Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 16 Sep 2015 02:37:54

InnleggSkrevet: 24 Apr 2017 10:57:36    Tittel: Drapsak angående Ellingsrud 1622. Hvor står den? Svar med Sitat

I Lørenskog bygdebok bd. 1 side 96 omtales en drapssak hvor Jacob Ellingsrud beskyldes for å forårsake Hans (Matsen) Nordlis død (Lørenskog). Saken ser ut til å ha foregått i Aker. derfor fører jeg den opp her.
Bygdebokforfatteren av Lørenskog har ikke oppgitt kilde. det er vel flere muligheter her. Men noen i dette forum veit kanskje mer om hvor jeg kan finne kilden til denne saken.

Samtidig vil jeg nevne at den også har interesse for opplysningen om transportveiene fra Oslo, da saken dreier seg om plankekjøring. Antagelig fra Sagdalen til Oslo.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 18 Mar 2011 12:04:33

InnleggSkrevet: 04 Jun 2017 17:44:29    Tittel: Re: Drapsak angående Ellingsrud 1622. Hvor står den? Svar med Sitat

Slettet
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 16 Sep 2015 02:37:54

InnleggSkrevet: 12 Aug 2017 14:26:29    Tittel: Re: Drapsak angående Ellingsrud 1622. Hvor står den? Svar med Sitat

Saken er delvis nevnt i Lørenskog bygdebok (ufullstendig)
Saken er nevn i sakefallene for Aker 1622. I lensregnskapene og er vanskelig å lese. Jakob Ellingsrud satt på med hans Nordli på "tomturen" tilbake fra Oslo (brant 1623). Slåsskampen skjedde altså før Ellingsrud. derfor blei saken ført i Aker, og IKKE Lørenskog, sjøl om den skadelidende bodde i Lørenskog.
Hvordan Olav Foss i Lørenskog har tolket Hans Nordli til Hans "Massen" skulle jeg gjerne vite.
Saken forteller også mye om sag drifta. Sagbruka i Sagdalen var da i full gang 1622 (med oppgangssaga?)

Per Otto Asak
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet