Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 05 Des 2012 10:44:39

InnleggSkrevet: 10 Feb 2018 23:00:49    Tittel: Er det en gård "Biørselve" i Breim/Gloppen Svar med Sitat

Dette er vel en oppgave som egner seg beste for kjentfolk fra og om Breim Sokn, og spesielt til og om gårdene/brukene rundt gården Bjørkelo.

Steffen Torson Bjørkelo f. 1726, d. 1769 ble gift 1750 med Marte Jeremiasdatter Førde. Han fikk skjøte på gården med Gnr 104 Bjørkelo bnr 2 «Framigard» i 1750 i Breim sokn. De fikk sønnen Jeremias i 1762 som senere ble gift i Bergen. Jeremias døde før 1812 og etterlot seg barna Steffen, Andreas og Jan. Dette ifølge side 559 i bygdeboka «Soga om Gloppen og Breim, Band V, Garder og ætter Breim Sokn».

Så kommer problemet. For å validere/verifisere opplysningene gitt i bygdeboka finner jeg en dåpsinnføring på side 27 i Ministerialbok A4 (1758-1784) for Gloppen Sokneprestembete, høyre side, nest nederste dåp i venstre kolonne:

Året 1762:

Domin[Søndag] 5d Apri(?) Dbt B: Jeremias
Far (el.Par) Stephan Biørselve og Marte Jeremiasen
Test: Jeremias Førde, Peder Bergiem, Daniel
Biørselve,
Arne(?) Jordanger, Magnilde Biørselve.

Problemet:
Men her etternavnet/gårdsnavnet Biørselve?

SAB, Gloppen Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 4, 1758-1784, s. 27:

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070228300177

Er gården Bjørkelo også blitt kalt Biørselve? Er det en gård som heter Biørselve? Jeg finner ikke noen i gård med det navnet i den omtalte bygdeboken. Har jeg funnet den rette Jeremias?

Er det noen som kan hjelpe meg. Takker på forhånd for all hjelp.

Mvh Frank
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2006 09:10:00

InnleggSkrevet: 10 Feb 2018 23:37:09    Tittel: Re: Er det en gård "Biørselve" i Breim/Gloppen Svar med Sitat

Jeg leser det slik:

Domin. 5ta a Paschat. Et D.B: Jeremias
Par: Stephan Biørckeloen og Marhte Jeremiasd.
Test: Jeremias Førde, Peder Bergiem, Daniel
Biørcheloe, Anne Jordanger, Magnilde Biørckelo

Mvh
Else B.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Feb 2018 01:06:31    Tittel: Re: Er det en gård "Biørselve" i Breim/Gloppen Svar med Sitat

Ja, jeg er helt sikker på at du har rett tydning Else B! Det tviler jeg ikke overhodet på! Men Jeg gjorde mitt beste, - og ble forvirret. Tusen, tusen takk Else B.

Men tyding din løser også problemet mitt. Da har jeg funnet fødselen til den rette Jeremias.

Men så har jeg lett litt rundt i kveld og finner en Jeremias gravlagt 23 Jan 1806 i Korskirkens prestegjeld, St Martini kirkegård. Dette er en transkripsjon fra Digitalarkivet som henviser til Ministerialbok 1786-1832 for Korskirken. Det er Ministerialbok A12 de henviser til. Men så er der også kanskje en gal tydning av denne kirkeboka.

I transkripsjonen har de tilføyet merknaden fra kirkeboka «fd. I Nordfjord, Gaarden Breum». Det kan vel være at selve fødselen har foregått på den gården. Men er gårdsnavnet riktig tydet? Men hvor i all verden er den gården ? Jeg finner ikke den i den omtalte bygdeboka. Eller er det en gal tydning av Ministerialboka?

Transkripsjonen: https://digitalarkivet.no/view/267/pg00000000193167

SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0012: Ministerialbok nr. A 12, 1786-1832, s. 67

Dødsinnføring er 4de dødsfall under året 1806 på høyre side.

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070321620417

Helt til slutt, hvilken dato er: Domin. 5ta a Paschat.

Mvh Frank
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 29 Mai 2016 11:36:13

InnleggSkrevet: 11 Feb 2018 01:49:34    Tittel: Re: Er det en gård "Biørselve" i Breim/Gloppen Svar med Sitat

Breum (Breim) er jo kirkesognet Jeremias kom fra, så det er vel det som menes.

5. søndag etter påske var 16. mai i 1762.

Hilsen
Matthias
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Feb 2018 12:04:43    Tittel: Re: Er det en gård "Biørselve" i Breim/Gloppen Svar med Sitat

Matthias, du har vel rett i det, det er nok i realiteten soknet Breim som er ment.

Jeg vil takke deg meget for denne hjelpen, også Else B. igjen for å hjelpe meg. Det er en glede for meg å få den hjelpen fra dere.

Ha en riktig fin søndag begge to.

Mvh Frank

Very Happy
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet