vel ikke et vanlig namn her oppe i Vesterålen eller i Sør-Troms, men jeg mener å ha støtt på dette namnet i folk som stammer fra Sverige, Danmark eller Tyskland. Jeg har ikke oversikt over så mange som har samisk avstamning, men jeg har ikke noen med dette namnet.

Guru, som jeg finner i Folketelling 1801, har sannsynligvis samisk avstaming, jeg antar sjøsamisk, ettersom hennes brødre er "jordmenn".

Men hvor kom Gustavus fra, og hvem er hans foreldre??
hilsen
kjell
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Jan 2008 09:54:55

InnleggSkrevet: 02 Mai 2012 22:29:05    Tittel: Re: Henrik Gustavsen's foreldre - Mine tipp tipp tipp oldefo Svar med Sitat

Hei Kjell!

Gustavus Jacobsen har det vært lett etter tidligere http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=382889&highlight=gu stavus#382889

Hans opprinnelse synes vanskelig å finne grunnet tapte kirkebøker. Gurus opprinnelse er helt klart "fin".

Gustavus er min 3-tippoldefar gjennom Henriks søster Karoline.

Mvh John Tore
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet