Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 31 Mai 2013 02:40:58

InnleggSkrevet: 07 Jan 2016 20:24:42    Tittel: "æ ø å" problem med Gedcom import til Embla Svar med Sitat

Hei.

Jeg har brukt Embla i mange år og for et halvt år siden omtrent prøvde jeg meg ut på Myheritage. Der har jeg søkt og lagt inn en hel del av min samboers slekt (som ikke er i mitt Embla-tre), og har nå lyst til å få lagt dette inn i et nytt Emblatre i programmet mitt, da jeg ikke vet om jeg skal ha Myheritage så veldig mye lenger. Jeg eksporterte derfor en Gedcom fil fra myheritage og lagret den på harddisken min, gikk så inn på Embla for å importere den dit. Importeringen gikk knirkefritt med et unntak: alle æ,ø og å tegn er erstattet med andre rare tegn. Antar dette har noe med tegnsettingen og gjøre, men jeg forstår ikke hvordan jeg skal løse dette uten å måtte endre alle navn manuelt i Embla. Vet noen hva dette skyldes og hva jeg kan gjøre for å slippe mange timers arbeid? Smile Prøvde å åpne den i notisblokka på dataen, og der er alle tegna riktige, om det er til hjelp for noe informasjon Smile

Et lite tilleggsspørsmål av nysgjerrighetens skyld: Når dere legger inn deres samboer/ektefelles slekt, lager dere et nytt tre for de eller har dere det i samme treet? Ser jo fordelene med at da er det lett å legge til deres felles barn og videre nedover. Men er det noen ulemper med det og, eller eventuelle fordeler med å ha de i to trær?

Mvh Linn Myhre
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 13 Feb 2007 06:30:00

InnleggSkrevet: 08 Jan 2016 09:41:28    Tittel: Re: "æ ø å" problem med Gedcom import til Embla Svar med Sitat

Alle Gedcomfiler skal inneholde hvilket tegnsett som er benyttet ved lagring av fila, og ut fra det du skriver tyder det på at det tegnsettet som er benyttet heter UTF-8. Om Embla kan lese dette vet jeg ikke.

Hva du kan gjøre er først å lese inn i notisblokka. Som en av de første linjene vil du finne ei linje som begynner med 1 CHAR.
Det som står bak CHAR bestemmer tegnsettet. Det kan for eksempel stå 1 CHAR ANSI eller 1 CHAR UTF-8.
Endre linja slik at det står 1 CHAR ANSI

Til slutt benytter du Lagre som .. for å lagre fila. Nederst i skjermbildet for å Lagre som .. vil du finne teksten Koding og en valgmulighet. Der kan du velge mellom ANSI, UTF-8 og et par andre muligheter. Velg ANSI og lagre fila, fortrinnsvis under et nytt navn. Forhåpentligvis kan du nå lese fila i Embla.

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 31 Mai 2013 02:40:58

InnleggSkrevet: 08 Jan 2016 11:42:43    Tittel: Re: "æ ø å" problem med Gedcom import til Embla Svar med Sitat

Takk for svar Asbjørn Smile Prøvde dette, men det hjalp ikke da den tydeligvis av en grunn ikke ble lagra som ged fil lenger, men som tekstfil istedet. Fikk det derimot til når jeg lagra den som ....unicode.ged på slutten av filnavnet og valgte unicode som tegnsetting, uten å endre noe i dokumentet. Da ble den lagra som gedcom og Embla forstod den, veldig glad for å slippe å endre alt manuelt Very Happy

Linn
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet