Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 27 Mar 2012 05:08:11

InnleggSkrevet: 20 Apr 2016 20:33:17    Tittel: Deling av info Svar med Sitat

Hei! Jeg er ny her, og leser så øyet blir stort og vått...:-)Har prøvd ulike programmer, og er nå i en fase hvor jeg må gjøre et valg. Ser at mange anbefaler å ha ett program "på maskinen" og et internett-program i tillegg. Det virker fornuftig, men jeg er litt usikker på hvor lett det er å utveksle info mellom to slike programmer? Noen erfaringer på hvordan det funker i praksis? Og så har jeg et spørsmål: Eks: Jeg har registrert min mors fetters familie i åtte generasjoner, og ønsker å sende disse opplysningene til ham for en "dobbeltsjekk". Har noen erfaringer fra ulike programmer med å gjøre dette på en enkel måte (uten papir)?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2012 04:01:01

InnleggSkrevet: 21 Apr 2016 00:34:07    Tittel: Re: Deling av info Svar med Sitat

Jeg bruker Legacy De Luxe lokalt på mine PC'er, og publiserer/deler disse data med slekta på nett ved hjelp av TNG. Det fungerer helt utmerket. All registrering gjøres lokalt i Legacy, og innimellom eksporterer jeg derfra en fil i GEDCOM-formatet (en internasjonal standard for utveksling av slektsdata) som jeg kopierer over på nett-versjonen, hvor jeg så importerer den.

Jeg vil nok tro at som helt fersk så holder det i massevis for deg å bruke det ene, lokale programmet.

Om du skal eksportere et utvalg av personer/data til en annen person så kan du gjøre dette som en Legacy-fil (om både du og mottakeren bruker dette).

Dersom dere bruker forskjellige program så er GEDCOM-formatet løsningen for å sende fram og tilbake.

Om mottakeren ikke bruker noe program i det hele tatt (som er situasjonen til de fleste i slekta mi som jeg sender til) så er løsningen min å lage rapporter/slektstavler av ulike typer, i pdf/Acrobat-format.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 04:36:46

InnleggSkrevet: 21 Apr 2016 17:10:33    Tittel: Re: Deling av info Svar med Sitat

Hei.

Du skriver : "Ser at mange anbefaler å ha ett program "på maskinen" og et internett-program i tillegg. Det virker fornuftig, men jeg er litt usikker på hvor lett det er å utveksle info mellom to slike programmer? Noen erfaringer på hvordan det funker i praksis?"

Jeg har i vel ti år brukt programmet "Familiy Tree Maker" (FTM) med alle mine data lagret på min egen maskin.
Les mer her: http://www.mackiev.com/ftm/

I tillegg bruker jeg "TreeSync", som er inkludert i FTM og som helt automatisk oppdaterer data fra min PC til mitt slektstre på internett. Ønsker jeg å holde mine slektdata på nettet via "TreeSync" skjult for andre enn min nære familie, så er det svært enkelt.

For utskrift av flotte rapporter på norsk direkte rette fra FTM, bruker jeg "Family Book Creator".
Les mer her: http://www.familybookcreator.com/en/

Lykke til ! Very Happy Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 07:33:25

InnleggSkrevet: 21 Apr 2016 19:08:04    Tittel: Re: Deling av info Svar med Sitat

Eg bruker samme opplegget som Bjørn Kåre Nilssen, Legacy på lokal pc og TNG for å vise fram heile eller deler av slekta på nettet. (Kan styre tilgangen til dataene på nettet ved hjelp av passord på TNG)

Legger over data frå den lokale pcen og til TNG ved hjelp av gedcom, enkelt og greitt og det fungerer utmerket.

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Apr 2016 22:34:27    Tittel: Re: Deling av info Svar med Sitat

Tusen takk! Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Apr 2016 22:35:20    Tittel: Re: Deling av info Svar med Sitat

Tusen takk for gode råd! 😄
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:50:04

InnleggSkrevet: 29 Apr 2016 00:50:59    Tittel: Re: Deling av info Svar med Sitat

Data fra Brothers Keeper kan deles på ulike måter.
Har mottaker samme program er det å lage utdrag av databasen det enkleste.
Eller har mottaker et annet program, så er Gedcom veien.

De valgmuligheter til å selektere ut data er identisk for begge måter.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet