Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 12 Jul 2011 04:11:15

InnleggSkrevet: 05 Jan 2018 22:55:44    Tittel: Waisenhuset i Stavanger Svar med Sitat

Hei,

Håper en kan hjelpe. Jeg lurer på om noen vet om det finnes lister av barn som bodde på Waisenhuset i Stavanger. Har nettopp lært at min bestefars bror, Sigurd Aasland (f. 25. sep 1906, Austad, Nes, Vest-Agder), bodde kanskje på Waisenhuset mellom 1912 og kanskje helt til 1920 årene. Forstår også at de som bodde på Waisenhuset ble konfirmeret ved St. Johannes kirke men jeg kan ikke finne noen konfirmasjoner i St. Johannes etter 1916 (se https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archives%5B%5D=no-a1450-0600 0000030274&start_year=&end_year=&text=).

Har letet etter Sigurd, som flyttet til Stavanger med mora si, Sigrid Ellefsdatter Aasland (f. 1877 i Evje, på Sørlandet), omkring 1912, uten lykke. Hun var enke og giftet seg med Ole Olsen Liland fra Stavanger 12. april 1912. Tror Sigurd ble sendt til Waisenhuset. Ole Olsen Liland dør i Stavanger i 1915 og Sigrid i 1927, også i Stavanger.

Tror Sigurds konfirmasjon i Stavanger kan hjelpe med dette, men jeg har letet uten held.

Mange takk.

Erik Aasland
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 16 Nov 2004 09:51:17

InnleggSkrevet: 06 Jan 2018 10:49:06    Tittel: Re: Waisenhuset i Stavanger Svar med Sitat

Sigurd Aasland bodde på Tveit i 1926. Han emigrerte fra Kristiansand 27.03.1926 med reisemål Canada.

https://digitalarkivet.no/search/3/100092?fornavn=sigurd&etternavn=Aas land&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling _stand=&familiestilling=&utreisedato=&reisemal=&ankomstdato=&linje=&sk ip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdat o=&herred=&fogderi=&prgjeld=

Han ankom Halifax, Nova Scotia 12.04.1926 med skipet Regina fra Liverpool, England.

==

Fant bilde av ham og litt informasjon på Ancestry:
"When Sigurd Knutsen Aasland was born on September 25, 1906, in Austad, Vest-Agder, Norway, his father, Knut, was 21 and his mother, Sigrid, was 29. He had four brothers and three sisters. He died on November 25, 1931, in Deep River Fur Farm, Île-à-la-Crosse, Saskatchewan, Canada, at the age of 25."

Faren han het: Knut Olsen Galteland
Birth 2 JAN 1885 • Landaas Farm, Vegusdal, Aust-Agder, Norway
Death 9 JAN 1965 • Evje og Hornnes, Aust-Agder, Norway

Mor: Sigrid "Siri" Ellefsdtr Olsen Aasland d.e.
Birth 26 JUL 1877 • Aasland Farm, Evje, Aust-Agder, Norway
Death 4 JUN 1927 • Stavanger, Rogaland, Norway

Kilde: Ancestry profile: kitiuk - Bor i Airdrie, Alberta, Canada
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 12 Jul 2011 04:11:15

InnleggSkrevet: 06 Jan 2018 17:12:01    Tittel: Re: Waisenhuset i Stavanger Svar med Sitat

Hei Ket, mange takk for det. Alt stemmer. Han utvandret til Canada i 1926 for å jobbe med sin bror, min bestefar, her i Canada. Håper jeg kan finne ut litt mer om Sigurds tid på Waisenhuset.

Takk igjen.

Erik
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet