Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 28 Sep 2011 08:55:21

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013 13:17:10    Tittel: Skifte etter Berte Jensdatter? Svar med Sitat

Jon Bersvendsen (1809-1901), som bruket Smedgjerdet, var først gift fra 10. juli 1834 med Berte Jensdatter, og siden fra 10. november 1861 med Ingeborg Olsdatter.

Bertes død er imidlertid ikke blitt noteret i kirkebøkene, men i Tydalsboka er det skrevet at hun døde omtrent 1850. Sønnen Svend ble født 28. mai 1848, og deretter er det et åpent tidsrom på tretten år før Jon ble gift igjen. For å finne fram til en mer nøyaktig dato, lurer jeg nå på om jeg kunne finne fram til et skifte etter henne.

Vet noen her hvor jeg kan finne slikt?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 06 Jan 2005 10:48:33

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013 19:09:08    Tittel: Re: Skifte etter Berte Jensdatter? Svar med Sitat

Jeg tror du må henvende deg til Statsarkivet i Trondheim. Finner henne ikke i registeret til skiftene for Strinda og Selbu sorenskriveri 1853-1875. Dette er under Sør-Trøndelag på Digitalarkivet, men under Nord-Trøndelag på Digitalarkivet har vi Stjør-og Verdal sorenskriveri. Jeg har sett av skiftene jeg har skevet av fra det fogderiet inntil 1823 at det var flere skifter fra Selbu. Skulle ikke forbause meg om det finnes skifter fra Selbu(Tydal gikk under Selbu den gangen), også for tiden etter 1823. Så et eventuelt skifte etter henne kan være å finne der. Skifter etter 1823 er ikke utlagt på Digitalarkivet for Stjør-og Verdal
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 28 Sep 2011 08:55:21

InnleggSkrevet: 02 Jun 2013 02:09:44    Tittel: Re: Skifte etter Berte Jensdatter? Svar med Sitat

Veldig flott, Anne Lise, men hvordan er det med skiftene for Strinda og Selbu sorenskriveri før 1853?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet