Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 30 Mar 2013 05:16:02

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 10:45:50    Tittel: Ziener Svar med Sitat

Jeg har lest spørsmål om enkeltpersoner i Ziener-slekten på Kngsberg. Jeg lurer også på hvem feks Marie(Maren) Ziener død før 1719 var datteren til.

Men mitt spørsmål er litt større. Hvem andre har gjort et arbeid på denne slekten? Hvor langt har dere kommet? Er det bare jeg som sliter med ufullstendige kirkebøker?

Jeg synes at jeg har kommet langt, men sitter med mange løse lapper midt på 1700 tallet. Så skal vi forene kreftene?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 26 Nov 2008 03:00:02

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 11:32:53    Tittel: Re: Ziener Svar med Sitat

Hei!
Har du lest dette?
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=71082

Mvh Lisbeth
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 11:39:12    Tittel: Re: Ziener Svar med Sitat

Ja, selvsagt. Jeg har saumfart dette forumet og det på Digitalarkivet for å finne flere opplysninger i tillegg til skifter, folketellinger, kirkebøker og manntallslister. Fortsatt er det masse hull.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Aug 2012 09:13:30

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 14:19:09    Tittel: Re: Ziener Svar med Sitat

Hei Åshild.

Er det omtrent her det stopper da eller...
Kan Maren død før 1719 ha vært en dtr av den første Adam eller kona hans...???

Adam Ziener ble tilsatt som assesor og bergmester ved Kongsberg Sølvverk 5. mai 1721.
Han skal være sønn av Adam Ziener - bergkyndig, som innvandret til Kongsberg fra Tyskland på siste halvdel av 1600-tallet.
Adam junior må vi anta er født på Kongsberg.
Han hadde gått gradene på verket og ble altså etterhvert øverste fagmann - bergmester
Berghauptmannen og hans stedfortreder underberghauptmann var embedsmenn og hadde hovedsakelig en tilsynsfunksjon på Kongens vegne, ikke ulikt fylkesmannen av idag.
Det var bergmesteren som forestod og planla driften. Under Zieners ledelse gikk det etterhvert dårlig med verket. Det ble et betydelig økonomisk underskudd, produksjonen sank og verket måtte årlig få betydelige tilskudd fra den kongelige kasse.
Så kom det kommisjoner og det ble mye bråk og spetakkel, som endte i opprør på Kongsberg hvor militæret ble satt inn. Lokalbefolkningen sluttet rekkene rundt Ziener. Adam Ziener ble rett nok fratatt sin stilling, men ble gjeninnsatt da kong Fredrik IV døde og arvingen Christian VI overtok. Da fikk også myntmesterens enke erstatning etter den urett som hadde rammet henne.

mvh
Tor Kenneth
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 15:06:40    Tittel: Re: Ziener Svar med Sitat

Jeg har alle de store linjene, mye takket være hefte 1 Die Deutsche Einwanderung in Kongsberg og en nesten uleselig slektsoversikt skrevet i 1893 av fanejunker Eckholdt gift med en av døtrene til Johannes Paulsen Ziener f 1790

Det har nok vært nesten 10 Adam Ziener på Kongsberg, noen også på samme tid (sønner, barnebarn, søskenbarn). Det går greit så lenge farens fornavn blir brukt som mellomnavn, men ikke alle har det.

Jeg strever nå med Abraham Ziener/Zeiner som bodde på Korpmoen i 1787 og Johan Ziener som var myntsmsed og døde i 1701. Hvem var fedrene deres?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Des 2004 05:09:10

InnleggSkrevet: 31 Mar 2013 19:49:28    Tittel: Re: Ziener Svar med Sitat

Åshild skrev:

Jeg strever nå med Abraham Ziener/Zeiner som bodde på Korpmoen i 1787 og Johan Ziener som var myntsmsed og døde i 1701. Hvem var fedrene deres?

Det var bare en Abraham Ziener/Zeiner på Kongsberg i 1787, og han var født omkring 1750 og sønn av overstiger Hermand Ziener. Dette finner vi utifra skiftene og 1765-manntallet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Mar 2015 09:51:28    Tittel: Re: Ziener Svar med Sitat

Jeg frisker opp igjen tråden.

Huhnhäuser skriver at Georg Ziener begynte å arbeide som Hauer i 1630, videre at han hadde sønnene Paulus, Nicol og Adam. Særlig Adams etterkommere er godt omtalt. Lassen http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40171/47/ og Delgobe http://arkivverket.no/URN:db_read/db/43539/150/ har gitt mange opplysninger, dessuten et slektstre som er i min slekts eie. Men de starter alle med Adam Ziener, den gamle (1635 - 1702). Jeg har selvsagt også forsøkt meg på kirkebøkene, og der er jeg enig med Lassen, de gir ikke så mange opplysninger.

Det gjør jo heller ikke saken enklere når de kildene jeg har nevnt ikke er enige. Det skyldes nok i stor grad måten de eldste kirkebøkene var ført på. De har nok gjettet litt for å koble opplysningene.

Det hadde passet så godt om Georg Ziener også hadde hatt sønnen Christoph/Christopher, men det er vel lite sannsynlig når han ikke er nevnt i Huhnhäuser?

Jeg har denne navnelisten:
Johan Zinner f ca 1660 d 26.11.1701 (Het faren Christopher eller Georg?)
Gm Hilleborg Hermansdtr Resch f 1671begr 14.12.1738
Barn:
1. Didrik f 1694
2. Fredrik f ca 1695,
3. Henrik f ca 1699,
4. John f 1700 Tvillinger eller et barn med dobbeltnavn?
5. Casper f 1700

1765: Oberstiger
Hilleborg giftet seg med
G2gm. Henrik Abrahamsen f 1676 i Eidsvoll d etter 1714
Barn:
6. Karen Henriksdatter f 1707.
7. Abraham Henriksen Zeiner f ca 1709 i Kongsberg, dåp 17.03.1709 d? yrke: 1732 Hauer.
8. Anne Henriksdatter Grubbe f 1711.
9. Hermand Henriksen Grube f ca 1714.

At Johan har etternavnet Zinner er jeg ganske sikker på er en tileldighet. Hans barn er oppført overveiende med Ziener, mens hans kones barn og barnebarn i det nye ekteskapet i stor grad bruker Zeiner. På Johans eldste sønn Didrik har jeg funnet Ziener, Seigner og Zeigner.

Men - spørsmål er: Finnes det noen kilder jeg ikke har brukt?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 20 Feb 2006 12:57:46

InnleggSkrevet: 18 Mar 2015 00:14:32    Tittel: Re: Ziener Svar med Sitat

Her finner du noe stoff jeg har om medlemmer av denne slekten. Si fra om du finner noe av interesse:

http://www.slekt.lienet.priv.no/descend.php?personID=I18558&tree=tree1 &display=standard&generations=5

Det ser ut til at den Maren du spør om, var datter av Jørgen, bror av Adam Ziener.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet