Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Aug 2009 01:11:24

InnleggSkrevet: 13 Apr 2012 14:44:53    Tittel: Heinrich ARENTZ med mulig far som var biskop i Bremen Svar med Sitat

Ut fra lesing av forskjellige kilder lurer jeg på om noen kan verifisere følgende:

3 Sogneprest Peter Henriksen Arentz, født 1633, sannsynligvis i Bergen og gift med Sara Hansen Taraldsen

hadde en far:

2 Heinrich ARENTZ, født 1580-90 i Tyskland, Holstein, Bremen, Hamburg, gift i Bergen ca 1630 med Trine Pedersdatter

med foreldre

1. Heinrich 3rd ARENTZ Bishop of Bremen og kone Anna (Pestdorf / Betzdorf) VON BROICH

I så fall er biskop Heinrichs foreldre:
Duke Franz I Sachsen-Lauenburg og prinsesse Sibylla av Sachsen

Har jeg forlest meg?

Med vennlig hilsen
Fredrik Vogt-Lorentzen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 04:10:16

InnleggSkrevet: 14 Apr 2012 06:35:38    Tittel: Re: Heinrich ARENTZ med mulig far som var biskop i Bremen Svar med Sitat

Dette kan ikke jeg noe om, men jeg har sjekket litt rundt omkring,- uten at det hjalp noe særlig.

Erkebiskopen døde forøvrig palmesøndag 1585 etter en gudstjeneste i Bremervörde,- han falt av hesten. Så en sønn kan ihvertfall ikke være født opp mot 1590. Tysk Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Heinrich_von_Sachsen-Lauenburg

Det jeg ikke har klart å finne på tyske sider, er eventuelle barn han og hustruen Anna kan ha hatt. Det er nesten rart at det skal være så vanskelig å finne dersom det var noen. Kan ikke se navnet Arentz brukt i familien heller. På flere norske slektssider derimot, er Heinrich Arentz ført opp som sønn av erkebiskopen, men fødselsår og fødested varierer jo litt da. Noen henviser til Norske Stamtavler av W. Lassen. Men det står ikke i den boken at familien Arentz i Norge er etterkommere av erkebiskopen.

Ikke knytt sammen disse slektene før du har fått bedre kilder enn andres slektstavler. Jeg har også funnet slektstavler der det ikke er ført opp hvem Heinrich Arentz er sønn av, så alle er ikke like skråsikre, tydeligvis. Det ble ikke mye hjelp i dette, men kanskje det dukker opp noe etterhvert fra noen som vet litt mer.

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Aug 2009 01:11:24

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012 15:42:39    Tittel: Re: Heinrich ARENTZ med mulig far som var biskop i Bremen Svar med Sitat

Takk for innspill, er enig i din vurdering!

Hilsen Fredrik VL
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet