Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 24 Apr 2009 10:22:14

InnleggSkrevet: 18 Des 2017 11:03:32    Tittel: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Hei

Jeg har engasjert meg mye, men til null nytte i et spørsmål stilt på Norwayheritage sitt forum.

Det spørres etter opphavet til en mann som kom til Australia ca 1866 og der gikk under navnet Andrew Rodrom. Han skal være født i Trondheim 15. mars 1834 og foreldrene oppgis hete Gabriel og Marion (el. lignende).
Burde være relativt lett å finne, men dengang ei.

Er det noen her som klarer knekke nøtta?

Link til de to diskusjonene om Andrew Rodrom:
http://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=6671
http://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=6675&whichpage= 1

Vivi
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2009 06:46:27

InnleggSkrevet: 18 Des 2017 12:39:30    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Kanskje Rodvold, Rotvold? Strinda.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Des 2017 14:05:44    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Hei

Takk for tips!

Jeg har kikket igjennom døpte og konfirmerte i Strinda, men klarer ikke finne en aktuell kandidat til Andrew Rodrom f. 15. mars 1834.

Jeg vi anta at "Andrew" forlot Trondheim som sjømann, men det ser ut til at sjømannsrullene for det aktuelle tidsrommet mangler i skannet form i hvert fall.

Vivi
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Des 2009 05:32:55

InnleggSkrevet: 18 Des 2017 16:29:44    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Stedet "Rørum" (Røran ?) i Leinstrand sokn ?

Personnavnet "Rørum" findes i Trondheim by og Melhus
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2009 06:46:27

InnleggSkrevet: 18 Des 2017 18:12:33    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Søster?
https://digitalarkivet.no/census/person/pf01037458000906
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 18 Des 2017 23:56:30    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Hei

Rørum var et meget godt forslag, men jeg klarer ikke finne noen som kan bli til Andrew født 15. mars 1834 i Melhus.

Anne Gabrielsdatter Øiaas på Rørum het Gaasland før hun giftet seg. Ingen kandidat til Andrew som bror.

Vivi
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Okt 2008 03:10:16

InnleggSkrevet: 27 Des 2017 02:32:20    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

I 1864 deserterte 5 av mannskapet i Melbourne, pluss at kokken var havnet på sykehus. De 5 som stakk og dermed var etterlyst , oppgis å være Willem Oosteling, 30 år, Hans Peter Petersen - seilmaker, Rasmus Hansen -matros, Martin Carrol - matros og Teunis Saarloos - matros.

På tur nr 2 til Melbourne, ( 1867 om ankomstene til Hobsons Bay stemmer) stakk nye 5 personer av og var etterlyst med navn og beskrivelse av utseende, så hollenderne jaktet på sjøfolk som rømte for å få dem arrestert og straffet. Tanken slo meg at Andrew Rodrom kan ha endret det meste...det er jo knapt mulig å finne noen som passer i Sør-Trøndelag. Og hvorfor var historien i familien først at han gikk ombord i Oslo som skipstømmermann/snekker, hoppet av i Sydney Harbour, Australia og tok navn etter et skip som lå der?
https://gunninghistory.blogspot.no/2017/12/andrew-rodrom-rogue-or-simp le-carpenter.html
( bilde av karen, så om noen i Norge synes det er familiær likhet...)

Og de 5 desertørene var: Pieter Bus ( Bas), 17 år lettmatros, Jacob Tomsen, matros,30 år, fra Stavanger, Peter Christensen, matros 23 år fra Alro , Johannes Schuurmann fra Hamburg og Pieter Welsch fra London.

Her er infoen om de som stakk..på hollandsk som jeg ikke kan, men noe får man med seg likevel. Smile
http://www.pietervanderhoog.nl/bastiaan-pot/

Når det gjelder Jacob Tomsen, så er det en matros Jacob Thomassen som gifter seg i Domkirken Stavanger i sept 1857 med Olene Tønnesdatter fra Vanse. ( Familysearch) Finner dem ikke i 1865tellingen. Så jeg antar han kan være den som rømte, og hun..? Død før ft1865?
Han skal være født ca 1835 Tysvær, men fant ham ikke i farten.

Mvh
Linda
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Des 2017 22:40:41    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Hei

Denne Jacob var interessant.
Jeg har også vært inne på tanken på at han endret navnet mer enn vanlig for å tilpasse seg engelsk. Håpet er at han ikke forandret fødselsdato og år.

Jeg finner Jacob konfirmert 1849 i Bokn, Tysfjord, men klarer ikke finne ham døpt i.
Noen som er flinkere enn meg?
Konfirmant 17:
https://media.digitalarkivet.no/kb20050922020277

Ved å "googeloversette" den nederlandske teksten ble den relativt lesbar.
Det slo med at Rotterdam har en viss lydlikhet med Rodrom. Kanskje tilfeldig?

Vivi
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 07 Jun 2016 07:09:00

InnleggSkrevet: 16 Jan 2018 15:26:48    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Hei

På Myheritage er det mange som har konto med Andrew Rodrom. De fleste fra Australia. Fødselsdatoen varierer fra 1832 til 1837, men alle har han som født i Trondheim. Han har en sønn som heter Joseph Andrew og en som heter George Gabriel - så det virker jo som Gabriel er et aktuelt navn på faren. Har prøvd å søke etter Gabriel og Maren, men ikke funnet noen i Trondhjem.
Du har sikkert fått disse opplysningene før - så dette er bare et tips..

Hilsen Brit Sæther
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 16 Jan 2018 20:46:10    Tittel: Re: Rodrom? Engelsk versjon av hvilket navn? Svar med Sitat

Hei

Han oppga selv datoen 15. mars 1834 i en søknad om statsborgerskap, tror jeg det var, i Australia. Jeg har lett over nesten hele Trøndelag (Sør og Nord) omkring den datoen og et par år framover uten å finne noen kandidat til Andrew. Jeg har ikke lett før 1834.

Det er ikke "mitt" spørsmål opprinnelig - jeg ble bare litt hektet på å finne svaret.
Med så mange opplysninger burde det vært enkelt, men dengang ei Sad

Vivi
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet