Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 07 Sep 2010 12:18:20

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014 09:33:03    Tittel: Anne Persdatter Tveit, Misjonær fra Aust-Agder til Kongo? Svar med Sitat

Jeg vil gjerne finne ut mer om ei som er en indirekte slektning av meg. Min direkte slektning sin manns tipp olderfar Einert Torbjørnson Vrålstad født 1787 i Vrålstad, Telemark, døde 1858 i Vrålstad, Telemark, sin kone Kari Persdatter Tveit født 1790 i Tveit, Aust-Agder, døde 1834 i Vrålstad, Telemark, sin søster het Anne Persdatter Tveit, født 1803 i Tveit, Aust-Agder, døde i 1851 in Bo, Orientale, Kongo.

Da jeg leste dette tenkte jeg med en gang hun var misjonær i Kongo. Så vidt jeg vet, så var Aust-Agder og Vest-Agder de fylkene i Norge med flest misjonærer til Kongo. Er det noen som vet noe om dette. Jeg skulle gjerne også ha noe mer info om hennes far Per Jørgensen Bustrak født 1756 i Ostré, North Bohemia, Czech Republic, og døde i 1828 i Tveit, Aust-Agder. Skulle gjerne visst mer om forbindelsen til Tsjekkia fra Telemark og Agder fylkene. Håper noen kan hjelpe. Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 23 Mar 2006 11:28:22

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014 12:31:45    Tittel: Re: Anne Persdatter Tveit, Misjonær fra Aust-Agder til Kongo Svar med Sitat

Du vet det kanskje, men om ikke, kan jeg nevne at både Vrålstad og Bustrak (Bostrak) er gardsbruk i Tørdal sogn i Drangedal prestegjeld. Det er også greit å være oppmerksom på at Tørdal, kulturelt sett, tildels har vært noe knyttet til Vest-Telemark, mens hovedsognet Drangedal tildels er kulturelt knyttet til Vestmar-området.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 03:56:16

InnleggSkrevet: 28 Okt 2014 13:18:32    Tittel: Re: Anne Persdatter Tveit, Misjonær fra Aust-Agder til Kongo Svar med Sitat

Kari Persdatter var fra Tveit i Tørdal, Drangedal, Telemark: FT-1801
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet