|
Slektsforum DIS-Norge
|
| Vis forrige emne :: Vis neste emne |
| Av |
Innlegg |
Skjult navn
Ble registrert: 21 Mar 2011 04:06:07 Innlegg: 40 Bosted: FLATEBY
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23 Innlegg: 6501 Bosted: STØ
|
Skrevet: 25 Apr 2012 21:16:53 Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy |
|
|
F. d 19, D. 25. Måneden er Mai
Er litt usikker på navnet er Madsie eller Massie Kjelvig. Mener morens navn er skrevet Lusia.
Mvh Paul |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 03 Nov 2006 10:10:00 Innlegg: 8988 Bosted: KONGSBERG
|
Skrevet: 25 Apr 2012 21:53:37 Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy |
|
|
Jeg er enig med Paul både mht datoene og stavemåten på morens navn. Barnets navn leser jeg som Massie.
Mvh
Else B. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 25 Apr 2012 22:42:17 Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy |
|
|
Takk til dere for svar.
Årsaken til at jeg skriver Lucia er at navnet hennes i andre sammenheng skrives på den måten, men det er ikke så farlig.
Men når jeg sammenligner hvordan d skrives i person navnet til fadderne så er det klare d'er, mens det i såfall i barnenavnet er en til sammenligning halveis utført d.
4 bokstaven er en s er greit å se, så det ville være rart om det ble skrevet 2 ulike s i samme navn?
Men dere er jo eksperter i å tyde så jeg får bare slå meg til ro med at dette må da være et svært uvanlig navn i Norge på denne tiden? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
Ble registrert: 17 Okt 2007 08:33:23 Innlegg: 6501 Bosted: STØ
|
Skrevet: 25 Apr 2012 23:20:42 Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy |
|
|
Det er nok 2 s'er, altså Massie. Det var vanlig med to forskjellige s'er når de kom etter hverandre. Det forhindrer ikke at hun i andre sammenheng kan være omtalt som Madsie eller Madsine. Det samme gjelder Lusia/Lucia.
På den tiden var det ikke "standardmåter" å skrive et navn på. Det var opptil den som skrev. Det kan jo medføre visse problemer. En person kan f.eks være kalt Kristoffer/Kristofer/Kristopher/Christoffer/Christofer/Christopher. 6 varianter. Hvis da faren het Peder kunne patronymet bli Pedersen/Persen/Peersen. Ofte er endelsen -en sløyfet slik at det f.eks. bare står Pers. Dermed er det straks 18 muligheter.
Ikke så enkelt bestandig.
Ha en god kveld
Mvh Paul |
|
| Til Toppen |
|
 |
Skjult navn
|
Skrevet: 10 Mai 2012 17:39:09 Tittel: Re: Navn på barnet fra Inderøy |
|
|
Tusen takk Paul, ja det er ikke rart en kan bli forvirret noen ganger. Men er takknemmelig for all lærdom jeg kan få med meg for å forstå dette bedre!  |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet Du kan ikke svare på emner i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke laste opp filer til dette forumet Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet
|