Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 01:51:45

InnleggSkrevet: 13 Aug 2016 22:40:11    Tittel: Gramps Svar med Sitat

Noen som har erfaring med Gramps? Ulemper og fordeler?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2011 04:05:43

InnleggSkrevet: 14 Aug 2016 03:04:12    Tittel: Re: Gramps Svar med Sitat

Det beste er jo at det er gratis, og har aktive brukere som utviklere. Det kan også utvides med egne funksjoner hvis du ønsker det. Jeg bruker Gramps i Linux, ikke i Windoze. Jeg har brukt Gramps i mange år, og er forsåvidt godt fornøyd. Men ser at jeg har en tendens til å bruke et vanlig tekstprogram istedenfor, der all tekst og info er lettere tilgjengelig for kjapp redigering og tillegg av opplysninger. Da lager jeg gjerne ett dokument pr. familie, med en oversikt over alle personer til å begynne med, og så avsnitt/side/kapittel for hver enkelt person, alt etter behov.
Jeg bruker ikke Gramps aktivt mens jeg leter i arkivene, jeg legger heller inn i Gramps etterhvert som jeg synes jeg har 'blitt ferdig' med en person, og det er lite sannsynlig å finne mere info. Jeg tror endel andre gjør på samme måten, det er ofte en omstendelig prosess å legge inn all informasjon 'underveis', uansett hvilket program de bruker. Men det er mange andre Gramps-brukere som sikkert gjør det helt annerledes enn meg, du får nok flere tilbakemeldinger.

Hvis du har tenkt å laste inn alt fra kilder på nettet, finnes det sikkert andre program som er bedre egnet.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 03:49:21

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016 11:08:36    Tittel: Re: Gramps Svar med Sitat

Hei,
Jeg henger meg på denne tråden, emnet passer også min erfaring og spørsmål.

Jeg har i mange år brukt Legacy, kjørt på Windows som virtuell maskin under Linux. Ulempen er att jeg ikke alltid har Windows oppe når jeg skall sjekke en person. Så jeg har tenkt att Grapmps skulle kunne fungere nå har vært under utvikling ett antall år.

Det er en del jeg har problem med å finne ut av og det tar selvfølgelig tid. Om jeg til slutt står helt fast skulle jeg gjerne oppsøke ett brukerforum for å få hjelp. Jeg har sett på Gramps Mailing Lists men den er for stor og uoversiktlig. Er det andre steder man kan finne hjelp?

Mitt første problem er å bytte språk, jeg har fått det installert på svensk, skulle gjerne ha det på norsk og kunne bytte til engelsk for å skrive rapporter til slekten "over there". Går det å gjøre enkelt? På "Mailing List" var det en lang diskusjon om dette fra 2006, men hvordan er det nå?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2016 01:27:11    Tittel: Re: Gramps Svar med Sitat

Jeg har sett litt på denne, men ikke hatt tid til å gå i dybden, sjekk Sub-Forums.

http://gramps.1791082.n4.nabble.com/

Vedr. forskjellige språk: Gramps er jo gratis, så du kan jo evt. installere flere eksemplarer i hvert sitt språk. Datafilene har så vidt jeg vet samme format, det er jo bare språket som er forskjellig, og da skal du evt. kunne jobbe i ett språk og laste inn en kopi av filene i en annen språkvariant for utskrifter.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2016 09:15:40    Tittel: Re: Gramps Svar med Sitat

Takk for svar om forum. Ikke der heller fant jeg svaret, men løsningen var her på Gramps Wiki. Jeg kan enkelt arbeide med Gramps i ett språk og starte normalt. Om jeg skall ha en rapport i ett annet så starter jeg fra terminal. Man må altså se til å ha installert språkpakkene i operativsystemet for de språk man ønsker, programmet er det samme. Jeg ser også att jeg kan ha forskjellig navn på steder eller personer i de forskjellige språkene, men det er litt mer komplisert og for meg unødvendig.

Vennlig hilsen
Niels
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 14 Okt 2016 17:14:07    Tittel: Re: Gramps Svar med Sitat

Takk Nils, kjekt å vite. Jeg burde jo ha tenkt på at det er individuelle språkpakker som kan lastes ned, det forenkler jo situasjonen betraktelig! Jeg er glad for fleksibiliteten vi har i Linux, kjører du Gramps i Linux nå?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 15 Okt 2016 16:52:37    Tittel: Re: Gramps Svar med Sitat

Hei,
Det er ikke spesielle språkpakker som man selv må laste ned, Jeg vet ikke sikkert hvordan det rent praktisk skjer, men Gramps bruker, eller har fått lagt inn tekster i de de filene som man bruker når man velger språk via systemets "språkstöd". Jeg har svensk som hovedspråk i operativsystemet, men bruker også engelsk og norsk i forskjellige program. Problemet var å finne hvordan man får startet Gramps med andre språk enn det som er hovedspråk. Så i terminal kan jeg enkelt starte Gramps på norsk med kommando LANG=nb_NO.utf8; /usr/bin/gramps. Eller hvilket språk som helst det gjeller bare å se till att språkpakka er installert på systemet, helst med utf8. Jeg prøvde ett par andre språk som jeg ikke hadde installert spansk (es_ES.utf8) og tysk og det gikk like bra. Hvilke språkpakker som er installert får man fram med terminalkommando locale -a.

Foreløpig er jeg bare igang og tester. Har ett lite prosjekt for min svigerfamilie hvor jeg vil prøve å bruke Gramps og jeg har lastet ned en del av min egen fil.

Takk for råd og interesse,

Mvh
Niels
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Okt 2016 18:40:02    Tittel: Re: Gramps Svar med Sitat

Takk Niels, dette var nyttig info! Very Happy
Jeg håper du publiserer erfaringer og betrakninger etter hvert, det er nok mange som er nysgjerrige på Gramps. Jeg må med skam bekjenne at jeg ikke har satt meg godt nok inn i mulighetene for å lage egne - eller laste ned andres - tilleggsfunkjoner, men jeg har foreløpig ikke hatt behov for det. I 'gamle dager' da jeg brukte Mac, laget jeg min egen slektsbase og utskriftoppsett i det genialt enkle databaseprogrammet FileMaker, men latskapen har tatt overhånd de siste årene (Embarassed), og Gramps inneholder alt jeg har behov for.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet