Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 08 Mar 2005 07:22:57

InnleggSkrevet: 18 Nov 2017 10:10:17    Tittel: Vielse og attester Svar med Sitat

Noen ganger kommer jeg over at brudefolket fremlegger attester ved vielsen, som f.eks nr. 1 i denne kirkeboken:
https://media.digitalarkivet.no/kb20051109040527
hvor de har attest på hvor og når de var født. Var det vanlig at det ble fremlagt slik attest dersom man ikke tilhørte den menigheten man giftet seg i?
En person jeg forsøker å finne ut av er nr. 3 på samme side som over. Han er født i Hof i Solør, men det står ingen ting om noen attest for ham. Dersom alle som ikke var født i menigheten måtte legge frem en slik attest, er i så fall disse attestene arkivert og hvor kan man finne disse? Som regel ble det også fremlagt attest for vaksinasjon. Er det mulig å finne disse? Når man flyttet fra ett sogn til ett annet - var det obligatorisk eller påbudt og melde fra om flytting? Ikke bestandig at jeg finner igjen personer under utflyttede i kirkebøkene. I flere tilfeller finner jeg ikke noen oversikt over utflyttede i det hele tatt.

Håper noen kan opplyse meg om praksisen ved slike attester ved vielsen og flytting fra ett sogn til ett annet.

Sven
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2004 04:14:55

InnleggSkrevet: 27 Nov 2017 00:52:59    Tittel: Re: Vielse og attester Svar med Sitat

Var det vanlig at det ble fremlagt slik attest dersom man ikke tilhørte den menigheten man giftet seg i?

Ja

attestene arkivert og hvor kan man finne disse?

I sogneprestens arkiv der attesten ble levert. Men langt fra alle er tatt vare på.

Som regel ble det også fremlagt attest for vaksinasjon. Er det mulig å finne disse?

I sogneprestens arkiv der attesten ble levert. Samme problem som over.

Når man flyttet fra ett sogn til ett annet - var det obligatorisk eller påbudt og melde fra om flytting?

Nei, attest var kun påkrevd dersom man trengte en kirkelig handling. F.eks. ikke konfirmert uten attest om dåp, ikke trolovet/viet uten attest om konfirmasjon.

Der er store mangler i flyttelistene til sognepresten og det gjelder både innflyttede og utflyttede.

Remi
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 08 Mar 2005 07:22:57

InnleggSkrevet: 27 Nov 2017 15:29:52    Tittel: Re: Vielse og attester Svar med Sitat

Takk skal du ha Remi. Da blir det vel bare tilfeldigheter om jeg finner noen av disse attestene.
Uansett så var det oppklarende å få vite hvordan praksisen var.

Sven
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet