Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2008 10:02:22

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012 11:59:30    Tittel: Oppgave 6: Døgnoppgave (13.00-01.00) (2012) AVSLUTTET Svar med Sitat

Gå tilbake til intervjuet ditt i oppgave 3 eller lag et nytt intervju. Intervju en person i slekta di (her er det lov å være ekstra kreativ som for eksempel ved hjelp fra Skype) og bruk opplsyningene du får tak i til å skrive en kort biografi om en person i basen din.

Her får du 3p for gjennomført oppgave.

Ekstrapoeng:
1p for ny person i slektsbasen
2p for en morsom historie i bografien.

Sist endret av dn22346 den 19 Aug 2012 10:01:07, endret 2 ganger
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 09 Aug 2007 03:37:55

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012 17:10:34    Tittel: Re: Oppgave 6: Døgnoppgave (13.00-01.00) Svar med Sitat

Answer from mum:

My Aunt Jessie was my mother's elder sister. She was born about 1890-95. She was one of the «lost generation» of women who never married. After the war there was a shortage of men as So many young men had been killed in the First World War. My aunt lost her boyfriend in that war and that was the reason she never married. They must have been engaged as she always wore a ring he had given her before he went away to fight.

My grandfather bought her a small «Sweet Shop" sometime after the war. The shop sold sweets chocolate ,cigarettes and pipe tobacco, It also had a small library. I have some of the books.

She sold the shop in 1950, she would have been over 60, but she suffered from Parkinsons Desease and that was the reason she had ro sell the shop.

She was a member of the local bowling club and an active member of the church.

She lived next door to us and I and my brother and sister were a lot in her house.
I used to help her in the shop. Wash the empty sweet jars before they were sent back to the factory.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2005 10:23:26

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012 21:00:04    Tittel: Re: Oppgave 6: Døgnoppgave (13.00-01.00) Svar med Sitat

Jeg valgte å intervjue mamma på telefon.

Min oldemor Louise Duchesne Vauvert:

Ble født i Porsgrunn 22.09.1885, hun ble konfirmert 1.11.1885 I østre Porsgrunn. Konfirmert 6.4.1902 i Porsgrunn. Hun var datter av Louis Magnus Vauvert (1850-1910) og Regina Klem (1857-1928), som en av 7 døtre. Familien eide og drev byens apotek og hun ble utdannet farmasøyt og overtok apoteket sammen med mannen Albert Hieronymus Heyerdahl. Hun fikk en datter Inger-Lise Heyerdahl f. 17.09.1919. Hun var for det meste hjemmeværende og husmor men var også litt aktiv i driften av apoteket. Hun fikk 4 barnebarn og før hun døde i 1976 traff hun 2 oldebarn, deriblant undertegnede. Av de som hennes barnebarn og min mor husker så drev Louise med matutdeling til de dårlig stilte i byen, samt at hun tok del i soppkontrollen og hun var en ivrig strikker og strikket til hun ble svært gammel og sokkene raknet av seg selv.
Hun bodde i Rådshusgaten 12, over apoteket. Som mormor blir hun husket som streng men også snill, hun var nok opptatt av lydighet og skikk og bruk.

Som morsom historie fortelles det om en gang hun ble "tvangsunderholdt" på aldershjemmet. Det var blitt ordnet med underholdning av en av byens fjonge damer. Min oldemor ble spurt om hun ikke synes dette var festlig, hvorpå hun skal ha sett strengt på damen og svart "syns de det?"

En annen artighet er at noe av det vi fremdeles har etter henne er et herbarium fra 1902, som visstnok fremdeles har høy standard.

Hun døde i 1976, ble begravet i Kristiansund siden det var der familiegravstedet til Heyerdahl var.

Intervjuet med min mor gav meg en ny person i basen: min tante har giftet seg, ektefellen er nå innført i basen.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 22 Jan 2007 10:52:14

InnleggSkrevet: 18 Aug 2012 23:44:11    Tittel: Re: Oppgave 6: Døgnoppgave (13.00-01.00) Svar med Sitat

Intervju med min fars fetter:
Min far, Elias Daniel Johan Trondsen var født 29. oktober 1890 på en liten husmannsplass «Bakkan» i Kobbvik i Efjorden. Det var i den tida da Efjorden hørte til Lødingen. Det var bestefar som hadde bygd den lille tømmerstua, ja, du husker den vel, det var jo der du også ble født. Han far var nr 8 i søskenflokken, men tre var allerede døde før far ble født. Så flytta de til Kobbenes lenger inn i fjorden og fikk kjøpt seg et lite gårdsbruk. Det kom 3 søsken til, men de døde også. Da far var 8 år, døde storebroren på 16 år. Da var det bare han igjen som gutt, og de tre eldre søstrene. Når de skulle på skolen så måtte de skysses over Forsåhavet og bo på skolestedet Forså. Leveveien var fiske, skogbruk og noen husdyr som skaffa melk , kjøtt og ull. De tre søstrene giftet seg tidlig og ble boende på gården, den ene overtok nabobruket, og de to andre skaffet seg nyrydningsplasser i nærheten. Da far og mor giftet seg i 1916, var det allerede over 20 barn på Kobbenes. Vi ble 12 søsken, og på de andre gårdene ble det også flere barn, jeg husker at vi var 39 søskenbarn, det var jo stor aldersforskjell da.
Vi måtte tidlig til å arbeide, både i skogen og i båten, eller på jorda. Alt måtte gjøres med handmakt. Far gjorde det godt på Lofotfisket, og vi fikk oss en hest, det var før krigen. Da ble det lettere å drive skogen og jorda.
Han far var «læsar», det vil sei, han var den som leste tekstene i forsamlingen. Hver søndag var det samling om Guds ord, veldig ofte var det heime hos oss. Da kom det folk fra gårdene rundt om kring. Både han far og ho mor var oppdradd i den kristne tro, og de var strenge med oss barna. Noen av mine brødre har også blitt predikanter. Det var i heile slekta.
Da jeg var 13 år, ble den eldste bror min veldig syk. Han var da over 20 år og en fullbefaren mann, det var han som skulle overta. Men så døde han, doktoren sa det var hjernehinnebetennelse. Det var fryktelig. Men enda verre ble det noen år seinere, det var etter at krigen hadde begynt. Eldste søstra mi hadde gifta seg med en kar fra Kirkenes, og de bodde der oppe. Ho skulle fylle parafin på ei lampe, men det var feil sort brennstoff, og så eksploderte den, og søstra mi døde. Ho var 21 år. Ho mor tok det veldig tungt. Men de søkte si trøst i Bibelen og Guds ord. Enda ei ulykke skulle de få oppleve, yngste bror min, han het Leif etter han eldste som døde først. Han arbeidet oppe på et brotårn under bygging. Så falt han ned. Det tok nesten knekken på mor og far. Men de kom seg igjen, flyttet fra gården og inn til sentrale strøk.
En god historie som far fortalte oss: bestemor (farmor) var døpt Caroline Johanne Heidenreich Riis. Vi lurte på hvilken fin slekt ho kom fra? Men da fortalte far at da ho ble født så var det komplikasjoner. De trodde både mor og barn skulle dø, for det gikk et par dager og oldemor ble ikke forløst. Så var det akkurat kommet doktor til Lødingen, og han ble budsendt. Han klarte å redde den, og som en gest kalte de barnet opp etter doktoren. Han het Carl Johann Heidenreich Riis.
Jeg fikk også vite av mitt intervjuobjekt at hans far hadde en berømt fetter, forfatteren Henrik Rytter. Han var sønn av oldemors søster Hanna Margrethe Jensen og lærer Anders Grytnes. Så nå har jeg fått en ny gren på mitt familietre.

Mvh

Hilgunn Pedersen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet