Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Feb 2008 10:02:22

InnleggSkrevet: 24 Apr 2015 21:57:40    Tittel: Oppgave 3: kveldsoppgave - AVSLUTTET Svar med Sitat

Den gigantiske kildeoppgaven:
Bruk slektsprogrammet ditt til å lage en liten rapport/logg/notat over noen opplysninger du har registrert. Legg ut et skjermskudd, pdf eller lignende som viser at du har utført oppgaven (NB! Husk at det ikke er lov å legge ut nålevende personer med fullt navn og fødselsdato).

Skaff deg samtidig en oversikt over hvor mange kilder du har registrert i basen og hvor mange kilder du mangler i basen din. Poengene fordeles i prosent etter hvor mange personer du har registrert kilder på:

0-25% - 1p
26-50% - 2p
51-75% - 3p
76-100% - 4p

Finnes det rom for forbedringer noen plasser?

Hvis du har spørsmål kan du spørre i snikksnakkeriet eller på DISchat. Saritha svarer så raskt hun kan på spørsmål i DISchat og ellers kan man jo slå av en hyggelig prat med andre slektsforskere.

(Denne oppgaven gir 3 poeng og skal innleveres kl. 01.00)

Sist endret av dn22346 den 25 Apr 2015 06:20:22, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 15 Okt 2004 08:07:09

InnleggSkrevet: 24 Apr 2015 22:19:32    Tittel: Re: Oppgave 3: kveldsoppgave Svar med Sitat

Antall personer i basen: 16953
Antall kilder i basen: 1963
Antall personer med en eller flere kilder: 16889
Antall personer helt uten kilder: 64

Om det finnes rom for forbedringer? Helt klart!
En ting er at det ER kilde på det meste, en annen ting er hva slags kvalitet kilden har Rolling Eyes Det er noe jeg jobber med å forbedre for tida!

Vedlegg: Etterkommerrapport over Knut Knudsen, 2 generajoner - med kilder.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 09 Aug 2007 03:37:55

InnleggSkrevet: 24 Apr 2015 22:24:04    Tittel: Re: Oppgave 3: kveldsoppgave Svar med Sitat

Jeg har 1210 kilder i basen og 5262 personer i basen, det blir 4,34%
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2005 10:23:26

InnleggSkrevet: 24 Apr 2015 23:07:32    Tittel: Re: Oppgave 3: kveldsoppgave Svar med Sitat

antall personer i basen: 59328
Personer uten kilder: 57864
antall kilder i basen: 1757

2,47 ikke kildebelagt, 97,53 kildebelagt

Rom for forbedringer: Helt klart, de som mangler kilder må få, de som har sekundær og verre kilder må få primærkilder. Jeg registrerer kilder på en annen måte enn i starten og disse endres når jeg finner de...
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Feb 2011 01:10:20

InnleggSkrevet: 24 Apr 2015 23:53:11    Tittel: Re: Oppgave 3: kveldsoppgave Svar med Sitat

Mine arbeidsverktøy støtter ikke en slik rappportmulighet. Dette i kombinasjon med at en evt. komplett rapport jeg kunne tatt ut ville vist levende personer, får jeg ikke gjort dette på en god måte.

Jeg må derfor bruke litt skjønn når jeg oppgir mine tall.
Mitt "forskerfokus" gjelder mine egne aner og deres familier tilbake til ca.1750 eller så langt kildene bringer meg.

Jeg registrerer dessuten kilder vesentlig annerledes enn mange andre. Jeg er litt paranoid når det gjelder å miste informasjon, så jeg lagrer alt jeg kommer over av kilder og laster dette opp i min programvare slik at alt kan nås der og da, uten å måtte oppsøke kilden.
Dette gjør også at jeg ikke trenger registrere kilden så detaljert som mange andre, jeg trenger bare skrive Kirkebok og gi ett godt navn på vedlegget for enkel identifisering.

Antall personer i basen: 3348
Kildefordeling (unike filer i mitt system):
Kirkebokoppføringer:574
Bilder og media: 1342 (portretter, stedsfoto, og avfotograferinger av kilder)
Folketellinger: 99
Graver: 109
Dokumenter: 173

Totalt antall kilder: 2297

I tillegg kommer en rekke mer usikre kilder, som brukes for å forenkle oppsporingen av de. Herunder treff i andres slektstrær, slektssider på nett, bygdebøker, osv.

Siden jeg må bruke skjønn for å vurdere mine egne poeng i denne oppgaven så får jeg være litt kritisk.

Mitt fokusområde føler jeg er godt dokumentert med kildehenvisninger, og ligger nok på over 90%, men siden vi her vurderer den totale mengden så antar jeg å være noe under 50%, og siden jeg ikke kan henvise til noen rapport så gir jeg meg selv en 2-poenger på denne oppgaven.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet