Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 18 Mar 2013 11:41:12

InnleggSkrevet: 28 Jun 2013 10:12:29    Tittel: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Hei.

Jeg er svært interessert i informasjon om Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen, som flyttet til Kopervik fra Kristiania i 1844. Han var skreddermester med eget verksted og drev virksomheten i hovedgaten i Kopervik. Hun står oppført som bokhandler ved folketellingen i 1900.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1147&ken r=002&bnr=0043&lnr=000

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1105&ken r=001&bnr=0064&lnr=00

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=68&fi lnamn=f01105&gardpostnr=65#nedre

Jeg har oversikt over 6 barn som alle er født i Kopervik:

Teodora Vilhelmine Bals, f. 1844
Ingwald Dortheus Bals, f. 24/5-1846
Ochinius Lyche Bals, 1848-1851
Ochinia Lyche Bals, 1851-1932
Maren Johanne Henriette Bals, f. 1854
Ellida Charlotte Bals 1859-1943

Det hadde vært interessant å høre om noen kjenner til Carl Herman og Ellen Karine, og om det finnes noen bokverk eller artikler som omhandler forretningslivet i Kopervik, og der det kan finnes bilder/historier av/om disse og evt. etterkommerne.

Mvh

Bjørn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 10:50:04

InnleggSkrevet: 28 Jun 2013 12:46:11    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Vet ikke om du har vært på
"Gards- og ættesoge" Bygdebok for Karmøy (internett-versjon)" da du ikke oppgir dette, men under http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/Gnr58-Kopervik_utgave06a.pdf finner du familien.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Jun 2013 16:32:24    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Takk for svaret, men jeg har funnet den kilden ja, skulle selvfølgelig ha oppgitt det.

Håper at det kan finnes andre kilder som ikke er digitalisert, og som kan inneholde litt om Koperviks historie evt. også med bilder.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Jun 2013 16:51:13    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Har du foretatt vanlig søk i Folketelling 1910
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910?fornavn=&etternavn=bo ls&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&ald er=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&s tatsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&e tnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bost ed_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&t ype=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&bel iggenhet=&etasje=
Den viser 8 personer født fra 1877 - 1910
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Jun 2013 16:52:05    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Har du foretatt vanlig søk i Folketelling 1910
Den viser 8 personer født fra 1877 - 1910
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Jun 2013 22:01:26    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Hei.

Joda, folketellingene har jeg kontroll på. Den oversikten du linket til er imidlertid ikke knyttet til min Bals-familie, men noen med etternavn Bols som nok ikke er relevant i denne sammenhengen Smile

Jeg er fortsatt mest interessert i andre historiske kilder som kan fortelle noe om handels- og forretningsvirksomheten i Kopervik. Siden Carl Herman Bals var skredder i hovedgaten og konen Ellen Karine Knudsen var bokhandler, hadde jeg håpet at det kanskje fantes lokale kilder som kunne fortelle noe om dette. Og bilder hadde vært en fantastisk bonus Smile

Uansett, takk for innsatsen!

/bjørn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Des 2004 10:15:36

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013 17:52:34    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

For at folk ikke skal sitte og gjøre dobbeltarbeid så kan det jo være greit med en lenke til denne:

http://forum.arkivverket.no/topic/185677-lokalhistoriske-kilder-koperv ik/
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013 18:43:07    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Den er grei. Jeg skjønner nå at det er mange av de samme menneskene på disse to foraene, så burde jeg egentlig kun poste denne problemstillingen et sted?

Greit å vite hva som er kotyme her, siden jeg er ganske fersk i dette gamet.

/bjørn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Des 2004 10:15:36

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013 20:11:09    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Den er grei. Jeg skjønner nå at det er mange av de samme menneskene på disse to foraene, så burde jeg egentlig kun poste denne problemstillingen et sted?

Greit å vite hva som er kotyme her, siden jeg er ganske fersk i dette gamet.

/bjørn

Først skulle jeg jo si, velkommen til forumet Bjørn Smile

Om du poster spørsmål i flere fora så er det ønskelig at du lenker til det andre forumet i begge debatter. Personlig så hadde jeg selv prøvd det ene forumet først. Om en ikke fikk tilfredsstillende svar der så prøvde en etter en tid i det andre forumet og da selvsagt med lenker til debattene.

Men nå blir dette en avsporing. Vi får konsentrere oss om Carl Herman og Ellen Karine her!
Lykke til.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Jun 2013 20:21:38    Tittel: Re: Carl Herman Bals og Ellen Karine Knudsen Svar med Sitat

Takk for info og velkomsthilsen Smile

/bjørn
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet