Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 15 Des 2004 09:57:29

InnleggSkrevet: 04 Feb 2005 01:08:00    Tittel: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Hei.
Jeg har gjort meg noen betraktninger rundt engasjement ang. de forskjellige fora vi har på veven når det gjelder etterlysninger.

DIS- Norges nye forum er et flott forum, hvor hele landet kan delta under en inngangsport. Men det gode(store) engasjementet synes å være fraværende. Nå er jo dette forum ganske nytt, men jeg sitter med en følelse av at folk flest ikke føler seg " hjemme" her.
Jeg har testet andre fora m.h.t. etterlysninger og kommet frem til at i de lokale ( kommune/fylkes) baserte fora er det så mye mere engasjement. Disse fora er jo flotte, men Slektsforum har den fordelen at du har bare en adresse og forholde deg til.

Hva gjør man så for å øke aktiviteten.?

Det er sikkert flere måter å gjøre det på. Det jeg har tenkt litt over er rett og slett premiering.
En mulig måte å gjøre det på er å f.eks. gi ett års gratis medlemsskap i DIS-Norge for flest "avklarende svar" innen en gitt periode.

Forstå meg rett. Dette er ingen kritikk verken av det ene eller det andre. Jeg har vært medlem av DIS i mange år og ønsker fremgang og utvikling av DIS, så derfor hadde det vært fint om det hadde blitt filosofert rundt dette tema, enten her i forumet eller på dertil egnete steder.
Med en filosofisk hilsen
Odd Annar Tangen
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Jul 2004 07:55:25

InnleggSkrevet: 04 Feb 2005 02:49:10    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Da er det bedre å utdele et gratis kaffekrus (type DIS-Norge) til "månedens beste svar".
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 04:06:21

InnleggSkrevet: 04 Feb 2005 18:15:29    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Hei

Slektsforum er jo åpent for alle, men det er jeg ikke sikker på at alle slektsgranskere er kjent med.

Mvh
Per Kåre
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Okt 2004 08:54:04

InnleggSkrevet: 04 Feb 2005 23:54:31    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Men Tore - kaffekrusene er det bare DIS-Oslo/Akershus som har, så de er eksklusive! Ta godt vare på ditt!

Very Happy

(Nåja, DIS-Hordaland har også krus.)
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Feb 2005 00:39:39    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Ja, jeg vet at mitt krus (som forlengst er tatt i bruk) kommer fra DIS-O/A og ikke fra DIS-Norge. Men tanken om krus som belønning for fabelaktige svar var vel bra, hva?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 05 Feb 2005 02:43:45    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

jeg synes iallefall at nedlatende svar ikke må premieres Razz
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Okt 2004 08:54:04

InnleggSkrevet: 05 Feb 2005 17:14:07    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Jo, Tore, jeg synes forslaget ditt var godt. Siden jeg innimellom prøver å tenke praktisk, ser jeg at et krus eller liknende for "månedens beste svar" eller "månedens hjelper" ikke krever annet enn at en-eller-annen går gjennom månedens innlegg for å plukke ut vinneren. Det kan også løses gjennom at det åpnes opp for å sende inn forslag - kanskje en mer inkluderende måte å gjøre det på?
Og så vil det bety at alle som er aktive har sjansen til å vinne.

PS Lykke til videre med kruset - det var vel fortjent! Flott foredrag, og fornøyde DIS-O/A-medlemmer!
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 11:28:39

InnleggSkrevet: 12 Feb 2005 12:37:31    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Hei
Premie er sikker en god ide, hør hva folk hjelper til med for en rosemalt sleiv hos Margrete på Det fixer P1.
Men mitt forsalg er heller at Dis sentralt utpeker månedens hjelper som til slutt blir årets, og som får en gjev pris og omtale på årsmøte eller inviteres til tillitsmannskonferansen og får en pris der.
Det er sikkert mulighet for de som driver SF å kjøre statistikk de som er mest aktive og blant de plukke ut hjelperen som fortjener ære og berømmelse, morro med slike utnevnelser. Månedens hjelper får sitt bilde og navn i ramme med sløyfe oppe i høyre hjørne.

Så må alle lokallags websider omtale SF som en nyhet med linker
og det som må til. Formannen se her: http://nt.disnorge.no/diskusjon/index.php
har for eksempel ikke lagt ned sin egen etterlysningsside, trist.
Men det var det med trøndelag og å bære staur da. Smile

S&D kunne kanskje plukke opp en sak som er spennende/lærerik/morrsom de kjøre i hvert nr. i år og neste.
Det er viktig å være langsiktig.

Så bør man se på hvordan man tar i mot de uorganiserte som vil svare, spørre eller hjelpe mere eller mindre på innpuls.
Jeg tror gjestepålogg. skremmer mange med at man må svare på for mage spørsmål. Her er den største forskjellen på SF og DA.
På DA er det eksemplarisk enkelt, der er gjesteregisteringen en del av spørsmål/svarmeldingen
Vei hit er for lang:
http://www.dis-norge.no/DISadmin/gjesteinnmelding.php?&innmeld=true&Ut land=0&SetLanguage=NOR

Det bør allerede på forsiden finnes en gjestevelkommen som bringer uorganiserte direkte til en side med registrering og spørre/svarskjema i ett. Gjør som DA spør om ca. 3 ting navn-bosted-epostadress.
VIKTIG Og ikke gjøre dette for byråkratisk.
Savner også et engelsk flagg/link for de med andre språk.

Vis de 5 mest brukte linkene på SF fra:
http://www.dis-norge.no/genress/
Det skal være enkelt å nå noen viktige ressursser når du hjelper.

Se hva Slekt Norge skriver, målet er 6 på terningen.

Dette var bare noen tanker en lørdag morgen.
Surfere velger det enkle, som vinner.

Honør til utviklerene som har laget det beste etterlysningsforum jeg har sett.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Jan 2005 02:20:31

InnleggSkrevet: 12 Feb 2005 15:20:21    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

En liten kommentar: Brukte lenken Vider la ut, slik at jeg fikk sett hvordan Slekt.no bedømmer de forskjellige forum.

Her fikk Slektsforum "terningkast 3" og ble klart slått av Digitalarkivets debattforum som ble gitt "terningkast 5".

Forskjellen hadde mulig blitt enda større, hvis de som bedømte Digitalarkivet haddde satt seg bedre inn i mulighetene Digitalarkivet har. Det er jo fullt mulig å lagre innlegg derfra på egen PC, for så å lese disse. Likeledes trenger man ikke være koplet på internett mens man svarer. Da jeg hadde analog tilkopling hendte det ofte jeg startet svaret, koplet meg fra, skrev svaret i ro og mak, for så å kople meg opp igjen for å sende det.

Har registrert meg som gjest i Slektsforum, men i de tilfellene nyhetsgruppen "no.fritid.slektsforsking.--- " gjør samme nytten, bruker jeg den, fordi den er mye enklere. mvh Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 03:29:54

InnleggSkrevet: 12 Feb 2005 16:38:11    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Jeg ville ikke lagt all verdens vekt på slekt.no's vurderinger av hverken det ene eller andre.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Feb 2005 04:24:24    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Hei.
De få meningsytringene som har vært på dette innlegget viser jo at DIS-forum trenger en dose startgass for å komme igang. Hvorfor er folk engasjert når det gjelder egen slekt? Hvor får de mest respons på spørsmål? Det blir litt tungvindt når du må gjennom alle fylker og kommuner for og se om det er respons på spørsmål eller svar på et innlegg. Det er fint at nestorene er med i debatten, men ikke la det bli personlig mellom dere ang. private happeninger.
Kaffekrus har vi alle nok av.
La debatten gå .
Hilsen
Odd Annar
Til Toppen
Skjult navn
Site Admin

Ble registrert: 10 Okt 2004 06:39:42

InnleggSkrevet: 19 Feb 2005 10:26:15    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Hei Odd Annar,

jeg synes det er positivt med en idedugnad rundt hvordan vi kan gjøre Slektsforum bedre og mer brukt. Tjenesten er som du selv skriver relativt ny og uetablert, og det er nok en viktig faktor i forhold til aktivitetsnivået. Men det er ingen grunn til ikke å se etter forbedringsmuligheter. Jeg prøver meg på en liten oppsummering av innspillene så langt under dette temaet:
  1. Premiering av gode svar/bidragsytere, f.eks. med fritt medlemskap, heder eller krus. Kandidater kan finnes ved periodisk vurdering, statistikk eller nominering
  2. Gjøre tjenesten bedre kjent. Hvordan? Er det noen som har kontakter eller erfaring som brukes, eller på annen måte kan tenke seg å bidra til dette?
  3. Samle alle lokallagene om å støtte Slektsforum. Ingen lokallag har respondert negativt til oss, men noen trenger mer tid eller annen hjelp. Alt dette er frivillig arbeid, og kapasitet varierer fra lokallag til lokallag og fra år til år.
  4. Kontinuerlig markedsføring i Slekt og Data. Dette krever at innlegg skrives og at redaksjonen har plass, men er nok ellers en god ide.
  5. Forenkle påloggingen. Påloggingen er integrert med DIS-Norges øvrige tjenester, bl.a. for å unngå at det blir flere brukernavn/passord å holde orden på for brukerne. Siden påloggingen er en funksjon som ligger i grenseland mellom Slektsforum og andre tjenester er den derfor litt tyngre å endre på enn de rene Slektsforum funksjonene. Men vi er enige i at dette bør være så enkelt som mulig, og skal se nærmere på saken.
  6. Vurdere forumindelingen. En detaljert foruminndeling har ulemper og fordeler. Vi har mottatt ønsker om både mer og mindre detaljert oppdeling. Hvis vi fjerner den detaljerte oppdelingen vil det være vanskelig (arbeidskrevende) å gå tilbake. Dette må derfor vurderes grundig før det gjøres større endringer.
Flere gode ideer?

En av Slektsforums brukere og moderatorer har laget en skjermpresentasjon som på en fin måte viser hvor enkelt det "egentlig" er å bruke tjenesten, og hvilke funksjoner den har. Denne presentasjonen kan tenkes brukt både på DIS medlemsmøter og av brukerne selv når den er ferdig.

Det er flott med slike bidrag - som så ofte i foreningsverden er det ikke bare de gode ideene, men mer gjennomføringsressursene som mangler. Vi mottar gjerne innspill på den siden også.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 08:59:15

InnleggSkrevet: 19 Feb 2005 13:26:39    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Jan Eri skrev:
Flere gode ideer?

Legg ned e-postlistene DISforum og DIScafe og erstatt disse med grupper på Slektsforum. På denne måten blir flere nødt til å benytte seg av Slektsforum. Gjerne med obligatorisk e-postvarsling slik at de som i dag bare følger med på e-postlistene ikke faller av lasset.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Feb 2005 15:21:45    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Til Andreas:

Håper jeg missforstår.

Mener du obligatorisk e-postvarsling til alle registrerte brukere av Slektsforum ?.

I så fall mener jeg det ikke er noen god ide. Tenk på alle med analog internettforbindelse. Tror flere av disse ikke er så lystne på å få store daglige meldinger.

Sjøl har jeg PC med ADSL. Er allikevel ikke intresssert i at for mange meldinger skal ramle ned i e-postleseren min. Går derfor først inn på internettleverandørens side og sletter de aller fleste meldinger før de blir åpnet. Nok om det.

En annen sak er hvis det var mulig med en lignende automatisk varsling slik Digitalarkivet har. En noe forbedret utgave, slik at vi kunne få automatisk beskjed hvis det var kommet svar på vårt innlegg - i stedet for automatisk beskjed om at vi hadde laget et . (Skulle mene alle vet om de har laget et innlegg). mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Feb 2005 15:33:23    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Tangen skriver idag at det er fint at nestorene er med i denne debatten, men ber om at det ikke blir på det personlige planet mellom oss. Han sikter her til at undertegnede fikk et krus på et medlemsmøte i DIS-Oslo/Akershus (nevnt i innlegg av Moseid ovenfor). Det *personlige planet* skulle altså være at dette var blitt nevnt her. Et godt besøkt medlemsmøte klassifiseres som et personlig anliggende.

Greit nok at folk flest har krus nok, og at det å lokke med dis-krus som belønning for gode svar på spørsmål her i Slektsforum, kanskje ikke er mest ideelle. Jeg foreslår derfor at premien alternativt kan være en dis-t-skjorte. Forhåpentligvis kan dette oppfattes som et positivt ladet forslag.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 19 Feb 2005 15:59:06    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Ellef Ellefsen skrev:
Til Andreas:

Håper jeg missforstår.

Mener du obligatorisk e-postvarsling til alle registrerte brukere av Slektsforum ?.

På ingen måte. Jeg foreslo obligatorisk e-postvarsling til de som tidligere var tilknyttet e-postlistene ved en eventuell nedleggelse av listene. Og da kun varsling når det kom nye innlegg til erstatningsforaene for postlistene, slik at man kan få med seg de som tidligere kun leste postlistene.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 02:19:43    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Hei
Grunnen til at jeg ytret et ønske om større engasjement ang. DIS forums etterlysningssider er at DIS fortjener god oppslutning om sine aktiviteter. Da jeg åpnet dette forumet tenkte jeg at det kanskje ville engasjere medlemer i en idedugnad ang. fremme interesse om foretaket. Da det viste seg at interessen var stor for ideen ble jeg veldig ivrig. Altfor ivrig viser det seg.
Etter et av innleggene av Tore H. Vigerust følte jeg at han harselerte med meg, som det i ettertid viser seg å ikke være belegg for. Derfor må jeg bare være så ydmyk å si beklager så mye Tore H. Vigerust. Grunnen til min reaksjon (agresjon) skal Tore H. Vigerust få i en privat melding.
Takk også til Jan Eri for mildhet og som en god buffer.
M.v.h.
Odd Annar Tangen
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 03:23:43    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Svar til Andreas:

Takker for ditt oppklarende svar. mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 02:16:22

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 05:26:31    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Noen forslag til tiltak:

- Det bør finnes en MEGET godt synlig lenke øverst som tar en DIREKTE til registreringsside for nye brukrere, ikke den lange FAQ lista. Registreringsside bør ha design lignende slektsforum, ikke det fargesprakende designet som brukes nå. Registreringssiden kan deles i to eller flere sider der den første kun gir alternativer vedr har vært medlem, utenlandsboende, ny registrering - så kan det komme sider for registrering.
- Markedsføring av slektsforum i S&D kan skje i form av små standard "annonser" som kan være like fra nr til nr. Dessuten kan Genres og Slektsforskerbasen og ??? markedsføres på samme måte.
- Man kan kanskje lage en klikkbar logo som folk kan ha på sine hjemmesider - som tar en til slektsforum
- En oppskrift som forteller folk hvordan de kan lage utdrag fra slektsforum, alla den som ligger på DIS Oslo&Akershus sine sider, vil være nyttig.
- Jeg tror ikke at trafikken på DA er større pga teknisk løsning. Jeg tror det skyldes at DA har kildene, og når først folk bruker kildene er veien kort til debattforumet. Det er det ikke så mye å gjøre med, rent bortsett fra at man burde prøve å få til mere markedsføring i tilknytning til de kildene som DIS registrerer for DA - det hadde ikke vært noe i veien for at hvis man bruker en kilde på DA så kom man f.eks først til en side som forteller om kilden og hvem som har gjort jobben - både navn på personer og foreniger og lenker til disse. Da hadde kanskje flere vært interessert i å legge ut på DA. Slik det framstår nå har foreninger som sådane (og da snakker jeg ikke om brukerne) svært lite igjen for å legge ut noe på DA. Arkivverket har nytte av foreninger både som samarbeidspartnere og skapere av "kundegrunnlag" for Arkivverket, og de kan ha nytte av at andre enn Arkivverket markedsføres på DA. Dessuten kan man få økt markedsføringen (og rekruteringen) til registreringsarbeidet, noe DA gjør lite for å markedsføre - men de ville tjene på det.
- DIS kan lage en enkel "toolbar" som er felles for tjenestene og som tar en fra tjeneste til tjeneste, dvs la tjenestene bygge opp om hverandre.
- Jeg tror man skal grundig vurdere oppdelingen i kommuner, fylker (evt halve fylker) tror jeg er bedre da det skaper et slags felles treffpunkt for folk i et fylke og som da kan få stor nok trafikk til at folk gidder å se etter. Problemet med "Se innlegg siden xxx" er at lista blir i lengste laget. (Men her er det vel flere meninger og mange momenter som spiller inn. Denne balansegangen er ikke lett. Det skader ikke om man får til en organisert diskusjon av pros og cons vedr dette.)
- Se siste xxx innlegg sida kan forenkles - den er vanskelig å lese og inneholder masse unødvendig informasjon - men det spørs om Einar har kapasitet?
- Premiering har jeg lite tro på, dessuten vil det kreve ressurser til å vurdere kandidater. Premien tror jeg ligger i å kunne hjelpe eller å VISE at en "kan" noe, eller utfordringen ved å knekke nøtta.
- Brukerveiledninger må nok finnes, men det viktigste er at tjenesten er så enkel at de ikke trengs.
- DIS bidrar selv noe til å fragmentere trafikken, f.eks. ved samtidig å kjøre en chate-tjeneste, DIS-forum og DIS-cafe.
(((- Kan det feltet jeg nå skriver i gjøres bredere?)))

Geir
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 12:29:34    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Geir har flere interessante tanker. Men jeg tror det er galt å si at Digitalarkivets brukere føres over fra kildene til Brukerforumet. Årsaken til at DA (fortsatt) har Brukerforumet, er det omvendte forhold, nemlig at brukerne føres over fra Brukerforumet til kildene. Det er faktisk mange som er daglig inne i Brukerforumet uten å skulle søke i kildene.

Et annet moment: DIS-Norge har den beste kildeoversikten av alle, nemlig den topografisk ordnede (som DIS "arvet" fra Asle Jonassen og sin Einar Balle har lagt ned mye arbeid i å videreutvikle). Det kunne være en idé å integrere den topografiske kildeoversikten i det topografisk sorterte Slektsforum. Når du f eks går inn på Gudbrandsdalen i Slektsforum kunne du få en lenke til Gudbrandsdalen i DIS' kildeoversikt, og når du går inn på Elverum, kunne du få opp lenke til kildeoversikten der.
Digitalarkivet har ingen topografisk ordnet kildeoversikt av DIS' format, så her mener jeg det finnes et fortrinn som bør utvikles.
Til Toppen
Skjult navn
Site Admin

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 12:40:21    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Det har for en stund siden blitt lagt ut en prøve på en slik integrering som du nevner, se på Austevoll og Bømlo under Etterlysninger -> Hordaland -> Sunnhordland
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 15:14:52    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Jeg har tittet på den (Austvoll mv) men synes ikke den er god nok. For du får så mye unødvendig informasjon som ikke vedkommer Austvoll når du klikker deg inn. F eks "bli medlem i DIS" etc. Det burde være sliik at når en går fra Slektsforum under Austvoll til en kildeoversikt for Austvoll, så får man bare det en forventer, ikke så mye annet. (Et nytt eksempel på hva du da får opp, som er unødvendig, er tipåtopp-listen).
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 15:55:21    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Flere gode ideer: gjør det mulig å legge ut bilder på Slektsforum.
Til Toppen
Skjult navn
Site Admin

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 17:46:41    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Flott, la bare ideene komme.

Akkurat det med bilder (eller vedlegg generelt) er trolig ikke noe stort problem rent teknisk. Men siden den underliggende tjenesten (phpBB) kommer i ny versjon om kort tid vil vi trolig avvente denne type endringer til vi har fått sett nærmere på den nye versjonen.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Nov 2004 02:16:22

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 17:59:39    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Tore har nok rett i at det er mange som går direkte til Debattforumet, inkl meg selv. Jeg burde presisert at det jeg hovedsakelig tenkte på nyrekrutering. Et annet moment som bidrar til trafikken på Debattforumet er rett og slett at "aktivitet skaper aktivitet", noe som bla gjør at folk legger inn etterlysningr der fordi det er stor sjanse for svar pga stor aktivitet.

Men at det er debattforumet som leder folk til kildene, og ikke omvendt, det tviler jeg på, men det spiller forsåvidt liten rolle for det som diskuteres her.

La meg utdype et av mine punkter, det om "Toolbar". Tanken var å lage en enkel og lite ressurskrevende løsning på å det å gå fra en tjeneste til en annen, ala måten det nå reklameres for DISchat. Et alternativ er selvsagt å legge dette inn under hver kommune, det fører rett fram til riktig kommune, men det krever mye arbeid. En toolbar ville også kunne gi pekere til Distreff og Slektsforskerbasen etc. Det er dog bare tilgang på ressurser som evt hindrer å gjøre begge deler.

Et moment vedr nedlegging av etterlysningssider som drives av f.eks lokallagene. Det hadde vært en stor fordel om innholdet i tjenestene som legges ned ble gjort tilgjengelig, selv om det ikke kan legges inn nye etterlysninger. Ser ut som noen etterlysningssider har forsvunnet helt.

Geir
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 20 Feb 2005 18:35:47    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Dette er litt på siden av temaet, men jeg kom tilfeldigvis over en to år gammel tråd i DAs arkivforum hvor Jan Oldervoll gir en interessant avklaring om debattforaenes status i Digitalarkivet:

"Det ville vera fint for meg om slektsgranskarmiljøet brukte energien sin på å laga eit eit ETTERLYSINGSFORUM. Det må då vea NOKON flinkingar mellom dykk. Men inntil så har skjedd er de velkomne til framleis å vera gjester i DEBATTFORUMET vårt. Men du må ikkje tru eg vil bruka fritida mi på å øydeleggja debattforumet for å få det til å høva ein hobby eg ikkje eingong er det minste interessert i." http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&de batt=arkiv&temanr=13123&sok=s%F8k&startnr=&antall=&spraak= , innlegg 10

Det høres jo unektelig ut som om opprettelsen av Slektsforum også bør være i Digitalarkivets interesse. Merkelig at man ikke har fått i gang samarbeid.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Feb 2005 04:44:04    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Kan en av grunnene være påloggingen. Her må man jo logge seg på med brukernavn og passord hver gang man vil svare, eller lage et innlegg.

Digitalarkivet har en lettere løsning. Har man vært registrert en gang, skjer neste pålogging kun ved 3 enkle tastetrykk.

Som et eksempel hadde stillte jeg 2 like spørsmål.

Spørsmålet i Digitalarkivet Brukerforum var: "Tyske våpenskjold på midten av 1700-tallet". Dette har i skrivende stund ligget der litt over et døgn. Har allerede fått 4 gode svar med utfyllende forklaringer. Emnet er til nå lest av 167 personer.

I "no.fritid.slektsforsking.diverse" la jeg 23.desember inn spørsmålet: "Våpenskjold i Tyskland på 1700-tallet". Dette er kun lest av 30 brukere av Slektsforum. Ingen svar, utenom en rettelse fra meg sjøl. (Kan være flere som har lest det direkte på "no.fritid.diverse").

Kunne påloggingen skje ved kun 1 eller 2 tastetrykk også i Slektsforum, mulig trafikken ville øke en smule. Mvh Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Mar 2005 01:24:45

InnleggSkrevet: 04 Mar 2005 01:52:27    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Flere nevner premiering som et middel for å få flere brukere av Slektsforum.

Hvis det her siktes til de beste avklarende svar, tviler jeg på dette vil lokke til seg flere brukere eller øke aktiviteten. Det sier seg sjøl at vi amatører ikke har store sjansen til å nå opp. Jeg er sjølsagt glad for at de mer drevne slektsgranskere tar seg tid til både å svare, rettlede og hjelpe oss. Ære være dem for det. Men når det gjelder "kampen" om premie, tror jeg som sagt ikke vi andre har mulighet til engang å bli nominert.

Eneste sjansen vi har er hvis det ble opprettet en kategori "Månedens Bu--", eller lignende. Tenker på den daglige notisen Dagbladet hadde en tid tilbake. Denne hvor endel latterlige og lite overveide uttaleleser fra en av stormaktenes presidenter ble sitert. Denne kategori ville vel snarere skremme også nåværende brukere, enn tiltrekke nye.

Siste avsnitt var sjølsagt skrevet som en spøk, bare for å illustrere hvor liten sjanse mange av oss har til å oppnå "heder og berømmelse". Så alternativer bør kanskje være et par forskjellige priser i løpet av en måned? Eller 2 til 3 forskjellige i løpet av året? Mvh Ellef Ellefsen
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mar 2005 07:12:26    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Ellef, jeg så ditt spørsmål i Brukerforumet om tyske slektsvåpen på 1700-tallet. Hvis spørsmålet hadde kommet her i Slektsforum, hvilket det IKKE gjorde, så ville du øyeblikkelig ha fått svar fra meg, og bedre enn de svarene du fikk i Brukerforumet det første døgnet. Statistikken din på frekvensen mellom Brukerforumet og andre er ikke tilstrekkelig. Men skepsisen din vedrørende ev. belønning må selvsagt legges til minnet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mar 2005 10:45:52    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Tore. Jeg svarer litt på sidelinjen av debatten:

Spørsmålet om slektsvåpen hadde jeg først lagt inn i nyhetsgruppen "no.fritid. slekts---." Ser i etterkant at sjøl om spørsmål lagt inn der blir overført til Slektsforum, blir neppe disse overførte spørsmålene lest av for mange. Takker samtidig for ditt svar i Brukerforumet. Mvh Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mar 2005 12:53:24    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Det er ikke slik at spørsmål i news blir overført til Slektsforum, men at de kan leses fra Slektsforum, dvs blir tilgjengelige. Men de blir ikke en del av Slektsforum som sådann. (Tar jeg feil, får andre korrigere.)

Du tar etter min mening feil, hvis du tror du har publisert i Slektsforum, når du i virkeligheten har publisert i en nyhetsgruppe på no fritid.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mar 2005 18:34:54    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Vi får kalle det hva vi vil. Men resultatet blir i alla fall det samme.

Kl. 15:46 i dag laget jeg et innlegg i "no.fritid.slektsforsking.diverse". Dette for å se om samme innlegg automatisk ble lagt inn i Nyhetsgruppene til Slektsforum. Dette skjedde, og innlegget hadde sett akkurat likt ut om jeg hadde lagt det direkte inn fra Disforum. Navnet mitt, samt når jeg var registrert kom også med i Slektsforum.

Mulig jeg har narret endel rene brukere av "no.fritid.slekts---" til å lese et rent testinnlegg. Kanskje og bidratt til at Slektsforum blir kjent for en eller annen som aldri har hørt om dette forumet .

Skulle en eller annen finne på å svare direkte fra Slektsforum, blir svaret også overført til nyhetsgruppen "no.fritid.slektsforsking.diverse".

(Når det gjelder denne norske nyhetsgruppa, leser jeg den sjelden fra Slektsforum, fordi jeg har stilt inn E-postleseren til å vise endel News-grupper . De leses enklest derfra. Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 04 Mar 2005 21:16:40    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Korrigering :

- innlegget hadde sett akkurat likt ut om jeg hadde lagt det dirikte inn fra Disforum. Navnet mitt o.s.v.

Riktig skal være: - inn fra SLEKTSFORUM. Navnet mitt o.s.v.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2005 04:45:20    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Jeg er blitt redd for å "mase" så mye at folk som ser navnet mitt i et innlegg eller svar, rett og slett ikke gidder åpne det. (Noe jeg har den fulle forståelse for, ingen sure miner av den grunn). Skal heretter ta meg sammen, og ikke være kjedsommelig flittig.

Men først en liten ide, hvis dette da ikke allerede er vurdert?

Hva med å lage noen små foldere som kunne legges ut på bibliotek og arkiver. Mange bibliotek har som kjent også lokalhistoriske avdelinger. Tenker på foldere eller brosjyrer hvor informasjon om Slektsforum er å finne. Nettadressen, pålogging o.s.v., forklart lettfattet så også uerfarne kan dra nytte av disse. Ser sjølsagt faren i at besøkende tar disse med hjem, men da har de jo forhåpentligvis kommet til nytte.

Eller hva med å trykke opp en god del eksemplarer av samme sort, for så å sende endel til lokale slektshistorielag. Sjøl er jeg medlem i flere sådanne, men ser ikke regionale eller landsdekkende foreninger som konkurrenter. Snarere lag vi kan dra gjensidig nytte av.

Nå som ADSL og bredbånd blir bedre utbygget, vil sikkert flere slektsgranskere bruke internett. For en knapp uke siden ble jeg spurt av en dreven slektsgransker som aldri hadde hatt internett. Han vurderte å bestille ADSL og var interessert i hva han kunne finne av nytte på nettet. Jeg forsøkte etter beste evne forklare litt om Digitalarkivet, nyhetsgrupper, utvandrerbaser, søkermotorer og DIS-Norges Slektsforum. Sistnevnte var ikke så enkelt å forklare, for en som var uten internetterfaring. Da hadde det vært til stor hjelp om jeg kunne gitt han en brosjyre. (Men dette med brosjyrer koster kanhende mer enn det er verd. Jeg har ingen erfaring i å beregne slike detaljerte kostnader).

Mvh Ellef Ellefsen.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2005 09:42:14    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

DIS-Norge har en brosjyre. Det har også Norsk slektshistorisk forening og Hedmark slektshistorisk forening (har hatt ihvertfall). Også andre regionale foreninger har slike. Muligens også DIS-regionslag.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2005 11:11:14    Tittel: Re: Hvordan gjøre Slektsforum til en bedre tjeneste? Svar med Sitat

Kort svar til Tore: På Slektsforskerdagen i fjor høst, hadde DIS-Buskerud, sammen med Ringerike Slektshistorielag, et vellykket arrangement på biblioteket i Hønefoss. De hadde endel brosjyrer. Jeg tok en av disse, noe som resulterte i at jeg meldte meg inn i DIS.

Hvis lokale slektshistorielag også fikk tilsendt endel lignende for utdeling til medlemmer som var spesiellt interessert, mulig Slektsforum ble bedre kjent. Mvh Ellef.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 07:57:15

InnleggSkrevet: 29 Mar 2005 14:45:43    Tittel: Re: Forslag til emne i Slekt og Data Svar med Sitat

Odd Annar Tangen skrev:
Hva gjør man så for å øke aktiviteten.?

Siden hovedproblemet ant. er at folk ikke vet om det, slik de fleste ant. også har unngått å vite om Distreff og andre tjenester, så bør det både omtales i Slekt og Data, og kanskje man en gang kan vedlegge en CD med lenk til Slektsforum samt hjelpetekst som starter på øverste nivå med enkel bruk, og som i dypere lag går mer detaljert inn på bruken.
Kombinert med f.eks. Gedtreff og alle gamle Slekt og Data på CD'en??
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet