Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 26 Okt 2016 08:26:24

InnleggSkrevet: 26 Okt 2016 21:00:55    Tittel: Per Olsson og Gyri Jonsdtr. Hiksdal Svar med Sitat

Jeg forsker på slekten min og har nå kommet frem til gården Hiksdal i Ølen kommune. Jeg er etterkommer av Per Hanssen Hiksdal født i 1779 døpt i Fjelberg. Hans mor var Martha Persdtr Hiksdal 1741-1802 og faren var Hans Kristoffersen Levåg 1734-1812. Marthas foreldre er i bygdeboken oppgitt til:

"Per Olsson kr. 1706-1782, gm. Gyri Jonsdtr. kr. 1706-1776 tok nok over garden utpå sommaren eller hausten 1773, etter at Ranveig Hiksdal var død og Torgeir var faren herifrå. Me veit ikkje kvar Per og Gyri kom ifrå." (Ølen 1A side 218-219).

De jeg etterlyser er altså Per Olsson kr. 1706-1782, og hans ektefelle Gyri Jonsdtr. kr. 1706-1776. Som bosatte på Hiksdal brukte de sikkert gårdnavnet til etternavn, f eks er Gyri i dødfallsprotokollen fra 1776 benevnt som Gyri Johnsdtr Hiksdal, men siden ingen av dem i følge bygdeboka er barnefødt på Hiksdal, er det sannsynlig at de før flyttingen til Hiksdal kan ha hatt navn etter gården / stedet de var født.

Det er usannsynlig at de to kom over gården helt tilfeldig, bare noen måneder etter at tidligere eier Randi Endresdtr Hiksdal døde våren 1733 og mannen Torgeir Lambrigtsen Grindheim tilsynelatende forlot gården på Hiksdal for senere å gifte seg til gården Lunde. Det er derfor sannsynlig at Per og Gyri enten bodde i distriktet allerede eller at de hadde kontakt med noen som hadde kjennskap til eierforholdene på gården?

Noen som har tips...?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Okt 2016 21:18:32    Tittel: Re: Per Olsson og Gyri Jonsdtr. Hiksdal Svar med Sitat

Er det forresten noen her som klarer å lese det som står om skiftet etter Martha Pedersdtr her:

http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24041/120
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Okt 2016 13:41:37    Tittel: Re: Per Olsson og Gyri Jonsdtr. Hiksdal Svar med Sitat

Det er forresten ikke sikkert at Per Olsson er mannens riktige navn. Da Martha døde ble hun benevnt som Pedersdtr, ikke Persdtr. Min forfar Per Hanssen ble ifølge kirkeboken døpt Per, men allerede fra konfirmasjonen benyttet han skrivemåten Peder Hanssen. I tillegg - hans eldre bror, den nest eldste i søskenflokken (som døde som spedbarn), ble ifølge kirkeboken døpt Peder. Siden den eldste sønnen ble døpt Kristoffer (Christopher) etter sin farfar, Kristoffer Paulsen Levåg, er det naturlig å tro at nest eldste sønn ble kalt opp etter morfar, og at han stavet navnet sitt "Peder".

Så de jeg etterlyser er altså Peder Olsen / Peder Olsson / Per Olsen ca 1706-1782 og konen hans Gyri Jonsdtr / Gyri Johnsdtr kr 1706-1776 Smile
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet