Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 13 Jun 2006 09:05:13

InnleggSkrevet: 06 Okt 2017 14:54:27    Tittel: Lagacy- feilmelding. Svar med Sitat

Har på ett eller annet vis fått det slikt til at meldingen: Feil, ID nr. det og det, kommer opp. Gjelder bare for en familie, men i tre generasjoner. Ikke noe stort problem, men irriterende.
Sliter også med å slette ekteskap som er blitt dobbelt. Hvordan gjøre dette uten at etterkommere slettes?

Mvh S Gartland
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2012 03:01:01

InnleggSkrevet: 07 Okt 2017 11:05:12    Tittel: Re: Lagacy- feilmelding. Svar med Sitat

Hva du enn gjør så husk å ta backup før du gjør det. Legacys aller største feil er at du ikke har mulighet til å angre. Det er ingen Undo-funksjon der, og samtidig er det fort gjort å bryte koblinger som aldri skulle vært brutt, og som er en fryktelig jobb å rette opp igjen når du sitter der med en haug løse tråder som skal bindes sammen igjen . Derfor er backup det første jeg gjør før jeg kaster meg uti jobben med å bryte koblinger.
For å fjerne et "dobbeltekteskap" med de samme to personene så ville jeg først byttet det aktive ekteskapet, for å se hvilket ekteskap barna er knyttet til. Om de er knyttet til begge ekteskapene er det verre... Inne i Ekteskap-lista, under den ene av de to ektefellene, ville jeg så fjernet linken som barna ikke var koblet til (Koble fra...), og krysset fingrene for at jeg koblet fra den rette (med helt fersk backup i bakhånda).
Det kan og være at noen personer har blitt doblet, så det kan være ganske intrikat noen ganger å fikse sånne ting..
Flett-funksjonen kan noen ganger være nyttig før du gjør dette.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Okt 2017 09:03:13    Tittel: Re: Lagacy- feilmelding. Svar med Sitat

Takker for svar! Tar backup for nesten hvergang jeg avslutter. Virker så pass komplisert at jeg lar det være inntil videre. Feilmeldingen som kommer opp er: Person ID ------ ikke funnet.
Takker for tips om å få den vekk. Very Happy Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 06:33:25

InnleggSkrevet: 08 Okt 2017 09:28:33    Tittel: Re: Lagacy- feilmelding. Svar med Sitat

Prøv med Fil, Filvedlikehold, og så kjøyrer du alle fire muligheitane under det, det skal få vekk feilmeldinga din.

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 06 Sep 2012 03:01:01

InnleggSkrevet: 08 Okt 2017 19:44:13    Tittel: Re: Lagacy- feilmelding. Svar med Sitat

Sverre skrev:
Takker for svar! Tar backup for nesten hvergang jeg avslutter. Virker så pass komplisert at jeg lar det være inntil videre.

Å vente med å fikse det til seinere synes jeg absolutt ikke er noen god ide. Hvis du tror at det er en mulighet for at problemet vil forsvinne av seg selv så er nok sannsynligheten for det liten. Snarere er det muligheter for at feilene vil forplante seg og spre seg utover slik at det er enda verre å rette opp igjen.
Snakker da om kluss med flere ekteskapsoppføringer.

Å kjøre filvedlikehold for å få vekk feilmeldinger er også absolutt å anbefale (og veldig enkelt og rett fram). Dessverre er min erfaring at det ikke er ofte den greier å fikse noe. Jeg har også noen feilmeldinger av og til om manglende/feil ID, selv om det ikke stemmer.
Her kan du ha et lite håp om at det er en bug som kan bli fikset i neste versjon av Legacy (eller om et år eller noe Wink .
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Okt 2017 13:09:53    Tittel: Re: Lagacy- feilmelding. Svar med Sitat

Takk, det fungerte Very Happy
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet