Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Dette forumet er stengt, du kan ikke starte nye, svare på eller endre emner    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 05 Sep 2013 09:29:37

InnleggSkrevet: 11 Sep 2013 19:35:00    Tittel: Nissedal batch #61, tyding av yrke og fødested Svar med Sitat

Hei!

Er fersk med registrering av FT1875, og støtte på problemer med å tyde yrkene til de to øverste personene på bildet. Det er i kolonnen lengst til venstre.

Jeg får noe sånt som "Gaardeier og bruger Jorden * 83a og 86a", der * er vanskelig å tyde.

Personen under har også et yrke som er vanskelig å tyde. Klarer ikke å få noe fornuftig ut av det. For meg ser det ut som at det står "?ergenn*".

Og så er det fødested til den nederste personen - helt til høyre. Der synes jeg det står "Høidalsmo i L....dals Pgd". Det finnes en Høidalsmo i Lårdal prestegjeld, men her står det litt mer. Noen tips?

Hvor langt skal man gå med å prøve å tyde skriften? Er det greit å la det stå ? og * som erstatning for tekst man ikke skjønner?

På forhånd takk Smile

Roy
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 23 Mar 2006 10:28:22

InnleggSkrevet: 11 Sep 2013 21:08:01    Tittel: Re: Nissedal batch #61, tyding av yrke og fødested Svar med Sitat

1. Gaardeier og bruger Jordvei
2. Eier af Skovstykket Sergennut (?) 83e og 86d (trolig løpenummer i matrikkelen)

Den siste, mitt forslag: Høidalsmo i Laurdals Pgd (her tror jeg det kanskje bare er klusset litt med skriften)
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 09:10:00

InnleggSkrevet: 11 Sep 2013 21:28:28    Tittel: Re: Nissedal batch #61, tyding av yrke og fødested Svar med Sitat

Vedr. person nr. 2: Kan det stå:

Eier af Skovstøkket 83a og 86d
Sergenant

En litt krøkkete måte å skrive sergeant på, evt.

Ellers er jeg enig med Kjetil.

(Gjelder dette gården Aaraak, forresten?)

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 05 Sep 2013 09:29:37

InnleggSkrevet: 11 Sep 2013 22:58:54    Tittel: Re: Nissedal batch #61, tyding av yrke og fødested Svar med Sitat

Tusen takk til dere begge for fin hjelp Smile

Jeg hadde et sterkt inntrykk av at yrket til nr. 2 bare var Sergenant (eller Sergeant), og resten av teksten i linje 2 gjaldt nr. 1, men ser at det like gjerne kan tilhøre nr. 2, selv om det står litt krøkkete.

Dette er gården Strand (matr. 83b og 86b) i Nissedal.

Mvh, Roy
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Dette forumet er stengt, du kan ikke starte nye, svare på eller endre emner Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet