Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 17 Apr 2012 06:33:20

InnleggSkrevet: 16 Mar 2011 21:17:16    Tittel: Ingeborg Bredesdatter, f 1881 i Sandsvær Svar med Sitat

Se emne Brede Olsen... under Telemark/Nome http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=95297

Ingeborg Bredesdatter f. 1. juni 1881 i Sandsvær er datter av Brede Olsen (født i Larvik / bosatt på Lunde).

Brede Olsens foreldre er Møllersvend Ole Nilsen, f. ca 1810 og Marthe Sophie Andersdatter f. ca 1812 fra Kongsberg.

Jeg har hele tiden trodd at Bredes kone Thea Tostensdatter var mor til Ingeborg Bredesdatter, men det har kommet meg for øre at Ingeborgs mor kan ha vært Ingeborg Hansdatter. Jeg har ingen opplysninger om denne personen, annet enn navnet.

Jeg har også fått melding om at Ingeborg Bredesdatter ble hjemmedøpt i Sandsvær i 1881. Jeg har søkt etter henne i kirkebøker i Sandsvær uten hell. Selv om en person er hjemmedøpt skrives de vel inn i kirkeboken?

Er det noen som kan hjelpe meg med denne saken?

Mvh
May B. Odden
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 06 Jan 2005 07:44:46

InnleggSkrevet: 17 Mar 2011 09:01:58    Tittel: Re: Ingeborg Bredesdatter, f 1881 i Sandsvær Svar med Sitat

Hei

Finner Ingeborgs konfirmasjon i Lunde 4/10-1896.

Foreldre Brede Olsen og Ingeborg Hansdatter.

Mvh
Marit
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Mar 2011 18:44:57    Tittel: Re: Ingeborg Bredesdatter, f 1881 i Sandsvær Svar med Sitat

Tusen takk skal du ha. Da fikk jeg bekreftet hvem som var hennes mor.

Mvh
May B. Odden
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 28 Mar 2011 08:45:22

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011 17:11:32    Tittel: Re: Ingeborg Bredesdatter, f 1881 i Sandsvær Svar med Sitat

Det kan også være en feil i kirkeboka. Konfirmanten ovenfor har også en mor som heter Ingeborg Hansdtr.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Des 2004 05:09:10

InnleggSkrevet: 27 Apr 2011 20:56:41    Tittel: Re: Ingeborg Bredesdatter, f 1881 i Sandsvær Svar med Sitat

Har du sjekket hva som sto i dødsfallsprotokollen da Thea døde?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Jan 2015 10:52:04    Tittel: Re: Ingeborg Bredesdatter, f 1881 i Sandsvær Svar med Sitat

En gammel sak her som jeg stadig har vært innom å jobbet med.

Jeg har fremdeles ikke funnet noen bekreftelse på hvem som egentlig var Ingeborg Bredesdatters mor, men jeg heller mer og mer til at det står feil i kirkeboken ved hennes konfirmasjon.

All den tid hun "bare" er hjemmedøpt og dåp ikke er bekreftet før ved konfirmasjonen så finnes det jo heller ingen informasjon rundt denne dåpen (så langt jeg har klart å se).

Når det gjelder Dødsfallprotokollen så finner jeg ikke Thea oppført i denne (burde ikke alle dødsfall stå der?).

Hun døde i Lunde, Telemark 17. mai 1906, men i kirkeboken ved hennes begravelse står det Thea Olsen, gift fattiglem, så det var vel ikke noe skifte etter henne siden hun ikke eide "nåla i veggen".

Selv om jeg har jobbet med å finne ut av dette i mange år, og føler at jeg stanger hodet i veggen her, så blir jeg egentlig bare mer og mer oppsatt på å finne svaret.

Noen som har gode forslag til innfallsvinkler?

Mvh
May B.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet