Slektsforum Slektsforum
DIS-Norge

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 10:05:12

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012 15:30:53    Tittel: Tron Andersen Megaard (1747-1819) og Marit Olsdatter Svar med Sitat

Iflg Halsaboka skal han ha giftet seg flere ganger lenke
, med Marit Olsdatter Dragset skal han ha fått 6 barn. Dato for giftemålet står ikke oppgitt,
prøver å lete i kirkebøker, men er litt usikker på hvor jeg skal lete. Kirkebøkene for Halsa
går bare tilbake til 1837, mens Stangvik går tilbake til 1784. De må imidlertid ha giftet seg
før dette, trolig før 1777, da deres første barn blir født. Har lett i kirkebøkene for Surnadal
uten å finne dem der i perioden 1768-1778.

Det står i Halsaboka at Marit Olsdatter var fra Dragset, trolig datter av Ole Torstensen
Dragset (Hamnes), f. 1744 og Anne Henriksdatter. Dette får jeg ikke til å stemme. Jeg har
lest litt under Dragset i "Folk og heimar i Åsskard" og der står ikke oppgitt noen Marit blant
barna til Ole og Anne Dragset. Anne Henriksdatter (Hakstad). skal forøvrig iflg. samme bok
være f. 1749. Hvis det stemmer kan definitivt ikke Anne være Marits mor, da Marit jo iflg.
Halsaboka selv får barn så tidlig som i 1777.

At det finnes en kobling mellom Dragset og Megaard er nok sikkert. Både Halsaboka og
Åsskardboka nevner en Steinar (Stener) (selv om patronymet avviker) som gifter seg med
en datter av Tron Andersen Megaard og hans tredje hustru, Lisbet Eriksdatter Wullum.

Hvis det er slik at Tron Andersens andre hustru, Marit Olsdatter, kommer fra Dragset har
jeg en annen kandidat til hennes far: Åsskard-boka oppgir en Ola, f. 1722, sønn av Jo
Gudmundsen og Brit Olsdatter. Det står dessverre ikke opplyst noe mer om ham i den
boka, men ser man på årstall og fastholder at Marit kommer fra Dragset, er han ihvertfall
en mer sannsynlig kandidat enn Ole Torstensen.

Er det noen som kjenner til denne slektskretsen i Megård/Dragset og har supplerende
opplysninger å komme med, er jeg selvsagt takknemlig for det.

mvh
Håvard Myhre Bartnes
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 10:38:41

InnleggSkrevet: 10 Jul 2012 21:48:23    Tittel: Re: Tron Andersen Megaard (1747-1819) og Marit Olsdatter Svar med Sitat

Hei, har ikke mye tid akkurat nå, men noen små drypp kan jeg komme med.

Kirkebøkene først. Halsa var lenge annekskirke under Stangvik, og den eldste kirkeboka som finns er felles og står under hovedsognet, Stangvik (1784-1819). Neste bok er 1820-1830 Stangvik. Første året er felles, deretter er Halsa og Stangvik ført for seg i denne kirkeboka. Problemet akkurat her er at sidehenvisningene på oversikten viser bare til Stangvikdelen. Men Halsadelen er der, bare let deg fram fra siste siden i Stangvik og videre utover. Tror ikke dette er fikset ennå ihvertfall. Deretter kommer 1831-1849, som du finner under Stangvik/Halsa.

Så til Tron Andersen. For det første så vet jeg ikke hvor Halsaboka har dette med den første kona fra. Jeg finner ingen kilder til dette, men kan ikke utelukke at det er rett. Men jeg har ikke ført det inn før jeg får en bekreftelse. Inntil jeg får det, antar jeg at Marit Olsdatter er den første.

Marit Olsdatter er etter alderen ved dødsfallet født ca 1747, altså omlag jevngammel med Tron. Jeg er nokså sikker på at hun er fra Nestua på Dragset (altså nabogarden til det Halsabokforfatteren tror). Men har ikke funnet 100% sikre bevis. Oppkallingen av barna indikerer at dette er rett. Mulig det finns et skifte som kan bekrefte det? Åsskardsboka nevner bare 3 søsken, men jeg mener det er minst 5. Disse er: 1)Gjertrud, f. 1743 2)Marit, f. 1747 3)Ola, f. 1751 4)Ola, f. 1754 5)Isak, f. før 1762 (nevnt i ekstraskatten i 1762, så han er ikke nødvendigvis nr. 5).

Foreldrene til disse er Ola Olson Dragset, f. ca 1710 og død etter 1762, og kona Guri Olsdotter, f. ca 1710, død 1795. Kan også nevne at mesteparten av Bøfjorden inkl. Dragset også lå under Halsa annekssogn denne tiden, mens det idag tilhører Surnadal kommune.

Stopper der i kveld.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Jul 2012 09:22:27    Tittel: Re: Tron Andersen Megaard (1747-1819) og Marit Olsdatter Svar med Sitat

Hjertelig takk for disse opplysningene!
Vedr kirkebøkene: Vet ikke om jeg har forstått deg rett, men vil det si at man ikke kan
komme lenger tilbake i kirkebøkene enn 1784 vedr. slekt i Halsa?

Det kunne selvsagt også være av interesse å vite litt mer om Tron Andersens forfedre (hans
foreldre er jo nevnt) enn det som står i Halsaboka, men det er kanskje ikke så enkelt?

mvh
Håvard Myhre Bartnes
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Nov 2005 10:38:41

InnleggSkrevet: 11 Jul 2012 21:43:33    Tittel: Re: Tron Andersen Megaard (1747-1819) og Marit Olsdatter Svar med Sitat

Hei, Ja, det stemmer at 1784 er det eldste i kirkebøkene for Halsa. Bøkene før dette brann opp da Stangvikkirka og store deler av prestegården brant den 27. november 1783 etter lynnedslag.

Jeg har ikke mer bakover enn det som står i Halsaboka, men har ikke prøvd å finne skifter eller lignende, så det kan godt være det er mer å finne.

mvh Erling
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Jul 2012 05:52:47    Tittel: Re: Tron Andersen Megaard (1747-1819) og Marit Olsdatter Svar med Sitat

OK, igjen takk for oppklarende svar.

mvh
Håvard Myhre Bartnes
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet