Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 08:49:23

InnleggSkrevet: 29 Apr 2013 20:12:55    Tittel: Anna Lena Akermann f. i 1869 Bohuslän, Sverige Svar med Sitat

Ovennevnte giftet seg i Bamble med Halvor Andreas Jensen på Meikjær den 21 mars 1890.

Telemark fylke, Bamble i Bamble, Ministerialbok nr. I 8 (1888-1900), Ekteviede 1890, side 277.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1426&idx_id=1426&uid =ny&idx_side=-268.

Ifølge kirkeboken var hun født 22 juli 1869 i Bohuslän. Faren var Carl Akermann og en av forloverne var Elias Akermann. Faren var gruvearbeider.

Bohuslän er stort, og jeg har ikke funnet noen aktuell kandidat ved å søke på FS. Er det noen som kjenner til forholdene ved gruvene i Bamble, og som vet hvordan det er mulig å finne ut hvor familien kom fra. Hun ble konfirmert i Bohuslän 17 januar 1990, altså kun to måneder før hun giftet seg.

Familien flyttet til Kristiania, og i 1900 bor de i Utsikten 1, Grorud.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&fil namn=f00218&gardpostnr=258&personpostnr=2525#nedre

Jeg er veldig takknemlig hvis noen kan tipse meg om hvor jeg kan finne ut noe mere om Anna Lenas familie, og hennes fødsel. Er også interessert i å vite når ektefellene døde.

Mvh Benedicte
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 04 Nov 2005 07:38:31

InnleggSkrevet: 29 Apr 2013 20:49:40    Tittel: Re: Anna Lena Akermann f. i 1869 Bohuslän, Sverige Svar med Sitat

Hej!

Nu frågar du om personer som jag har i mitt släktträd.

Anna Lena Åkerman Carlsdotter var född 22 juli 1869 på gården Heden i Sanne Socken, Bohuslän. Döpt 27 juli 1869 och faddrar var Arrendator Andreas Jonasson och hans hustru Johanna Olsdotter i Heden, Sanne Socken.

Anna Lena hade åtta syskon.

Anna Lenas far hette:
Carl Åkerman och var född 30 mars 1825 i Sanne Socken, han avled i Östre Aker i Oslo Fylke den 31 mars 1906. Mer uppgifter än så har jag inte om honom eftersom han det är hans hustru, Anna Lenas mor som jag har koppling till.

Anna Lenas mor hette:

Sara Hansdotter född 29 mars 1827 på gården Ed i Sanne Socken, döpt 1 april 1827 faddrar var Jakob Abrahamsson och hans hustru Maria Svensdotter på Ed, Sanne Socken.
Hon avled på Ödegården Bamble i Telemark den 4 februari 1895.

Sara Hansdotters föräldrar var:
Hans Jacobsson född 28 november 1794 på gården Ed i Sanne Socken
död 28 maj 1840 på gården Ed i Sanne Socken
Anna Brita Hansdotter född 4 februari 1794 på Troneröd i Krokstad Socken (som är en grannsocken till Sanne)
död 30 april 1850 på gården Hultane i Sanne Socken.

Hans Jacobssons föräldrar var:
Jacob Larsson född 2 februari 1757 i Manstad, Lerdal Socken som ligger i landskapet Dalsland. Lerdal är grannsocken till Sanne.
Han är död 18 mars 1801 på gården Ed i Sanne
Ingrid Hansdotter född 2 maj 1762 i Vassbotten i Sanne Socken.
När hon är död vet jag inte riktigt. Ännu.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Apr 2013 20:54:43    Tittel: Re: Anna Lena Akermann f. i 1869 Bohuslän, Sverige Svar med Sitat

Skall tilläggas att Hans Jacobsson och Anna Brita Andreasdotter fick många barn och dessa barn fick i sin tur ENORMT många barn. Så jag har helt enkelt inte hunnit kontrollera allt i födelseböcker, dödböcker utan har enbart läst av från husförhörslängderna.
Och många uppgifter om personerna som flyttade till Norge har jag fått av släktingar som har hittat mig dels via Slektsforum men även i DIStreff.
Mina uppgifter i DIStreff är några år gamla nu.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2013 08:48:29    Tittel: Re: Anna Lena Akermann f. i 1869 Bohuslän, Sverige Svar med Sitat

Hei Susann!

Dette var fantastisk! Anna Lena er tipp tippoldemor til mitt barnebarn, og så vidt jeg vet kjenner ikke den nålevende familien noe til hennes opphav. Det var veldig interessant å få dette, og jeg skjønner at det er en enormt stor familie.

Sønnen til Anna Lena, Olaf Sverre Jensen, giftet seg med Ragnhild Olausen fra Sætre i Hurum, Buskerud, og siden har denne grenen av familien bodd i dette området.

Det er alltid godt å få fylt ut hullene i slektstreet. Nå som jeg også vet hvor Carl kommer fra kan jeg selv sjekke videre i husforhørene og kirkebøkene. Så tusen takk!

Very Happy

Kanskje på tide at jeg også oppdaterer mine gamle data i DIStreff, slik at jeg får tilgang igjen.

Mvh Benedicte
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Apr 2013 11:54:52    Tittel: Re: Anna Lena Akermann f. i 1869 Bohuslän, Sverige Svar med Sitat

Just nu är jag på arbetet och har ingen tillgång till mitt släktforskningsprogram men jag skall kolla på detta ikväll eller imorgon.
Låter som jag skulle kunna få mer uppgifter av dig samtidigt som jag kan ge dig betydligt mycket mer.
Hör av mig senare.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Mai 2013 15:06:35    Tittel: Re: Anna Lena Akermann f. i 1869 Bohuslän, Sverige Svar med Sitat

Hei!

Jeg har sendt deg en PM.

Vennlig hilsen Benedicte
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 05:49:35

InnleggSkrevet: 01 Mai 2013 18:58:58    Tittel: Re: Anna Lena Akermann f. i 1869 Bohuslän, Sverige Svar med Sitat

Hei.
Her er link til den forrige debatten om Åkermann / Aakerman
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=28487&highlight=car l+aakerman
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Mai 2013 22:19:05    Tittel: Re: Anna Lena Akermann f. i 1869 Bohuslän, Sverige Svar med Sitat

Tusen takk!

Mvh Benedicte
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet