Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2007 09:13:19

InnleggSkrevet: 26 Feb 2012 17:57:57    Tittel: Oversikt over soldater Svar med Sitat

Finnes det egne register hvor man kan finne opplysninger om soldater?
Jeg har bl.a flere tilfeller hvor far til uekte barn er soldat (antagelig ikke helt uvanlig), og skulle gjerne funnet ut litt mer om disse fedrene. Det gjelder Vinger og Halden på begynnelsen av 1800-tallet, og jeg har regiment, compagnie og i ett tilfelle nr. på soldaten.

Anne-Marit
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 04:14:55

InnleggSkrevet: 01 Mar 2012 11:56:15    Tittel: Re: Oversikt over soldater Svar med Sitat

Hei.

Statsarkivene sitter på soldatlister over alle soldater innenfor sitt område, så lenge de er innlevert. Her i Kongsberg er de også mikrofilmet.

Så du får sjekke på statsarkivet på Hamar for Vinger, og i Oslo for Halden.

Remi
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2007 09:13:19

InnleggSkrevet: 01 Mar 2012 17:53:42    Tittel: Re: Oversikt over soldater Svar med Sitat

Takk for tipset Smile

Anne-Marit
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2011 03:05:43

InnleggSkrevet: 06 Apr 2012 20:56:22    Tittel: Re: Oversikt over soldater Svar med Sitat

Du bør også ta kontakt med Forsvarsmuseet på Akershus Festning, de har mye interessant som ikke legges ut på nett, det samme har Marinemuseet i Horten.

Du vil neppe finne navnene til militært personell, herunder aktive deltagere i siste krig, på nett. Etter samtaler med militært arkivpersonell, forsto jeg det slik at det fortsatt er 'hevngjerrige' personer der ute som samler på navn på deltagere i visse slag hvor en slektning kanskje ble drept, derfor ligger ikke slik info på nett. Det utleveres info etter direkte henvendelse. Jeg har selv fått info med velvillig bistand fra Marinemuseet i Horten, etter å ha tatt direkte kontakt. Vær også så spesifikk som mulig om hva som ønskes av opplysninger, det er mange arkiver å lete i...

mvh Olaf

Edit: Dette inlegget havnet desverre på feil plass, ettersom jeg hadde flere vinduer oppe samtidig, beklager så mye. Olaf
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet