Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 07 Jun 2016 07:09:00

InnleggSkrevet: 06 Jun 2017 15:46:04    Tittel: Digitalarkivet Svar med Sitat

Hva har skjedd med digitalarkivet??? Finner ikke ei eneste kirkebok. Uff så synd dette var..

Brit Sæther
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 29 Mai 2016 11:36:13

InnleggSkrevet: 06 Jun 2017 16:01:18    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Tenker det er mange som sliter med å finne fram nå.

Men denne portalen for kirkebøkene ser i alle fall ut til å virke fortsatt
https://media.digitalarkivet.no/kb/browse

Hilsen
Matthias
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Jun 2017 16:06:35    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Tusen takk Matthias.

Da er det håp likevel Smile

Hilsen Brit
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 10 Jan 2011 03:05:43

InnleggSkrevet: 06 Jun 2017 19:47:43    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

På den nye forsiden til DA er det en knapp Utforsk , med undertekst Utforsk digitalisert arkivmateriale så kommer du til en side hvor det står Kirkebøker, og når du klikker på den så kommer du til en side med masse bilder og tekst om kirkebøker som er totalt unyttig for de fleste av oss, men et stykke nede i teksten der finnes en lenke til skannede kirkebøker.

Jadda...
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Jan 2009 08:12:07

InnleggSkrevet: 06 Jun 2017 21:34:59    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Hvorfor skape problemer da det gamle virket meget bra? Hvorfor er denne forandring utført?
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 06:33:25

InnleggSkrevet: 06 Jun 2017 22:20:39    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Det kan du få svar på ved å lese her:

http://blogg.digitalarkivet.no/

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 03:25:05

InnleggSkrevet: 06 Jun 2017 23:01:55    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Olaf skrev:
På den nye forsiden til DA er det en knapp Utforsk , med undertekst Utforsk digitalisert arkivmateriale så kommer du til en side hvor det står Kirkebøker, og når du klikker på den så kommer du til en side med masse bilder og tekst om kirkebøker som er totalt unyttig for de fleste av oss, men et stykke nede i teksten der finnes en lenke til skannede kirkebøker.

Jadda...

Utforsk-sidene er for den som vil lese litt om innholdet i Digitalarkivet og bli inspirert til å utforske hva som finnes av arkivkilder i Digitalarkivet, f.eks. ved søke på emneknagger.

Den raskeste veien fra forsida til skanna kirkebøker går via hovedmenyen (knapp øverst til høyre), der skanna arkiver er et valg.

Samtidig er det selvsagt mulig å bokmerke så vel skanna kirkebøker og andre mye brukte sider -
etter eget behov, smak og behag. Personlig er jeg aldri innom Digitalarkivets forside, hvis jeg skal bruke skanna arkiver; da går jeg rett til https://media.digitalarkivet.no/
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Jun 2017 23:09:07    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Sikkert vel og bra, men jeg lagrer ikke bokmerker.. Hvorfor kunne man ikke bare flyttet med snarveiene fra den gamle forsiden til den nye menyen? De snarveiene var jo der fordi de ble brukt, og kirkebøker er vel blant de mest besøkte sidene.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Jun 2017 06:40:07    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Jeg pleide alltid å gå inn i Digitalarkivet først og så valgte jeg snarveien til kirkebøker.
Jeg spør som Olaf: Hvorfor kunne man ikke lagt snarveien til kirkebøkene først? Nå må man gjennom en lang meny før man finner kirkebøkene helt bakerst.

Min PC er innstilt slik at de sidene som brukes ofte kommer opp som bokmerker automatisk, så da får jeg vel bruke denne metoden heretter. Den fungerer, for da kommer jeg til den linken som Matthias har lagt inn her.

Jeg har også sett litt på folketellingen i 1910. Har testet ut å søke etter min bestemor Hilda Pauline Kristensen født 1887 i Skjerstad. Hvis man legger inn Hilda og 1887 får man 0 personer. Hvis man legger inn Hilda og Skjerstad istedenfor, kommer alle i Skjerstad opp - også henne. Vel vel...

Brit
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 26 Jun 2014 06:13:20

InnleggSkrevet: 07 Jun 2017 08:53:02    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Brit skrev:
Jeg pleide alltid å gå inn i Digitalarkivet først og så valgte jeg snarveien til kirkebøker.
Jeg spør som Olaf: Hvorfor kunne man ikke lagt snarveien til kirkebøkene først? Nå må man gjennom en lang meny før man finner kirkebøkene helt bakerst.

Min PC er innstilt slik at de sidene som brukes ofte kommer opp som bokmerker automatisk, så da får jeg vel bruke denne metoden heretter. Den fungerer, for da kommer jeg til den linken som Matthias har lagt inn her.

Jeg har også sett litt på folketellingen i 1910. Har testet ut å søke etter min bestemor Hilda Pauline Kristensen født 1887 i Skjerstad. Hvis man legger inn Hilda og 1887 får man 0 personer. Hvis man legger inn Hilda og Skjerstad istedenfor, kommer alle i Skjerstad opp - også henne. Vel vel...

Brit

ettersom fødselsdato/år i FT 1910 står med både år og dato legger du til stjerne etter årstallet hvis du ikke vet datoen, slik 1887*
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Jun 2017 09:19:09    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Hei Grete

Tusen takk for det gode tipset. Prøvde dette nå på Hilda 1877* og det fungerte jo utmerket.Jeg lærer stadig noe nytt Smile

Brit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Jun 2017 14:33:04    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Hvor finner man den kommunale folketellingen for Oslo i 1923? Den står ikke sammen med folketellingene i "flere søkeinnganger". Prøvde å gå inn på Finn kilde-knappen ved siden av, men fant ingen valg for kommunale folketellinger der heller. Noen som vet??

Brit Sæther
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Mai 2016 11:36:13

InnleggSkrevet: 08 Jun 2017 14:42:59    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Den ligger vel foreløpig bare her på disnorge:

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Hilsen
Matthias
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Jun 2017 14:56:08    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Takk skal du ha Matthias. Jeg prøvde å søke etter en person og det gikk greit med den linken du har lagt ut her Smile

Brit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Jun 2017 01:49:00    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Hvis du går inn i Digitalarkivet, Skanna arkiver (eller rett til https://media.digitalarkivet.no/ Very Happy ), og går til Bla i folketellinger og manntall og klikker på Folketelling i menyen til venstre, så kan du velge. Du kan klikke flere ganger for å velge et utvalg. Tellingen for 1923 ligger ikke inne, se resultatene i vedlegget som du kan klikke på. Det er vel en 100 års sperre på offentlige tellinger.

Du kan jo også gå inn i Adressebøkene for Oslo: Finn kilde ->Diverse kilder (helt nederst) -> Adressebøker. Velg Oslo i Geografi, og Søk. Da får du 53 treff!

Og så kan du finne litt av hvert her: https://www.digitalarkivet.no/searches Cool
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Jun 2017 07:38:38    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Hei Olaf

Tusen takk for gode tips! Det har jeg alltid bruk for! Jeg savner den gamle oversiktlige listen som kom opp når man søkte på folketelleringer, men man venner seg vel til det nye etterhvert....

Når det gjelder den kommunale folketellingen for Kristiania i 1923, så fant jeg den søkbare versjonen tilslutt:

Startside DA - finn kilder - folketelleringer - kommunale tellinger - østlandet - oslo - SØK.

Da kommer alle kommunale folketelleringer i Kristiania opp, og den for 1923 er søkbar som tidligere Smile

Brit
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 06:02:06

InnleggSkrevet: 09 Jun 2017 08:18:27    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Nei, dette likte jeg ikke...
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 09:10:00

InnleggSkrevet: 09 Jun 2017 10:09:33    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Kjell-Erik skrev:
Nei, dette likte jeg ikke...

Ikke jeg heller, Kjell-Erik - om det kan være noen trøst!

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Jun 2012 10:40:14

InnleggSkrevet: 09 Jun 2017 12:15:54    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Hei.
Nei det er iallefall ikke laget for at man lett skal finne frem, tenker på de som i fremtiden skal lete etter sin slekt. Mange gir nok opp før de får begynt. Hvorfor har de gjort det så tungvint ?
Nei dette er bare trist.

Mvh.
Svein Flatmo
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 07:33:23

InnleggSkrevet: 09 Jun 2017 15:19:31    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Er ikke akkurat overbegeistret, jeg heller, for å si det pent. Men trøster meg med at man kan venne seg til det mest utrolige - bare man blir vant med det Laughing

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 02 Des 2004 07:04:42

InnleggSkrevet: 09 Jun 2017 18:29:21    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Paul skrev:
Er ikke akkurat overbegeistret, jeg heller, for å si det pent. Men trøster meg med at man kan venne seg til det mest utrolige - bare man blir vant med det Laughing

Mvh Paul

Noen ganger er det viktig at man ikke venner seg til alt.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 07:33:23

InnleggSkrevet: 09 Jun 2017 21:56:16    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Sant nok Wink Confused

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 11 Aug 2010 11:20:04

InnleggSkrevet: 10 Jun 2017 10:59:58    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Litt info.

Dette er forsiden på det nye Digitalarkivet.
https://www.digitalarkivet.no/
Bruk søkefeltet på forsiden for å lete i folketellinger o.s.v.

Klikk på MENY opp til høyre for andre valg.

Personlig synes jeg det sløses litt med plass.
De gamle folketellingene var mer kompakte.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 06:33:25

InnleggSkrevet: 10 Jun 2017 11:49:23    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Leif skrev:
Litt info.

Dette er forsiden på det nye Digitalarkivet.
https://www.digitalarkivet.no/
Bruk søkefeltet på forsiden for å lete i folketellinger o.s.v.

Klikk på MENY opp til høyre for andre valg.

Eller trykk på "Flere søkeinnganger". Der finner dåkke direktelinker til blant anna alle folketellinger og mykje meire.

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 23 Mar 2006 10:28:22

InnleggSkrevet: 10 Jun 2017 17:41:57    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Astrid skrev:
Paul skrev:

Mvh Paul

Noen ganger er det viktig at man ikke venner seg til alt.

Nei, nå er det blitt så tungvint og vanskelig å bruke og finne fram på Arkivverkets/Digitalarkivets nettside, at det gidder jeg nok ikke noe mer. Der var den moroa over.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Jun 2017 18:14:30    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Jeg synes også det er blitt tungvindt, men jeg vil ikke gi opp ennå!! Smile

Hilsen Brit
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 03:10:16

InnleggSkrevet: 11 Jun 2017 02:14:51    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Jeg har vært innom og klikket/kikket litt rundt der. Må si at jeg fikk samme følelsen som da dagligvarebutikken ommøblerte på omtrent alle varene. Det tok sannelig tid å finne de få tingene jeg skulle ha. Men med tiden blir man jo kjent igjen og finner fortere frem. Det gjelder nok Digitalarkivet også, selv om jeg nok synes de kunne beholdt den kjempekjekke raden med lenker som var midt på siden før. Jeg er ikke fan av altfor mange klikk for å komme til poenget. Smile

Men nettsidene er jo blitt finere, uten tvil. Sikkert mer praktiske også...for noen. Og for noen flere etterhvert.

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Jun 2017 06:16:05    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Her, Linda, for sikkerhets skyld plassert i forsidemenyen under Om Digitalarkivet, kanskje den siste plassen du ville lete! Laughing

https://www.digitalarkivet.no/content/49/nyttige-lenker

Og så en lenke til den gamle siden, som en bruker Torbjørn i 'det andre forumet' gjorde oppmerksom på:
http://web.archive.org/web/20170110012527/http://www.arkivverket.no/ar kivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Kontakt/Nyttige-lenker

Bortsett fra at selve systemet svikter litt, så tror jeg at det aller beste utgangspunktet er Avansert personsøk, der kan man dra inn alle søkeparametrene som finnes, slik som før, og gjerne flere av gangen i samme søk, slik man kunne krysse av for flere i det gamle søkeskjemaet.

Eventuelt kan man jo søke i RHD - Registringssentral for historiske data, de klarer jo å lage en enkel liste over f.eks. husstandsmedlemmer, eller deltagere i en dåp : http://www.rhd.uit.no/
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Jun 2017 16:24:42    Tittel: Re: Digitalarkivet Svar med Sitat

Ja, avansert personsøk er faktisk blitt mye bedre i denne nye utgaven. Jeg vil si at den tilsvarer nesten den "gamle listen" som vi alle liker så godt. Der får man opp personen i alle folketellingene samtidig, slik man gjorde i den gamle utgaven.

Brit
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet