Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 17 Apr 2012 06:33:20

InnleggSkrevet: 28 Mai 2012 00:39:19    Tittel: Oslo Skifterett, Dødsfallprotokoll 1908, Ella M. Pedersen Svar med Sitat

Nr 1494 Ella Margrethe Pedersen

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 4 , 1907-1909, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27304/159/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090515341035.jpg

Trenger sårt til litt tydehjelp igjen jeg.

I kolonnen med den dødes navn tror jeg at jeg har fått med meg alt:

Pigebarn Ella Margrethe Pedersen 8 1/2 Aar død i dag i Parkveien N 61

Neste kolonne:

______ Skibsreder? Nils Marinius Pedersen og Hustru ____ ______

Og at det står Faderen i siste kolonne betyr vel at det er hennes far som har meldt ifra om dødsfallet.

Er det noen som vet om det er mulig å søke ett sted for å finne ut dødsårsaken?

Blir rene "kinderegget" det her Very Happy

I kirkeboken, ved hennes begravelse står det oppført noe etter navnet hennes (under navnet

Dødsfall nr. 85 / kvinner
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. IV 4 (1897-1912), Døde og begravede 1908, side 178.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4142&idx_id=4142&uid =ny&idx_side=-183
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060607010183.jpg

Her leser jeg også at faren står oppført som Skibsreder?

Hva er forskjellen på Skibsreder og Dampskibsexpeditør? Han står nemlig oppført som Dampskipsexpeditør ved sitt eget dødsfall i 1911, og det samme under folketellingen i 1900 og i 1910

Mvh
May B.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 03:10:16

InnleggSkrevet: 28 Mai 2012 01:37:26    Tittel: Re: Oslo Skifterett, Dødsfallprotokoll 1908, Ella M. Pederse Svar med Sitat

I kirkeboken står det pigebarn under navnet hennes. Dødsårsak er oppgitt til paralysis cordis (hjertelammelse)..det står i kolonnen for dødsårsak på høyre side i kirkeboken.

I dødsfallprotokollen står det Foreldre Skibsreder Nils Marinius Pedersen og Hustru. Eier intet

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 07:33:23

InnleggSkrevet: 28 Mai 2012 07:29:06    Tittel: Re: Oslo Skifterett, Dødsfallprotokoll 1908, Ella M. Pederse Svar med Sitat

May skrev:

Hva er forskjellen på Skibsreder og Dampskibsexpeditør?

Litt enkelt sagt:
Skipsrederen eier skipet/skipene, men ekspeditøren tar seg av gods som skal med/kommer i land fra skipene, samt selger/utsteder billetter til reisende med skipene. Han kan arbeide for ett eller flere selskap.

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mai 2012 10:05:43    Tittel: Re: Oslo Skifterett, Dødsfallprotokoll 1908, Ella M. Pederse Svar med Sitat

Tusen takk for hjelpen til dere begge Very Happy

Mvh
May B.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 28 Okt 2010 07:26:55

InnleggSkrevet: 28 Mai 2012 10:25:34    Tittel: Re: Oslo Skifterett, Dødsfallprotokoll 1908, Ella M. Pederse Svar med Sitat

God morgen.
I adressebok for Oslo 1911 finner jeg under Dampskibsexpeditioner firmaet Pedersen & Meinich.
http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49245/1597/?size=bigger&mode=0

Kan det være sannsynlig at Mathildes mann var medeier i dette firmaet og at det er derfor hun står oppført i 1923 tellingen med mannens navn som arbeidsgiver? Hun kan jo ha fått arbeid der etter at hun ble enke.

Har også søkt litt etter pleiedatterens konfirmasjon for om det muligens gir svar på om det er hun som det menes er en avdød søsters børn. Fant desverre ikke noe.

Mvh Anne
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mai 2012 12:11:53    Tittel: Re: Oslo Skifterett, Dødsfallprotokoll 1908, Ella M. Pederse Svar med Sitat

Hei Anne

Ja, det kan du ha rett i. Jeg har også forsøkt å søke litt med det i tankene. Også når det gjelder Ellinor Pedersen, uten hell så langt, men det dukker nok opp noe.

Tusen tusen takk for bidrag Very Happy

Mvh
May B.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Mai 2012 12:28:46    Tittel: Re: Oslo Skifterett, Dødsfallprotokoll 1908, Ella M. Pederse Svar med Sitat

En tanke som slo meg er at Ellinor Pedersen, pleiedatteren, har flyttet til sin onkel i Bamble. Nils Marinius Pedersen etterlot seg en bror i Bamble, Albert Pedersen. Og i 1923-tellingen fra Kristiania så står ikke Ellinor lenger oppført som bosatt sammen med Mathilde Andrine.

Det kan jo selvfølgelig være at hun på det tidspunktet har fått seg arbeid og anne bolig, da hun er 18 år, men det kan også være at hun, når onkelen dør når hun er 6 år gammel, flytter til sin andre onkel som bor i Bamble i Telemark.

Nå burde vel denne tråden streng tatt ha blitt flyttet ut fra dette emne, men....

Mvh
May B.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet