Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 03 Mai 2006 07:27:21

InnleggSkrevet: 26 Okt 2007 13:55:25    Tittel: Serianna Larsdtr. Svar med Sitat

Er det noen som kan hjelpe meg å finne slekta til min oldemor Serianna Larsdtr, fødd 12 .11.1851, Bud, Fræna. Gift med Jakob Severin Larsen, Døde i Hadsel 07.08.1930. Min notater sier at faren hette Lars Olsen f. 1825. Moren Birgith Nilsdtr. f. 1829. Skulle gjerne vite mer om slekta deres.
På forhand takk.
Laughing Håkon
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 09:47:39

InnleggSkrevet: 26 Okt 2007 17:17:46    Tittel: Re: Serianna Larsdtr. Svar med Sitat

For enkelthets skyld er Serianne i FT1900 og FT1875. Siden de ikke har barn i FT1875, betyr vel det at de har blitt gift rett før, og det stemmer det, når en ser i kirkeboka i Hadsel. Vielsen i 1875, nr 15. Men der står det jo at hun ble konfirmert i Hadsel i 1870. og ved konfirmasjonen er det henvist til en attest datert 1854 i Bud.

Utflyttinga i 1854 i kirkeboka i Bud. Serianna ble døpt i 1851 som nr 45 og der står det når foreldrene ble gift. Vielse nr 10 i 1851. Der står det hvem fedrene deres var og hvor Lars og Beret kom fra.

Foreldrene bor på Gulstad i Hadsel i FT1865, og FT1875. Da er det nok samme Lars Olsen som er føderådsmann i FT1900 hos Jakob og Serianna.

Faren til Berit Nielsdtr skal hete Niels Torgersen. I Bud prestegjeld i FT1865 er det en Torger Nielsen med en sønn Niels Torgersen som bor på Vorpen , samme plassen som Berit og Lars bodde på. Kan denne Torger være en bror til Berit? Du får lete i kirkebøkene for Bud, så finner du dem sikkert. Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Okt 2007 17:47:45    Tittel: Re: Serianna Larsdtr. Svar med Sitat

Jeg leita litt til før jeg ga meg.

Konfirmasjonen til Berit i 1846. Der står det at foreldrene hennes het Niels Torgersen og k. Guri Sæbjørnsd. Vorpen. For å leke litt mer, kikka jeg litt i kirkeboka i Avaldsnes i Rogaland for å se om jeg tilfeldigvis fant Torger Nielsen som var husmann i Vorpen i FT1865, og om han ble født der i 1822 som det sto i folketellinga.

Og jo, der sto han gitt. Very Happy Torger, nr. 4 med foreldre Niels Torgersen og Guri Sæbjørnsdatter. Det kan da umulig være en tilfeldighet. Question Smile Kanskje du finner dem som utflyttet fra Avaldsnes i kirkeboka. Du får vente på at kirkeboka fra Bud 1817-1829 kommer ut på nettet, for å se om de står der som innflyttet. I den kirkeboka står sikkert også dåpen til Berit.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Mai 2006 07:27:21

InnleggSkrevet: 28 Okt 2007 22:38:40    Tittel: Re: Serianna Larsdtr. Svar med Sitat

Hei Tore !
Takk for god hjelp. Jeg er i mål på det meste, men jeg har fortsatt problemer med å finne Lars Olsens aner. Noen steder ser det ut som han kommer fra Lom (FT 1875), men i kirkebok for Hasel står det at han døde 14.04.1907(nr.15) og fødested var Bud. Har forsøkt å finne han i kirkebøker fra Lom, men har vanskeligheter med å tyde skriften. Som det sikkert kommer frem så er jeg nybegynner, og har problemer med finne frem på Internett.Trenger nok litt kursing.
Håkon
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Okt 2007 22:52:26    Tittel: Re: Serianna Larsdtr. Svar med Sitat

Det står jo i folketellingene at han kom fra Lom, og det sto i vielsen.

Det er nok bedre å ta utgangspunkt i det du vet om ham og følge ham bakover. Tidligste du har på ham er i Bud i 1851. Både vielsen og dåpen til Serianna.

Ta utgangspunkt i det, og let bakover. Først i Bud. Gå igjennom innflyttingslistene i kirkeboka, hvis han ikke står der, let i konfirmantlistene i Bud.

Det er slik slektsforskning er. Smile Leting og leting. Men det er jo kjekt når vi endelig finner det ut da. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Feb 2013 10:32:08

InnleggSkrevet: 03 Feb 2013 11:22:35    Tittel: Re: Serianna Larsdtr. Svar med Sitat

Hei!

Lars Olsen og Beret Nilsdatter født 1825 og 1829 var mine oldeforeldre.

Mvh Odd G Larsen
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet