Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 01 Feb 2016 04:05:22

InnleggSkrevet: 06 Mar 2016 13:52:44    Tittel: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Hei hei alle sammen.

Jeg er ny bruker av slektsprogrammet Myheritage. Har nå kjørt ut forskjellige slektstrær, men forstår ikke så mye. Det jeg ønsker er: når jeg kjører ut et slektstre, bør alt om en person stå samlet. Dette skal deles ut til slektninger og det blir da lettere for de også lese det. Skjønner at det også må stå en oversikt, men sliter med og lese om slekningene når jeg må gjennom x ant. sider for å finne sammenhengen. Håper på hjelp og tips, evt. andre program hvor det er lettere å se oversikten om hver enkelt. På forhånd takk. Mvh. Reidun Nordeng
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 28 Feb 2005 06:17:46

InnleggSkrevet: 08 Mar 2016 14:49:29    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Er det ikke en rapport som heter "Personrapport"eller noe lignende i MH? Mvh. Johan Arthur Hansen
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Aug 2010 12:20:04

InnleggSkrevet: 09 Mar 2016 13:05:13    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

MH har ett slektsprogram som du kan installere på din egen PC (Mac) og som synkroniserer med internett programmet.
Det heter FamilyTreeBuilder. Det kan skrive ut slektstrær.
Les om programmet her.
https://www.myheritage.no/family-tree-builder

Korrigert Exclamation

Sist endret av dn25486 den 09 Mar 2016 17:21:53, endret 3 ganger
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 03:49:21

InnleggSkrevet: 09 Mar 2016 14:36:21    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Leif,
Du fikk med "." i slutten på lenken, da blir det Error 404. Wink

Og ett spørsmål om FTB. Kan man skrive ut "fortellende slektbøker" så som en del andre program?

Jeg bruker Legacy og der får man ut en tekst så som:
1. Anders-Gustav Larson , sønn av Lars Jansson og Brita Caisa Andersdtr , ble født 29 Des 1852 på Grimsheden i Åmål, Västra Götaland, ble døpt 29 Des 1852 i Edsleskog kyrka i Åmål, Älvsborg, og døde på Lørenskog.
Hendelser i hans liv:
• Han arbeidet som som tømmermester og med husbyggning i Oslo.
• Han bodde ved husförhör i 1881-1885 på Stora Strand, Åmål i Västra Götaland.
Anders-Gustav giftet seg med Johanne Andreasdtr Elstad, datter av Andreas Eriksen Elstad og Maren Jacobsdtr Holter, 4 nov 1886.
Barn i dette ekteskapet var:
ii. Anselm Leopold Larson ble født 6 Nov 1897 i Oslo.

Det blir litt kjedelig med stadig samme oppsett side opp og side ned, men programmet har jo faste setninger som data legges inn i.

Skall en få en fin slektbok, så tror jeg man må gjøre en del redigeringsarbeid. Eksportere fra programmet en tekst og legge ned tid på å få variasjon som gjør det lettlest og interessant.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 10:10:00

InnleggSkrevet: 09 Mar 2016 14:40:30    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Niels skrev:

Skall en få en fin slektbok, så tror jeg man må gjøre en del redigeringsarbeid. Eksportere fra programmet en tekst og legge ned tid på å få variasjon som gjør det lettlest og interessant.

Jeg er helt enig med deg her, Niels!

Noe kjedeligere enn slike "ferdigsydde" slektsbøker finnes knapt, etter min mening Wink

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Mar 2016 21:04:00    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Det du skriver inn i biografifeltet i slektsprogrammet vil jo komme med som selvkomponert tekst og ikke slike gjentagelser. Greit å bruke Word å redigere dette etterpå. Mvh. Johan Arthur Hansen
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Feb 2016 03:05:21

InnleggSkrevet: 12 Mar 2016 10:51:57    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Tusen takk for svar.
Ikke hva jeg kan se , er det personrapport.
Mvh. Reidun
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Feb 2016 03:05:21

InnleggSkrevet: 12 Mar 2016 10:53:05    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Hei
Tusen takk for tips. Skal se litt på det.
Mvh. Reidun
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Mar 2016 11:13:21    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Regner med at alle slektsprogram har eget felt for biografi. Mvh. Johan Arthur Hansen
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 02:14:30

InnleggSkrevet: 12 Mar 2016 11:39:49    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Johan skrev:
Regner med at alle slektsprogram har eget felt for biografi. Mvh. Johan Arthur Hansen

Det har du nok rett i. Det er vel bare at det blir brukt forskjellige navn på disse "felt".
Noen program er mer fleksible enn andre, der det er stor/større valgfrihet til å plassere disse "felt" der den enkelte synes det passer best. Graden av kunnskap om bruken av det enkelte program tror jeg spiller inn.
Derfor kan vel et fungerende forum gjøre bruken enklere.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 25 Jan 2013 11:38:49

InnleggSkrevet: 08 Apr 2016 13:35:06    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Niels skrev:
Leif,
Du fikk med "." i slutten på lenken, da blir det Error 404. Wink

Og ett spørsmål om FTB. Kan man skrive ut "fortellende slektbøker" så som en del andre program?

Jeg bruker Legacy og der får man ut en tekst så som:
1. Anders-Gustav Larson , sønn av Lars Jansson og Brita Caisa Andersdtr , ble født 29 Des 1852 på Grimsheden i Åmål, Västra Götaland, ble døpt 29 Des 1852 i Edsleskog kyrka i Åmål, Älvsborg, og døde på Lørenskog.
Hendelser i hans liv:
• Han arbeidet som som tømmermester og med husbyggning i Oslo.
• Han bodde ved husförhör i 1881-1885 på Stora Strand, Åmål i Västra Götaland.
Anders-Gustav giftet seg med Johanne Andreasdtr Elstad, datter av Andreas Eriksen Elstad og Maren Jacobsdtr Holter, 4 nov 1886.
Barn i dette ekteskapet var:
ii. Anselm Leopold Larson ble født 6 Nov 1897 i Oslo.

Det blir litt kjedelig med stadig samme oppsett side opp og side ned, men programmet har jo faste setninger som data legges inn i.

Det er vel Legacy de Luxe du bruker?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 03:49:21

InnleggSkrevet: 08 Apr 2016 15:49:22    Tittel: Re: Hvordan lage best mulig slektsbok !! Svar med Sitat

Ja, jeg bruker Legacy de Luxe. De få kronene jeg har betalt har virkelig gjort nytte for seg Wink.

Men det viktige i det jeg skrev er att det blir aldri bra når en maskin skall lage en bra og lettlest tekst. En slektsbok kan ikke sammenlignes med en roman skrevet av en nobelpristaker, men om det skall deles ut til andre. hvorfor ikke legge ned litt mer arbeid? Spørsmålet i emnet er jo "Hvordan lage best mulig slektsbok". Spørsmålet var ikke "hvilket dataprogram kan få fram forskjellige rapporter".
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet