Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Nov 2009 01:23:13

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014 17:33:53    Tittel: Anders Aslaksen Tjelle, suppplering. Svar med Sitat

I tråden om Augustinusnavnet kom navnet Anders Aslaksen Tjelle opp.

På vinterting 31 januar 1733 gir Jon Aslaksen Hammervold, Ole Aslaksen Skjørseter, Ole Aslaksen Lange, Aslak Andersen Barsten og Anders Andersen Tjelle deres skjøte på 1 pd. 6 mk. i Tjelle til Anders Aslaksen, datert Tjelle 26 november 1732.

Til orientering og fordyping om herkomsten til ymse brukere på Tjelle.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 04 Nov 2009 03:39:27

InnleggSkrevet: 03 Jun 2014 23:58:43    Tittel: Re: Anders Aslaksen Tjelle, suppplering. Svar med Sitat

Anders Aslaksen Tjelle (ca 1693-1749) var sønn av Aslak Jonsen Tjelle og Ålaug Olsdatter Hanset. Det er skifte etter Anders av 1749, som både inneholder brev fra kong Fredrik IV og som oppklarer et utenomekteskapelig barn etter Anders. Skiftet er utskrevet og finnes på mine Fannesider.
For å kunne plassere ham i rett slekt, har jeg også laget en liten fremstilling av Tjellebrukene i tiden før Anders Aslaksen tok kvelden. Der vil det klart fremgå hvem de er alle karene som Olav har nevnt i åpningsinnlegget. Fremstillingen er kun basert på primærkilder siden jeg ikke har tilgang til bygdebøkene for Nesset. Det er derfor muligens lite nytt å finne for dere som har sistnevnte litteratur, men for andre kan kanskje fremstillingen ha interesse og er derfor også lagt ut på de samme Fannesidene.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 10 Des 2004 11:15:36

InnleggSkrevet: 05 Jun 2014 09:55:26    Tittel: Re: Anders Aslaksen Tjelle, suppplering. Svar med Sitat

Dette var interessant lesing Roy!

Som det går frem av Augustinustråden som Olav viser til så går mine slektsforbindelser til Tjelle via Ingeborg Didriksdatter i det som Roy kaller bruk D. Så selv om det som er nevnt foran er om Anders Aslaksen på bruk "C", så er vel folket her såpass sammenflettet at jeg håper det ikke gjør noe om også de andre brukere blir drøftet her i stedet for å opprette en egen tråd.

Fra før har jeg (der jeg har notert Nesset 10 som kilde) At Ingeborg sine foreldre var Didrik Aslakson fødd ca 1679 og Guri Olsdtr. Didrik sin far var Aslak Olsen f. ca 1635 med foreldre Ola Tjelle og Marit Tjelle.
Det nye her som jeg ikke har med i mine notater er at Else Didriksdatter (trolig fra Helde) er mor til Didrik.

Spørmålet som det vel ikke gis svar på er da hvem var denne Ola på Tjelle ?

Om han var sønn til enka etter tidligere bruker Aslak så er vel denne enka neppe mor til Aslak-sønnene Ole som kom til Trollmyr og Knut som ble bruker på Tjelle for de er jo allerede godt voksne i 1635 ser det ut som. Da er det vel mest sannsynlig at Marit var en senere kone til Aslak eller at Ola på Tjelle har giftet seg med enka etter Aslak for så å bli enkemann og funnet seg ny kone Marit.

En mulighet er det jo også at Aslaksønnen Ola som kom til Trollmyr hadde en bror med samme navn, det forekom jo i mange familier. Eller finnes det andre muligheter som er oversett? Må vi kanskje dra den konklusjon at dette finner vi ikke ut av Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 04 Nov 2009 01:23:13

InnleggSkrevet: 05 Jun 2014 11:37:36    Tittel: Re: Anders Aslaksen Tjelle, suppplering. Svar med Sitat

Solid gjennomgang av eier/driverforholdene på Tjelle. Mye tid spart for mitt vedkommende mht. denne delen av min slektsbok - mange takk!

Kan supplere med skatteopplysninger for 1597/1603 hentet fra lensregnskapet for Bergenhus:

Landskatt 1597:
Anders Olsen
Anders Gundersen
Aslak

Landskatt 1603.
Nils
Anders
Aslak

Anders dreng.

Aslak Tjelle betaler i tillegg det jeg antar er odelsskatt for 5 pd 12 mk.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2014 07:01:15

InnleggSkrevet: 07 Jun 2014 14:53:04    Tittel: Re: Anders Aslaksen Tjelle, suppplering. Svar med Sitat

Hjertelig takk for grundig gjennomgang. Jeg har også kommet til at Ole Baltzersen Tjelle nok var den samme som var på Rød senere, og nå kan det altså se ut til at han også hadde et intermezzo på Trollmyren.

Spørsmålet er så om Ole Aslaksen kan ha flyttet tilbake til Tjelle igjen, da Ole Baltzersen flyttet til Trollmyren, for vi vet vel strengt tatt ikke at Ole Aslaksen var død? Men hvem var "enken" på Trollmyren i 1657? Kan det ha vært enda en Ole på Trollmyren etter Ole Baltzersen?
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet