Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 05:49:35

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012 19:33:48    Tittel: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Jeg har sett slektstavler hvor Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum er ført opp som sønn til Lars Hansen, på Vestre Repperskål.

Jeg kan ikke se at denne koblingen er beskrevet i Hedrum bygdebok bind 1 side 325 eller 460.

Er det noen som kan bekrefte foreldre til Anders Larsen?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 03:25:05

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012 21:37:30    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Jan skrev:
Jeg har sett slektstavler hvor Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum er ført opp som sønn til Lars Hansen, på Vestre Repperskål.

Jeg kan ikke se at denne koblingen er beskrevet i Hedrum bygdebok bind 1 side 325 eller 460.

Er det noen som kan bekrefte foreldre til Anders Larsen?

Anders Larsen og Kari Torgersdatter ble trolovet 29. mai 1762 i Sandar og gift 29. juni. En av kausjonistene var Hans Larsen fra Auby i Tjølling. Barna til Anders og Kari hadde flere faddere fra Tjølling, særlig fra Auby og Kjær; blant disse var Anne Larsdatter Auby i 1765.

Jeg vil da peke på at Lars Hansen på Auby i Tjølling blant hadde barna Anders, født 1728, og Anne, født 1736. Jeg har ikke Tjølling bygdebok for handa, og vet derfor ikke hva som står der (under Auby). Jeg ville i alle fall ha sett nærmere på denne Anders Larsen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012 21:44:17    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Kristian skrev:

Anders Larsen og Kari Torgersdatter ble trolovet 29. mai 1762 i Sandar og gift 29. juni.

Kari Torgersdatter må for øvrig være den Kari Torgersdatter som ble født 1735 på Nedre Solberg i Sandar, datter av Torger Hansen og Marte Gulliksdatter.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012 22:09:58    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Kristian skrev:
Jeg vil da peke på at Lars Hansen på Auby i Tjølling blant hadde barna Anders, født 1728, og Anne, født 1736. Jeg har ikke Tjølling bygdebok for handa, og vet derfor ikke hva som står der (under Auby). Jeg ville i alle fall ha sett nærmere på denne Anders Larsen.

Jeg har sjekket Tjølling bygdebok, og det er en sønn Anders 54 år i 1783 som blir vekk. Dermed er det ikke angitt hvor han har havnet. Skiftet etter Lars Hansen og Live var i 1783. Det er jo litt rart at en som bodde i Hedrum er beskrevet som vekk i forhold til Tjølling. Anders Larsen døde i 1784 56 år.
Men det kan jo være en god kandidat!

Takk for innspillet om Kari Torgersdatter.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Jun 2012 22:42:55    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Jan skrev:
Jeg har sjekket Tjølling bygdebok, og det er en sønn Anders 54 år i 1783 som blir vekk. Dermed er det ikke angitt hvor han har havnet. Skiftet etter Lars Hansen og Live var i 1783. Det er jo litt rart at en som bodde i Hedrum er beskrevet som vekk i forhold til Tjølling. Anders Larsen døde i 1784 56 år.
Men det kan jo være en god kandidat!

Skiftene har knappe opplysninger om arvingene på denne tida, og om Anders Larsen står det kun at han var 54 år. Når bygdebokforfatteren ikke har klart å plassere ham i Tjølling, er det ikke urimelig - med bygdebokterminologi - å omtale ham som "vekk".

Skiftet etter Lars og Live beviser at sønnen Anders var i live i 1783, og et sted må han jo ha holdt til - rimeligvis ikke langt unna, siden han har "signert" skiftet. På den annen side er det heller ingenting som bygger under at han kom til Haugen.

Det er heller ingen spor i skiftet etter Anders Larsen Haugen, annet enn at Sven Hansen Skinmo var verge. (Han var gift med Ragnhild Torgersdatter fra Nedre Solberg og således barnas mostermann.)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012 08:29:12    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Hei Kristian.
Nok en gang takk for avklarende informasjon når jeg står fast.

Som du skriver er det ikke klart bevis på at det er snakk om samme Anders Larsen her, men det er flere koblinger her så sannsynligheten for at det er Lars Hansen Auby som er far til min Anders Larsen er sterk.
Spesielt når han står som kausjonist ved Anders Larsens vigsel som nevnt over (Dette er feil- Rett navn som kausjonist er Hans Larsen Auby - se korreksjon under).

Sist endret av dn08317 den 14 Jun 2012 18:55:37, endret 1 gang
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012 18:41:53    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Jan skrev:
Som du skriver er det ikke klart bevis på at det er snakk om samme Anders Larsen her, men det er flere koblinger her så sannsynligheten for at det er Lars Hansen Auby som er far til min Anders Larsen er sterk. Spesielt når han står som kausjonist ved Anders Larsens vigsel som nevnt over.

Nå var det ikke Lars Hansen Auby som var kausjonist, men derimot en Hans Larsen Auby.

Men la oss se på Lars Hansen Aubys øvrige barn, slik skiftet i 1783 presenterer dem:
    Dattera Mari Larsdatter var gift med Halvor Auby. Jeg har funnet to barn døpt i Tjølling; Anders 8. mai 1774 og Anders 26. desember 1775. Kari Torgersdatter Haugen var fadder i 1774, mens Anders Larsen Haugen var fadder i 1775!

Dattera Anne Larsdatter var gift med Nils Auby. Det var ei datter Kari døpt 26. mars 1776, men der var ingen fra Haugen faddere.

Dattera Helvig Larsdatter, død før 1783, hadde vært gift med Søren Kjær. Deres barn var døpt i Sandar mellom 1755 og 1761, altså før Anders Larsen ble gift med Kari Torgersdatter og flyttet til Haugen, så jeg har ikke sjekket fadderne. Men Søren Kjær var fadder for hele fire av Anders Larsen Haugens barn!

Anders Larsen Haugen var angivelig 56 år da han døde i 1784, noe som passer perfekt med at Lars Hansen Aubys sønn ble født i 1728. Selv om noe fellende bevis mangler, mener jeg at det er tilstrekkelig sannsynliggjort at Anders Larsen Haugen var født på Auby.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 13 Jun 2012 09:08:36    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Hei igjen.
Takk for mer utfyllende info. Gjennomgangen av faddere styrker troen på at det er korrekt konklusjon og slektskap.

Bra du passer på meg når jeg skriver litt feil navn slik at helheten blir korrekt..
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Jun 2012 14:51:58    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Kristian skrev:
Nå var det ikke Lars Hansen Auby som var kausjonist, men derimot en Hans Larsen Auby.

Hans Larsen Auby var ifølge Tjølling bygdebok fra Fjære i Hedrum. Det ser ikke ut til å være noen slektstilknytning til Anders Larsen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Jun 2012 19:32:30    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Kristian skrev:
Hans Larsen Auby var ifølge Tjølling bygdebok fra Fjære i Hedrum. Det ser ikke ut til å være noen slektstilknytning til Anders Larsen.

Jeg ble litt nyskjerrig på Hans Larsen Auby, og jeg har lett leter han under Fjære i Hedrum bygdebok, men klarte ikke å finne han. Men jeg ser at han har Anun og Laurs Fiere som kausjonister når han gifter seg med Marte Torgersdatter http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8230&idx_id=8230&uid =ny&idx_side=-20 uten at det hjelper meg i å finne han.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Jun 2012 18:08:21    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Jan skrev:
Jeg ble litt nyskjerrig på Hans Larsen Auby, og jeg har lett leter han under Fjære i Hedrum bygdebok, men klarte ikke å finne han. Men jeg ser at han har Anun og Laurs Fiere som kausjonister når han gifter seg med Marte Torgersdatter http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8230&idx_id=8230&uid =ny&idx_side=-20 uten at det hjelper meg i å finne han.

Hans Larsen Auby var sønn av husmannen Lars Tryggesen i Sandfossen under Fjære og dennes hustru Ingeborg Hansdatter.

Hedrum bygdebok (bd II, s. 506) nevner Lars Tryggesen og Ingeborg Hansdatter, men kjenner kun sønnen Anders Larsen, som ble husmann i Sandfossen etter foreldrene.

Skiftet etter hammersmedsvennen Hans Tomassen ved Hagenes hammer 6. september 1763 forteller at enka Ragnhild Jansdatters lagverge var Anders Larsen Sandfossen. Han ble også verge for de to eldste barna, mens verge for de to yngste barna ble "Enkens anden halv broder Hans Larsen Oubye".

Ragnhild Jansdatter var for øvrig uekte datter av smeden Jan Ottersen ved Hagenes hammer, jf. skifte 5. september 1763. Ingeborg Hansdatter i Sandfossen må være hennes mor.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Jun 2012 12:13:10    Tittel: Re: Anders Larsen f. ca 1728 d.1784 Haugen, Hedrum Svar med Sitat

Takk for tilbakemeldingen.

Da har jeg fått på plass Hans Larsen Auby og hans foreldre også.

Du har vært til god hjelp som vanlig.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet