Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 19 Nov 2004 12:07:25

InnleggSkrevet: 16 Jun 2015 22:36:03    Tittel: Resultatfiler fra DIStreff Svar med Sitat

Jeg har nylig oppdatert mine data i DIStreff, rettet atskillige feil, men fortsatt ser jeg at det er en del personer og slektskapsforhold som ikke er kommet med.
Min fadder sendte meg også en del filer som angikk det innsendte, med vedlegg "Tips om tolking av resultater og forbedring av data".
Ett av tipsene er å se på filen "db<nnnnn>Datonotisermangler.txt" - og en del av mine personer som ikke er kommet med i DIStreff gjør nok det fordi de mangler datoer og steder, så dette kan være en nyttig fil å rette opp etter.
Denne filen fulgte imidlertid ikke med, men på forespørsel skrev min fadder at Gedtreff automatisk sender alle filer som blir generert.

Er det mulig å få Gedtreff til å generere denne filen igjen?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 06:57:15

InnleggSkrevet: 17 Jun 2015 13:54:52    Tittel: Re: Resultatfiler fra DIStreff Svar med Sitat

De aller fleste rapportene kommer fra et annet program (ikke ferdig) og er en bonus til dem som installerer GEDtreff på egen maskin og selv lager bidragene og sender ferdige bidrag til bidragskjørerne som foretar et søk mot nåværende database for deg og returnerer resultatet som du kan benytte videre for søk i nettbasen.

DIStreff består av to databaser, en for intern bruk av bidragskjørerne som også inneholder data om gårdsnavn i hver enkelt kommune med tidsrom for når gården er nevnt i egne registreringer (merket med '+' etter navnet, F.eks. Schjerven+, Lardal/VF 1400*2010 som betyr at bidragsyter har registrert gårdsnavnet Schjerven i sine stedsangivelser mer enn 101 ganger i tidsrommet 1400 til 2010.

For hver uke som resultat av at bidragskjørerne har sendt meg sine sammendrag av hva de har mottatt av ferdige kmq-filer (bidragene) lager jeg en full samkjøringsfil samt en fil som inneholder opplysning om gamle bidrag som skal slettes (gamle bidrag + meldinger sendt inn via web om at man skal permanent slette bidrag, enten fordi man melder seg ut og ikke ønsker at andre skal kunne slå opp i sine innsendte bidrag, eller at man har dubletterte data som skal fjernes)

Ca. 1 gang i måneden lages det en eksport til søkbar database som legges på nett og er søkbar via web.

Da bidragskapelse både kan være tidkrevende og arbeidsinnsatskrevende samt at retting av feilmeldinger om ukjente stedsnavn er noe som strengt tatt registrant er kapabel til, f.eks. fordi feilstavet navn kan tolkes til flere steder i landet, er det viktig at flest mulig selv lager bidragene og ikke overlater det til bidragskjørerne som ikke kan gjøre stort annet enn å bare kjøre gjennom og håpe flest mulig blir godkjent.

Det er også på gang arbeide med å gjøre om dagens database til å være SQL-basert (i dag er søk og fletting av 'database' basert på fletting av flat fil og massesøk basert på mergesøk optimalisert med dobbelt indekser av posisjon for 'nøkkelord' plassert med faste mellomrom (tror det er 16 linjer), en teknikk som er forbausende kjapp, men tidkrevende å skape, typisk 6 timer. (Dog litt usikker på hva man skal karakterisere dagens nettsøk som)

I fremtiden vil det kunne gå få minutter fra det øyeblikket man har gjort klart et nytt bidrag og sendt inn til det er inkludert i databasen og hvert enkeltnavn søkbart, men inntil man har funnet en god søkealgoritme for å gjøre dagens massesøk med alle nye data i innsendt datasett hvor hver enkelt linje skal sammenlignes med hele databasens data minus egne bidrag er ikke løst, så massesøket som er utgangspunktet for A*****.txt som inneholder navn og data man får tilslag mot vil nok i overskuelig tid ta fortsatt tid å produsere og vil også fortsatt involvere frivillig arbeide fra bl.a. undertegnede og bidragskjørerne.

GEDtreff er tilgjengelig for alle på http://www.disnorge.no/distreff/prog/

Dessverre har programmet et par kjente feil som er rettet i utviklingsversjonen.

Men pga. stort arbeidspress på jobb og arbeide med GEDtreff alltid har vært ubetalt, ligger det arbeidet nede på for øyeblikket ubestemt tid Sad

Programmet er produsert med Delphi 2006 Professional og består av ca. 70 uavhengige units og nesten 200000 linjer kode + ukjent antall linjer kommentarer. Det meste objektorientert (et av utviklingsprosjektene på gang er full-objektorientering av kode bl.a. for å åpne for mere automatisk testing av kode.

Håper dette er oppklarende.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Jun 2015 15:48:05    Tittel: Re: Resultatfiler fra DIStreff Svar med Sitat

Fikk for øvrig bekreftet at GEDtreff også vil virke på Windows 10 Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Jun 2015 16:12:04    Tittel: Re: Resultatfiler fra DIStreff Svar med Sitat

Bonusdelen er kun tilgjengelig for aktive brukere av GEDtreff som minst en gang i året sender oppdateringer av sin database.

Dessverre er det få brukere av programmet i dag utenom bidragskjørere, så det er et avveiningsspørsmål om slikt arbeide skal fortsette til glede for andre enn meg selv.

Bonusdelen kan kjøres helt uavhengig av innsending av data. De første 3 månedene etter siste innsending av data vil bonusdelen, dvs. dataanalyse være forvalgt, men etter den tiden vil innsending være forvalgt. I perioden etter innlevering kan programmet gjøre en av tre ting.

1. Lage nytt bidrag uten analyse med direkte innsending uten å vise stedsnavn som ikke kunne analyseres.

2. Lage nytt bidrag med analyse. Produksjon gjøres etter redigering av uidentifiserte stedsnavn.

3. Kjøre analyse. I sistnevnte modus kjøres skan av fil, identifisering av stedsnavn og produksjon av analyseresultater i en kjøring og man får et nytt valg på menyen for å gå inn i de forskjellige rapportene for å identifisere hvilke personer det er feil for. Siden jeg bruker Disgen 8.2d privat, og alle analysene strengt tatt lages til eget bruk mot min database, har programmet mulighet for å starte Disgen automatisk og navigere frem til redigeringsvindu for personen det er påvist noe som bør rettes.
I og med jeg har fått klage på dette fra noen brukere, vurderes dette stengt i senere versjoner.
I tillegg kan programmet også gjøre søk mot DIStreff med valgt person (vil ant. slutte å virke med ny database pga. andre navn på søkefeltene i html-koden)

Følgende analyser kan velges utført:

Viis funne steder med personer som nevner disse
Vis funne datoer med personer som nevner disse
Vis dubletter med personer
Vis personer som nevner strukturerte kilder
Vis personer med ustrukturerte kilder
Vis personer med feilmeldinger
Vis yrker med personer

En masse ting kan konfigureres til å gjelde feilrapporter, f.eks. manglende stedsnavn eller manglende datoangivelse, og personer som avvises helt av ulike årsaker.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Nov 2004 12:07:25

InnleggSkrevet: 17 Jun 2015 19:43:56    Tittel: Re: Resultatfiler fra DIStreff Svar med Sitat

Takk for hurtig og utførlig svar!
Da skal jeg sette meg inn i GEDtreff og sende neste oppdatering den veien.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Jun 2015 20:06:32    Tittel: Re: Resultatfiler fra DIStreff Svar med Sitat

Håper det fungerer greit.

Om du får problem, kontakt en av de oppgitte bidragskjørerne.

Det ligger også ute lenk til små videosnutter om bruk.

http://www.disnorge.no/distreff/videoer/

Lenken er godt gjemt under
Slektsverktøy
DIStreff
Sende bidrag
i midtre avsnitt med tittel 'Sende inn bidrag fra GEDtreff og andre nytteprogram for DIStreff'.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet