Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 13 Feb 2007 06:30:00

InnleggSkrevet: 14 Apr 2012 09:26:44    Tittel: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

På nettsida http://home.online.no/~as-arne/Ane/Index.html har jeg lagt ut en omtale om (og ei lenke for nedlasting av) versjon 2.0 av slektsprogrammet Ane.

Mvh. Asbjørn
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

InnleggSkrevet: 17 Apr 2012 13:05:11    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Det er allerede lagt ut en feilretting. Embarassed

/asbj.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Apr 2012 05:41:50

InnleggSkrevet: 30 Apr 2012 17:47:36    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Takk skal du ha , jeg er ny på dette og driver å setter opp slekta mi nå ,

dette programmet skal testes ut. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Apr 2011 10:15:12

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012 23:49:17    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Hvordan overfører jeg data fra Embla til dette programmet? Sikkert flere som vil ha godt av en forklaring?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Nov 2004 11:50:04

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012 00:29:07    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Det naturlige ved overføring av data mellom to ulike programmer er enten Gedcom eller at man taster inn alt på nytt.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012 09:44:05    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Jeg vil anbefale deg å vente noen dager til. En mer komplett versjon (3.0) av Ane er rett rundt hjørnet og forhåpentlig klar i løpet av en ukes tid. Den vil trolig også kunne lese patronymene fra Emblas GEDCOM-filer.

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 01 Des 2012 10:30:28    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Nå er Ane 3.0 tilgjengelig fra hjemmesida. Det hadde vært gøy om noen kom med tilbakemeldinger på programmet. Både ris og ros mottas med takk.

PS. Virus/brannmurprogrammer synes at Ane ser mistenkelig ut siden det ikke er en kjent utvikler av programvaren. Håper at du allikevel tør å laste ned og prøve programmet.

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 21 Des 2012 09:35:47    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Det er lagt ut feilrettinger og versjon 3.0.2 er nå tilgjengelig på hjemmesida.

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Jan 2013 14:43:06    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Nok en feilretting, 3.0.3 - hovedsaklig av kosmetisk art, er lagt ut på hjemmesida.

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Aug 2010 12:20:04

InnleggSkrevet: 25 Jan 2013 17:46:56    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Har såvidt sett på programmet

1.Startbilde mangler felt-navn. De eneste felt-navnene er Mann og Kvinne.

2. Ved overføring fra Gedkom 5.5.1 kommer det en feilliste hvor det står at man skal bruke venstre piltast for å finne feilen. Kun en blank side vises når man bruker piltasten.

3. Ved instalasjonen legges det ikke en snarvei på skrivebordet.

Personelig synes jeg det er alt for mange frittstående bilder.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 03 Feb 2013 10:04:47    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Tusen takk for at du tok bryderiet med å kikke på programmet og at du kommer med konstruktive tilbakemeldinger.

1. Det at startsida mangler feltnavn er ganske bevisst, men det er klart irriterende når du starter programmet de første gangene. Etter hvert lærer man hva feltene brukes til, og ledetekst tar bort plass i skjermbildet som kunne brukes til noe mer fornuftig. At det trengs ledetekst i skjermbilder som man sjelden benytter, er jeg enig i. Uansett, hvis man fører skrivemarkøren over de forskjellige feltene, vil man få fram en hjelpetekst som forteller hva feltene er tenkt brukt til.

2. Jeg beklager at det er en feil med feilmeldingene. Feilen er nå funnet og rettet. Skrivemarkøren blir (allikevel) i blant plassert en eller flere linjer bak feilen. Dette skyldes at Ane leser inn flere opplysninger før feil sjekkes. Dette har jeg for øyeblikket ingen god løsning på, dessverre.

3. Snarvei på skrivebordet blir nå lagt ut.

Jeg er enig med deg at mange frittstående bilder kan være forvirrende. Det jeg selv pleier å gjøre er å klikke bort de skjermbildene som ikke interesserer meg i øyeblikket, og heller hente de fram når jeg har behov for dem. Mye har med vaner å gjøre, og man får fort nye vaner/uvaner.

Jeg legger også ved en link til hjemmesida, som nå også inneholder installasjonsprogram for verson 3.0.4 av Ane.

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014 09:09:44    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

Versjon 3.1 av Ane er nå lagt ut på min hjemmeside. Hvis du vil vite hva som er nytt i denne versjonen kan du lese det her.

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Jun 2015 16:10:44    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

En nyere utgave av Ane er nå nedlastbar fra min hjemmeside.

Ane 3.2 inneholder en forbedring av søkefunksjonene som ble introdusert i versjon 3.1. Uttalen (og ikke stavemåten) av navn sammenlignes, noe som bedrer treffprosenten. I tillegg er det lagt til en mulighet for å fjerne enkelte opplysninger ved eksport av data.

Mvh. Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Aug 2015 18:52:42    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

En feilretting av Ane (på datanorsk kalt bugfix) er tilgjengelig fra min hjemmeside, og den nyeste versjonen av Ane heter nå 3.2.1.

Mvh. Asbjørn

Hjemmesiden til Ane er nå blitt endret til http://anesoft.no/Ane/Index.html
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Nov 2016 10:17:48    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

En liten endring av Ane er nå tilgjengelig fra min hjemmeside, og den nyeste versjonen av Ane er nå 3.2.2.

Mvh. Asbjørn
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 22 Mar 2017 07:47:22    Tittel: Re: Det norske gratis slektsprogrammet Ane i ny utgave Svar med Sitat

En ny versjon (3.3) av Ane er nå tilgjengelig fra hjemmesiden. Dette er den første versjonen av Ane som inneholder grafisk utskrift av aner. Ta en titt på http://anesoft.no/Ane/Index.html for mer informasjon.

Hilsen Asbjørn
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet