Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 07 Nov 2009 12:55:34

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013 17:44:27    Tittel: Setesdal , Bjørgum Svar med Sitat

Hei til dere nøtteknekkere der ute. Smile

Jeg trenger hjelp til å finne ett Slektsledd til.......

Foreldre til Halvor Knutsen f.1690/95 Bjørgum i Setesdal.
gift med Anlaug Taraldsdtr. f.............Bjørgum i Setesdal.......
I barn, (sikkert flere) v/ navn Guri

Jeg har ingen Bb, fra Setesdal. , og har ingen fler opplysninger.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:03:34

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013 18:56:53    Tittel: Re: Setesdal , Bjørgum Svar med Sitat

Kanskje du leter etter Bjærum i Hægebostad?? Her finnes en bygdebok som du bl.a. kan få tak i via Deichmann.

Hilsen Petter Langeland
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 12 Mai 2013 08:18:52

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013 20:29:58    Tittel: Re: Setesdal , Bjørgum Svar med Sitat

Bjørgum finnes i Setesdal - i Valle kommune. Årstallene rimer ikke helt med dine, og navnene er nok stavet på lokalt vis, men Halvor / Hallvard og Guri / Gyro kan være nære nok.

I Gards- og ættesoga for Hylestad (Valle kommune bind II) side 36 ff nevnes det en Hallvard Knutsson Bjørgum (f. ca 1664, d. 1744) bosatt på Bjørgum (bnr.2 hadde ikke eget navn).

Han fikk datteren Gyro (g. 1728 m Erik Atlaksson Nesset, Sirdal) med den første konen, Gyro Lidvardsdatter (Hovet?), mens hans andre kone het Anlaug Taraldsdatter (f. Langeid) ca. 1661, d. 1737. Ekteskapet var barnløst.

Det går an å få fatt i bygdeboken via biblioteket på fjernlån,den er utgitt 1985 og forf. Alfred Ryningen.

Håper dette kanskje kan hjelpe litt Wink

Siri
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 03:10:16

InnleggSkrevet: 16 Jun 2013 20:50:11    Tittel: Re: Setesdal , Bjørgum Svar med Sitat

Så kan man bruke andres slektstrær som drahjelp inntil man får lånt bygdebok : http://home.online.no/~oharstad/genealogy/web/gp240.htm#head3
Men her er et lass unger, og det rimer ikke helt med hva Siri skriver.

Her står det en merknad (note 804) om annet navn på kone,- dersom det da er samme generasjon Halvor K. Bjørgum det siktes til, for det har jeg ikke sjekket : http://home.online.no/~oharstad/genealogy/web/npr167.htm Vet ikke om det er en feil i bygdeboka for Bygland..

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013 16:37:58    Tittel: Re: Setesdal , Bjørgum Svar med Sitat

Hei Linda. Smile

Takk for svar. Det var Gyro Lidvarsdtr. jeg lette etter.
der er Gyro (Guri) yngst av 6 søsken.f.1705, g. 1728 med Erik Atlaksen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013 16:39:40    Tittel: Re: Setesdal , Bjørgum Svar med Sitat

Hei Siri Smile

Takk for hjelpen. Jeg skal låne boken på Biblioteket. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Mai 2013 08:18:52

InnleggSkrevet: 17 Jun 2013 21:02:58    Tittel: Re: Setesdal , Bjørgum Svar med Sitat

Hei Linda,
du er nok for rask i å konkludere med at det er feil i bb. Jeg nevnte nemlig kun de personene som Annette spurte etter.

Videre er nettkilder (og enkelte bb) noe jeg har lært meg til å være veldig forsiktig med, kanskje spesielt den til LDS. Der er det mange merkelige koblinger, så alt bør forsøkes sjekket på annet vis også. Etter hva jeg kan se på den kilden du lenket til mangler en av Targjerds ektemenn om jeg sammenligner med bb. Hennes andre, Rolleiv Torleivsson Jore, som hun giftet seg med i 1732.

Det er en bemerkning i bb om at det er usikkert hvem som var Gyro Hallvardsdotters morforeldre, men at det ikke er utenkelig at det kan være Lidvard Mikkelsson Hovet og Gro Torsdatter f. Helle - denne historien står mer utførlig på s. 36 i bb.

Mvh
Siri[/i]
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet