Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 18 Apr 2014 01:27:00

InnleggSkrevet: 25 Jul 2016 13:33:36    Tittel: Kristine Andersdatter Myklebostad f. 1891 Svar med Sitat

Har tidligere etterlyst Kristine sammen med sin far på Møre og Romsdal, Nesset uten å få svar. Prøver nå her i håp om å få svar/tips.
Søker opplysninger om Kristine Andersdatter Myklebostad født 7. september 1891 i Nesset/Vistdal kirkesogn. Foreldre er Guni Pedersdatter Lange f. 1857 og Anders Knudsen Myklebostad f. 1863.

www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6427&idx_id=6427&uid=ny&idx _side=-59

I folketelling 1900 bor hun sammen med familien på Myklebostad Nedre, G.nr. 40/Br. nr. 4

digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037397001176

I tidsrommet 1900 – 1903 blir foreldrene skilt. Den 22. juli 1903 emigrerer moren Guni Pedersdatter og Kristines yngre søster Petra til Amerika, staten Iowa. Moren har da tatt navnet Gunhild Myklebustad.

digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000247902

Dette er også omtalt i Gards-og ættesoge for Nesset, bind 9, side 315.
Kristine må etter skilsmissen/emigrasjonen ha flyttet fra Romsdal til et ukjent sted. Finner ingen spor etter Kristine eller faren etter FT 1900. Kristine var bare 12 år og således fortsatt i skolepliktig alder. Finner henne ikke som konfirmant i noen av Møre og Romsdals kirkesogn. Faren Anders Knudsen Myklebostad var sjømann og må sannsynligvis ha fått noen andre til å ta seg av Kristine. Har søkt i Stadsarkivet i Trondheim og i Riksarkivet etter opplysninger i forbindelse med skilsmissen uten resultat.

Spørsmålet er hvor hun flyttet til da hun forlot Romsdal?
Når døde hun?
Er meget takknemlig for eventuelle tips/opplysninger.

Med vennlig hilsen
Halvard Damman
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2004 02:00:21

InnleggSkrevet: 25 Jul 2016 18:39:48    Tittel: Re: Kristine Andersdatter Myklebostad f. 1891 Svar med Sitat

Kan ikke se at det står noe i bygdeboka om skilsmisse. Gunhild kan ha vært enke da hun emigrerte.
http://www.nb.no/nbsok/nb/6bb20b3007b86524f3cf164a37269840?index=1#319

Finner ikke Anders el. Kristine døde i prestegjeldet. Dessverre fins det ikke dødsfallsprotokoller for Romsdal i det aktuelle tidspunkt. Kan Kristine ha flyttet til besteforeldre eller andre fam.medlemmer ?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Okt 2012 09:14:14

InnleggSkrevet: 26 Jul 2016 12:10:42    Tittel: Re: Kristine Andersdatter Myklebostad f. 1891 Svar med Sitat

Er du sikker på at de ble skilt? Har du opplysninger om Gunhild og Petra i USA?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 24 Okt 2012 09:14:14

InnleggSkrevet: 26 Jul 2016 12:41:52    Tittel: Re: Kristine Andersdatter Myklebostad f. 1891 Svar med Sitat

Ankomsten til Gunhild og Petra USA. På manifestet står det at de skal til sønnen Ole Brevig,
Sioux City, Iowa.

Gunlrild Myklebust
in the Massachusetts, Passenger and Crew Lists, 1820-1963
Record Image VIEW
Add alternate information
Report issue
Name: Gunlrild Myklebust
Nationality: Norwegian
Birth Date: abt 1857
Departure Place: Liverpool, England
Arrival Date: 6 Aug 1903
Arrival Place: Boston, Massachusetts, USA
Last Residence: Chrissund
Friend: Ole Brevig
Ship: Ivernia
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 18 Apr 2014 01:27:00

InnleggSkrevet: 28 Jul 2016 20:38:05    Tittel: Re: Kristine Andersdatter Myklebostad f. 1891 Svar med Sitat

Takk for at det allerede har kommet 3 svar. Kommentar til svarene/spørsmålene:
1) Guni/Gunhild er en søster av min farmor. Jeg driver med slektsforskning på hele søskenflokken, men finner ikke Kristine hos noen av familiemedlemmene.

2) Nei, jeg vet ikke om det ble en formell skilsmisse. Jeg har forhørt meg på Statsarkivet i Trondheim og Riksarkivet uten å finne noen bekreftelse på det. Riksarkivet nevner bl.a. at p.g.a.
brann finnes det ikke saksdokumenter fra sorenskriveren i Romsdal mellom 1894 og 1914, og at man ser at folk var separert uten at det ble skilsmisse.
Det vi vet er at det ble samlivsbrudd en tid før Gunhild emigrerte i 1903. Ifølge emigrantprotokollen har hun skrevet seg som ugift.
Tanken om at hun ble enke før utreisen anser jeg som lite sannsynlig. Har sjekket kirkebøkene for dødsfall. Dessuten vil det være vanskeligere å forstå at hun da kunne reise fra Kristine.
Anders Knudsen er matros på Jagten "Tvende Brødre" ved FT-1900. Båten ligger da i Steinkjer havn, tellingsdato er 5.12.1900. Det er bare skipper Hans Bartnæs og Anders Knudsen om bord.

3) Jeg er klar over Gunhilds sønn, Ole Gustav Olausen Brevig, som hun fikk i Kristiansund 1879 dvs før hun ble gift med Anders Knudsen. Det var nok han som fikk de til å bruke Brevig som etternavn i US, Myklebustad ble vel noe vanskelig for amerikanerne. Jeg vet det viktigste om hennes barns liv i US, men sliter med å finne ut når tid hun døde der borte. Hun hadde for øvrig også to søsken i US/Iowa - Marit og John, de emigrerte før Gunhild.

Håper på flere svar/tips.
Halvard Damman
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet