Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 21 Jun 2016 09:30:29

InnleggSkrevet: 08 Sep 2016 10:36:05    Tittel: TNG og GenDex file; øæå problemer Svar med Sitat

Hei
Jeg bruker TNG som system og overfører til Lagacy 8 via gedcom en gang i mellom - mest for rapporter.
Må si jeg er veldig fornøyd med TNG. Det jeg prøver nå, er å overføre en gendex-fil til http://gendexnetwork.org/.
Overføringen går bra, men jeg har fått problemer med øæå. Øæå blir til ?. Gendex-fila laget av TNG mener jeg er ok fordi Chrome, Firefox og Egde viser filen korrekt med øæå. Dårlig med support hos gendexnetwork.org. Ved å søke på typiske norske navn ser jeg at noen norske brukere har klart det, andre ikke.
Takknemlig dersom noen har tips her!
JRH
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2009 05:32:55

InnleggSkrevet: 09 Sep 2016 07:57:47    Tittel: Re: TNG og GenDex file; øæå problemer Svar med Sitat

TIP: Benytter du Unicode (UTF-8 ) eller et andet format i din opsætning af TNG ?

UTF-8 er det normalt det sikre valg, når man skal udveksle filer mellem genealogiske programmer. Om nødvendigt kan du ændre "encoding" i GENDEX filen i et program som eksempelvis Notepad++

Læs dette:
lythgoes.net/pipermail/tngusers2_lythgoes.net/2013-April/051165.html

hilsen Karsten
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Sep 2016 22:11:48    Tittel: Re: TNG og GenDex file; øæå problemer Svar med Sitat

Hei Karsten
Takk for svar og linken.
SQL
Server charset: UTF-8 Unicode (utf8)
Server connection collation: utf8_general_ci
TNG
Tegnsett: UTF-8
Jeg bruker også Notepad++ til konvertering. Har prøvd både ANSI, ISO-8859-1 og UTF8, samme krøll med øæå.
Ser også at noen danske og norske siter har problemer med øæå, mens andre har korrekt øæå.
Min hypotese er nå at jeg tror at TNG siter med ISO-8859-1 på SQL og TNG går bra, mens UTF-8 har problemer.
Hørs merkelig ut men....

Hilsen Jan
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2009 05:32:55

InnleggSkrevet: 12 Sep 2016 08:15:01    Tittel: Re: TNG og GenDex file; øæå problemer Svar med Sitat

hej Jan

Men problemet kan jo bero på, at websiden http://www.gendexnetwork.org/ "erklærer" et bestemt "charset", som ikke passer med indholdet i din fil.

På den GENDEX webside sættes "charset" til ISO 8859-1:

<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

Men hvis din fil er lavet med UTF-8 går det jo galt, når browseren får at vide, at det skal tolkes som ISO-8859-1.

Det kunne være dette problem du har mødt.

Du må så lave din GENDEX fil i ISO-8859-1 formatet.

hilsen Karsten
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Sep 2016 20:02:55    Tittel: Re: TNG og GenDex file; øæå problemer Svar med Sitat

Hei Karsten
Jeg tror du har rett. TNG decoder fra UTF8 til ANSI når den lager gendex.txt (når UTF8 benyttes i SQL og TNG). Akkurat hvilke charset den bruker (ISO-8859-1 eller Windows 1252) vet jeg ikke. Det er her jeg tror det går feil.
Har en dialog med Darrin i TNG for å prøve å løse dette. Det gjelder jo flere enn meg.
Første test var å generere gendex.txt i formatet UTF8 og ikke i ANSI, men det gikk like dårlig. Holder deg oppdatert hvis jeg hører noen mer fra TNG.
Hilsen Jan
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Sep 2016 08:51:03    Tittel: Re: TNG og GenDex file; øæå problemer Svar med Sitat

Hei
Svar fra GenDexNetwork.org, Darrin i TNG har nok trykket litt på.

"Hi Jan - sorry BUT the problem is our site. It appears there are other Dannish users having the same problem. I have lost touch with my programmer but I'll see if I can find a solution.

Don't hold your breath!

Sorry
Jim

Jim McKane
CanadianHeadstones.com - GenDexNetwork.org - ObituaryNetwork.org - CoTyroneIreland.com - - UlsterHeritage.com - JamesMcKane.com"

Altså, feilen funnet men ikke løst!

Jan
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet