Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2012 04:01:01

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012 22:01:26    Tittel: Rimelig tidsramme for skifte? Svar med Sitat

Har nå bladd og bladd etter noen skifter.
Hva er egentlig rimelig ramme for tidspunkt for å avholde skifte etter dødsdato?
Noen ganger ser det ut til å ta en mnd eller to, mens andre ganger finner man ingenting selv etter 2 år etter dødsdato?
Hvor lang trenger man egentlig å lete?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 02:08:07

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012 22:20:33    Tittel: Re: Rimelig tidsramme for skifte? Svar med Sitat

Etter Kristian Vs Norske lov (http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/prosjekter/tingbok/kilder/chr5web /chr5_05_02.html ) skulle dei opne skifte innan 30 dagar.
Men i protokollane er dei gjerne førte inn kronologisk etter avslutninga - og somme skifte kunne ta ein del tid - t.d når det var fråverande arvingar eller innvikla/omfattande bu.

Dersom dødsdatoen står i skifta for området/perioden du leitar i, får du eit klart inntrykk av variasjonen ved å sjå på ein del av skifta der.

Dei fleste avdøde vart det aldri halde noko offentleg skifte; anten fordi arvingane var myndige og ordna opp privat; fordi gamlefolket ordna ting på eigen hand medan dei var i live; eller fordi det ganske enkelt ikkje var så mykje å dele på at det dekte skiftekostnadene.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2012 04:01:01

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012 23:42:05    Tittel: Re: Rimelig tidsramme for skifte? Svar med Sitat

Takk skal du ha!

Så offentlig skifte var ikke en plikt (rundt 1850 f.eks.)?
Men dersom det skulle være offentlig skifte måtte dette åpnes innen 30 dager?

Jeg holder pt på med skiftebøker fra Mandal: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24424/83/
Kan ikke si at jeg har funnet noen dødsdatoer så langt. Dessverre er mange av scanningene langt fra optimale..

Strategien min er å først finne dødsdato/begravelse i kirkebok, og så lete fra denne datoen i skifteprotokollene.

Skjønner ikke helt forskjellen på de ulike protokolltypene heller er jeg redd..
Det er her:
Skifteprotokoll,
Skifteregistreringsprotokoll,
Skifteforhandlingsprotokoll og
SKifteutlodningsprotokoll.
?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2011 04:05:43

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012 23:40:00    Tittel: Re: Rimelig tidsramme for skifte? Svar med Sitat

Hei, jeg blander meg inn med et spørsmål:

Kunne man dengang få skifterettens samtykke til å sitte i uskifte(t bo)?

Jeg har også sett kommentar i dødsfallsprotokoller: "Bo av ringe verdi, intet at skifte."

Mvh Olaf
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 23 Mar 2006 11:28:22

InnleggSkrevet: 30 Jun 2012 17:03:21    Tittel: Re: Rimelig tidsramme for skifte? Svar med Sitat

God ettermiddag, Olaf. Kanskje uskiftespørsmålet kunne ha vært i en egen tråd, men her kommer en liten orientering. I sin kommentarutgave (utgitt 1931) til den da nylig vedtatte skifteloven av 1930, og til lov om uskifte av 4. juli 1927, har professor dr. juris Per Augdahl gitt en kort historisk innledning. Fra side 349 skriver han om uskiftehistorikken:

"Adgangen for gjenlevende ektefelle til å beholde fellesboet uskiftet uten hensyn til arvingenes ønske berodde opprinnelig helt på bevilling, en bevilling der bare blev gitt i forhold til umyndige fellesbarn. Ved forordn. av 21. juni 1799 bortfalt nødvendigheten av bevilling for husmenn og inderster. Loven av 30. juli 1851 gav enhver enkemann ubetinget rett til å sitte i uskiftet bo med egne barn - myndige som umyndige -, hvorimot en tilsvarende rett for enkes vedkommende fremdeles bare gjaldt hvor den avdøde var "husmand, strandsidder, verksarbeider, inderst eller i lignende stilling på landet eller matros, fisker, dagleier, håndverkssvend eller dreng i kjøbsted eller ladested"; for øvrig måtte en enke ha bevilling for å sitte i uskiftet bo selv med egne barn. Bevillingen der - likesom de øvrige bevillinger efter loven av 1851 - henhørte under fylkesmannen, kunde bare gis hvor barna var under 25 år; derhos måtte enken med "pålidelige vidnesbyrd" godtgjøre å være en "forstandig og huuslig Quinde" - et krav der dog ikke kunde forhindre at bevillingen blev kurant.
For å kunne sitte i uskiftet bo med stedbarn utkrevdes efter loven av 1851 alltid bevilling. Sådan bevilling kunde gis hvor barna ikke var over 18 år og den måtte "antages at være til den efterlevendes og stedbørnenes fælles gavn"; for enkens vedkommende kom naturligvis også her yderligere kravet om at hun skulle være "forstandig og huuslig".
Læren om uskiftet bo efter eldre rett er omhandlet av H. Scheel: Om ægtefællers formuesforhold (1892) s 141 flg.,..."

Blant flere forhold som her kan være interessant å sammenligne med idag, er at det den gang faktisk var en mulighet til uskifte med avdødes særkullsbarn, noe det etter någjeldende arvelov av 1972 overhode ikke er uten deres samtykke.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2011 04:05:43

InnleggSkrevet: 01 Jul 2012 04:02:04    Tittel: Re: Rimelig tidsramme for skifte? Svar med Sitat

Jeg håper spørsmålet ikke ble sett på som et forsøk på å 'kapre' denne tråden, det falt meg bare inn som et supplerende element.

Takk for et uhyre interessant svar!

Det oppklarte for meg hvorfor jeg ikke har funnet skifter, i endel tilfeller der en enkemann har blitt sittende med umyndige barn etter hustruens død.

Mvh Olaf
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet