Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 27 Jan 2016 06:34:27

InnleggSkrevet: 01 Nov 2017 08:11:14    Tittel: Ingeborg Aanonsdatter Gjømle tjenestepike på Håland? Svar med Sitat

Hei. Min oldefars søster het Ingeborg Aanonsdatter Gjømle, født 14.11.1895. Av folketellingen 1910 finner jeg henne hjemme på Gjømle i Aust-Agder. I kirkebøkene finner jeg videre at hun giftet seg i 1921 i Mykland, Aust-Agder. Men min avdøde farmor sa en gang at Ingeborg (også skrevet Ingebjørg) tjenestegjorde på en gård som het Håland. Jeg er usikker på hvilken Håland, men Ingeborgs mor, Anne Tønnesdatter f 1873, kommer nettopp fra Håland, Grindheim. Jeg lurer derfor på om det kan ha vært her hun tjenestegjorde, men er ikke sikker på hvordan jeg kan få bekreftet det? Ryktene sier sågar at hun fikk et barn med bonden på gården, og at dette var en gutt som senere tok over gården. Dette har jeg heller ikke funn som bekrefter eller avkrefter. Noen som kan hjelpe meg med det?

mvh
Kenneth Ramse
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 03:56:16

InnleggSkrevet: 05 Nov 2017 00:50:46    Tittel: Re: Ingeborg Aanonsdatter Gjømle tjenestepike på Håland? Svar med Sitat

Håland er omtalt side 330-352 i Grindheim bygdebok, som er på Nasjonalbibliteket: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2015032048001
Bror til Anne Tønnesdatter, Torje Tønnesen Håland, var gift med Berte Olsdtter Skibeland fra Mykland. Her i FT-1910: https://digitalarkivet.no/census/person/pf01036592000844

Eg ser ikkje noen aktuelle som er født utafor ekteskap 1910-1921. Boka Norges bebyggelse viser gardeigarar i 1955. Eg finner heller ikkje der aktuelle kandidater på Håland i Grindheim.
Så kanskje ein av dei andre Håland-gardane (det er mange - )
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 27 Jan 2016 06:34:27

InnleggSkrevet: 27 Nov 2017 15:50:44    Tittel: Re: Ingeborg Aanonsdatter Gjømle tjenestepike på Håland? Svar med Sitat

Takk for svar. Jeg har pløyd gjennom den bygdeboken og finner ikke noe er. Kan som du sier være en annen Håland. Men finnes det noen form for register over folk som tjenestegjorde på de ulike gårdene?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 04 Des 2004 03:56:16

InnleggSkrevet: 27 Nov 2017 22:16:31    Tittel: Re: Ingeborg Aanonsdatter Gjømle tjenestepike på Håland? Svar med Sitat

Ved eiendomsøk, FT-1910, gardsnummer 1, finner eg 11 ulike Håland-gardar i Vest-Agder:

https://digitalarkivet.no/search/properties?s=Haaland&from=&to=&munici pality_parish=&address=&municipality_no=&plot_no=&unit_no=1&property_n o=&serial_no=&urban_property_no=&fire_ass_no=&jt%5B%5D=19&r%5B%5D=2&so rt=rel
Håland og Lille Håland på Hidra, Håland i Lyngdal, Austre og Vestre Håland i Halse (Mandal), Håland i Holum, Håland i Konsmo, Håland i Grindheim, Håland i Fjotland, Håland i Hægebostad, Håland på Feda.

I Aust-Agder finner eg ingen med bruksnummer 1, men 8 bruk som heiter Håland:
https://digitalarkivet.no/search/properties?s=Haaland&from=&to=&munici pality_parish=&address=&municipality_no=&plot_no=&unit_no=&property_no =&serial_no=&urban_property_no=&fire_ass_no=&jt%5B%5D=19&c%5B%5D=09&so rt=rel
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet