Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 12 Aug 2010 12:20:04

InnleggSkrevet: 19 Mai 2017 17:45:22    Tittel: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Legacy 9.0.0169 har en del feil.
Dette er nå korrigert i 9.0.0.180

Har du du Deluxe versjonen kan du oppdatere i Legacy Start.
Hvis ikke kan du oppdatere her.
http://www.legacyfamilytree.com/DownloadUpdate.asp
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 07:33:25

InnleggSkrevet: 19 Mai 2017 20:55:26    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Oppdateringer og feilrettinger, ein oppdatert liste kan lesast her:

http://www.legacyfamilytree.com/RevisionHistory9.asp

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 15 Apr 2011 02:14:30

InnleggSkrevet: 19 Mai 2017 22:37:34    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Jeg får fortsatt ikke med Kilder på disse ved utskrift eller forhåndsvisning:
Etterkommer tavle
Tidslinje
Anetre
Slektslinje
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Des 2004 09:28:46

InnleggSkrevet: 24 Mai 2017 16:50:51    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

23 May 2017 - Version 9.0.0.182 - Build

Fonts - Fixed screen and data font change errors.

Research Guidance - Added or updated: Over 219 sources.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mai 2017 20:22:56    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Bra Jan Olav
Håper vi klarer å forsette å fortelle Legacy-brukere om oppdateringe i denne tråden. Smile

Jeg vil også minne Legacy-bruker på at det finnes en norsk Legacy facebook-gruppe.
https://www.facebook.com/groups/242263972584731/
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 24 Mai 2017 20:39:24    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Og går Legacy brukerane i tillegg inn på Legacy Start i programmet, eller inn på Legacy forumet på nettet vil dei også bli oppdatert på nye oppdateringer Very Happy

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2012 04:01:01

InnleggSkrevet: 26 Mai 2017 08:55:01    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Det hadde unektelig vært ganske nyttig om den norske hjelpefila også ble oppdatert snart...
Den er fremdeles for Legacy 7!

En ting som er veldig viktig for programmer man bruker ofte, som Legacy gjerne blir, er å bruke mest mulig tastatursnarveier der dette er mulig. Dessverre (?) har disse snarveiene blitt fornorsket for den norske versjonen, noe som gjør det vanskelig å "dele" med brukere fra andre land.
Kommandoene LD og LS bruker jeg f.eks. hele tiden, men på engelsk er det AD og AS. Samme med I(ndeks) og Alt+1-3, men der er det likt på norsk og engelsk.
En del av hurtigtastene er også direkte feil i den norske hjelpefila. Der står f.eks. at å trykke enten A eller X vil avslutte Legacy. Sånn rent bortsett fra at det er helt unødvendig å ha en snarvei for å avslutte, og spesielt ved hjelp av en enkelt helt vanlig brukt tast som A (eller X), så virker ikke A (heldigvis) - men X gjør. Videre skal du på norsk trykke E for å se ekteskapslista, men det virker ikke. Du må trykke M (som på engelsk) for å se denne lista. På norsk så virker både S og F for å få opp søkevinduet, men bare S står i den norske hjelpefila. I det hele tatt er det mange problemer med både den norske hjelpefila og snarveiene, i tillegg til at utviklerne av Legacy definitivt burde ha lagt til, under hjelpemenyen, snarveien til å vise listen over tastatursnarveiene, som er ? . Men for å finne fram til snarveien til snarveiene må man altså først finne snarveiene selv i hjelpefila...

For de aller fleste andre programmer, som Photoshop etc, foretrekker jeg å bruke engelske versjoner, men for slektsprogrammer er det bedre med norsk innpakning. Men, som sagt, synd at det ikke er oppdatert med ny hjelpefil, og at snarveiene også har blitt oversatt til norsk.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 26 Mai 2017 09:07:38    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Det hadde unektelig vært ganske nyttig om den norske hjelpefila også ble oppdatert snart...
Den er fremdeles for Legacy 7!

Det er så få igjen i oversetterteamet at hjelpefila ikkje har blitt oversett for dei to siste versjonane - Sei dei Confused

Men om du laster ned frå dei Danske sidene så vil du få ein oppdatert hjelpefil på Dansk, det kan vel hjelpe mange som ikkje er heilt stive på det Engelske språk Smile

Danskane har også tidligere oversatt manualen til Dansk og solgt den for ein rimelig peng (PDF fil så du må printe den ut sjølv) Eg trur at dei er i gang med dette arbeidet denne gangen også.

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mai 2017 08:43:40    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Takk for råd.
Det jeg slår opp av og til er tastatursnarveiene, og de er kanskje ikke de samme på dansk og norsk, siden de norske er forskjellig fra de engelske/amerikanske?

Så denne hjelpefila er et slags ulønnet dugnadsarbeid?
Men den norske versjonen av programmet er vel ikke dugnadsbasert?
Og valget om å "fornorske" tastatursnarveiene er noe som ble vedtatt på sentralt hold?
Forøvrig ikke noen god ide, syns jeg.

Jeg har forøvrig ikke noe problem med engelsken, og bruker som sagt normalt helst engelske versjoner dersom de ikke er veldig språk/tekst-fokuserte (som bl.a. Legacy, tekstbehandling etc).
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 29 Mai 2017 10:38:52    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Eg trur faktisk at alt arbeidet med den Norske versjonen er "dugnadsarbeid", men du får sikkert eit svar på det på dei Norske forumsidene til Legacy:

http://www.legacynorsk.com/phpbb3/

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Des 2004 03:49:21

InnleggSkrevet: 29 Mai 2017 17:25:41    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Jeg har ikke oppgradert enda, slektforskning er for meg en vinterhobby, så jeg vet ikke om man har beholdt samme struktur på menyene som tidligere. Men jeg har vært svært irritert på att Legacy 8 ikke fungerer uten mye bruk av mus.

Så irritert att jeg for noen år siden gikk jeg med i oversettningsgruppa for å forsøke å rette de verste feilene med hurtigtaster. Jeg kan bare si att det var mye vanskeligere enn det jeg hadde tenkt meg. Det jeg gjorde var selvfølgelig på dugnad. Det er jo to typer av hurtigtaster, de med og de uten "alt". Alle med "alt" oversettes fordi bokstaven må finnes i ordet. Det er derfor naturlig att alle hurtigtastene oversettes. Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan ett seriøst firma (?) velger å bruke standard kombinasjon som "alt "f4" til annet enn å stenge ned programmet!
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 30 Mai 2017 11:29:31    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Nesten alle moderne program (som jeg bruker ihvertfall) lar brukeren selv sette opp hva den vil ha som snarveier. Det ville løst problemet med disse snarveiene, tror jeg. Det ville ihvertfall gjort det mye enklere for meg Wink

Enig i at bruken av standard-snarveier til helt andre ting, som Alt-F4, er meget underlig (og problematisk).
Men Legacys største feil/mangel er etter min mening det totale fravær av angremuligheter. Ikke et eneste trinn bakover tillates. Og på toppen av denne skrikende angre-mangelen har de valgt å bruke standard-snarveien for "Angre", Ctrl+Z, til å åpne innstillinger-vinduet Sad
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Jun 2017 11:09:57    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Ny versjon er: 9.0.0.188, Oppdateringsdato: 9 June 2017

Noko av det som er retta/oppdatert her:

Mvh
Ingmar Smile
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Jun 2017 16:28:56    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Ny verson 9.0.0.189 kan lastet ned.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Des 2004 09:28:46

InnleggSkrevet: 17 Sep 2017 13:40:20    Tittel: Re: Legacy oppdatering er klar. Svar med Sitat

Ny versjon 9.0.0.198 pr. 16.09.2017
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet