Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 23 Feb 2016 11:53:10

InnleggSkrevet: 25 Feb 2018 22:15:51    Tittel: Skas slekt i Klepp med røter i lagmannsætta frå Forsand Svar med Sitat

I mange ættelister, og i mange slekts program er ein av ættefedrene den Rasmus Halvardson (eller Halvorson) som budde på Skas i Klepp ført opp som ein av sønene til den Halvard/Halvor som er nevnd under Eiana i Forsand i 1563. Men eg kan ikkje se at det er lagt til grunn dokumentasjon som visselig kan visa til at Halvard Skas er den same som Halvard Toreson Eiane.
Eg ser likhet i namneskikk, med det er ikkje gode nok bevis skulle eg tru.
Mykje av desse føringane er det Sig, Engen som er opphavet til. Det er han som i Forsand bøkene tek det nærast gitt at dei er same mannen. Og han viser til dei same likhetene i namn som mange etter han.
Men etter det eg ser, er det einaste som vel er dokumentert, er at ein son av Halvard Eiane , Ola , rundt 1611 vert gift som enkjemann med enkja Marita etter lensmann Ola Røg i Haaland.

Det er sikkert medlemmer her på forumet som har vore bort i desse utfordringane, og dei har sikkert mykkje betre innsikt i desse forhold enn det eg har. Eg ber derfor om hjelp til å settja opp kem far til Rasmus Halvorson på Skas verkelig er. Er det Halvor frå Eiane?
Og når det er sagt, så hadde det vore greit om mange av dei oppsette slektsprograma på nettet hadde sjekka årstall og alder betre før dei legg det ut. Ikkje alt som står i bygdebøkene er til å lita på. Til dømes er det lite truleg at Rasmus Skas kan ha vore fødd mykje seinare enn rundt 1545 , og sønene, Hans, Tørres og Eivind er også truleg fødde rundt 1585 til 1595 om det skal rime med andre opplysningar i skattemantall og tingbøker.
Håpar på at nokon kan rydde opp i familie flokene her.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 06 Okt 2011 07:04:43

InnleggSkrevet: 28 Feb 2018 09:30:43    Tittel: Re: Skas slekt i Klepp med røter i lagmannsætta frå Forsand Svar med Sitat

Jeg kan ikke se at verken S. Engen (Forsand) eller E. Brunes (Klepp) har foreslått dette.

I Forsandboka står Karen og Ola oppgitt som barn til Halvar Eiane n. 1563, ingen referanse til Klepp og i Kleppboka står bare "Halvard Skas" oppgitt med sønnene Anfinn Skas og Rasmus Hauge, og ingen referanse til Forsand.

Jeg stammer også fra Rasmus Halvardsen Hauge, og så vidt jeg kan se er ikke Halvard Skas funnet i noen kilde, men det må må ha eksistrert en Halvard som var far til Anfinn og Rasmus, som er brødre. Men om han bodde på Skas er vel usikkert.

Nå er det vel ikke helt sikkert at Anfinn og Rasmus var brødre heller, da Anfinn er nevnt 1563 - 1599 og Rasmus 1603 - 1628. For meg kan det se ut som de var fra to forskjellige generasjoner.

Uansett, "lenken" til Forsand tror jeg jeg ville sett helt bort fra.

Jeg er forresten ikke i stand til å finne Anfinn Skas i 1563 heller, eneste jeg finner er Oluff paa Skasenn som skattet 1 daler i 1563. Jeg finner Andfinn paa Kassenn som skattet åtte vetter korn under halvparten av alle jordeiene bønders landskyld i 1563 som nærmeste.

I 1567 finner jeg ingen av dem, men der er ofte bare gården nevnt.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 19 Des 2005 01:02:48

InnleggSkrevet: 28 Feb 2018 14:45:45    Tittel: Re: Skas slekt i Klepp med røter i lagmannsætta frå Forsand Svar med Sitat

Hvem var så Halvar Eiane? var han sønn til Tore Halvardson Eiane ,sønn til Halvard Toresen Underberge ,sønn til Tore Toresen Garaa??
Det kommer jo fram her tydeligvis at Halvar hadde en datter Karen og en sønn Ola ,men var Rasmus Halvorsen Ims også Halvar`s sønn?
Sikkert masse som ikke kan bevises her pga mangel på kilder.....
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 28 Feb 2018 20:31:19    Tittel: Re: Skas slekt i Klepp med røter i lagmannsætta frå Forsand Svar med Sitat

S. Engen hadde vel i sine bøker stort sett teorier om at veldig mange på 16-tallet stammet fra lagmannsætta, både i Forsand og andre steder.

Nå er det vel uansett heller ikke bevist at lagmann Gard Toresen g.m. Ramborg Knutsdtr. hadde etterkommere lenger enn barna, sønnen Tore, datteren Katarina, samt ytterligere to sønner med ukjente navn.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 06 Mar 2018 14:10:28    Tittel: Re: Skas slekt i Klepp med røter i lagmannsætta frå Forsand Svar med Sitat

Det hadde han nok ,og det er jo alltid feil i bygdebøker. Sikkert mange som stammer fra lagmannsætta ,men kanskje ikke alle som Engen trodde?!.
Jeg har 4 linjer i slektsprogrammet mitt som jeg trenger å gå gjennom å evt slette noe på eller redigere på,og lurer derfor på om hva som er riktig i disse linjene og hvor jeg evt burde kutte linjene?

Linje 1:
Rasmus Halvorsen Ims ca 1540-1591 søster til Karen gift med Torstein Gunnarsen Gøysa
far Halvard Toresen Eiane
far Tore Halvardson Eiane
far Halvard Toresen Underberge
far Tore Toresen Garaa

De neste 3 linjene er noen jeg har blant mine aner. De begynner alle med denne
Tore Toresen Garaa
sønnen Gard Toresen Underberge ca 1454-1520 og
hans sønn Tore Gardsen Underberge og
dennes datter Ingeborg Toresdatter Ivesdal gift med Morten Bjørnsen Fotland:

Linje 2:
Ingeborg Toresdatter Ivesdal gift med Morten Bjørnsen Fotland
far Ommund Mortensen Ivesdal død 1596 Bjerkreim
mor NN Ommundsdatter Ivesdal gift med Torkel Mortensen Gjedrem ,Bjerkreim
far Ommund Torkelsen Ivesdal ca 1607-1702 gift med Guri Halvorsdatter Vikeså død 1666.
far Lars Ommundsen Ivesdal f ca 1633 gift med Eli Gunnarsdatter Svela

Linje 3:
far Bjørn Mortensen Ivesdal død 1567
far Tore Bjørnsen Ivesdal ca 1560-1639
far Tormon Toresen Ivesdal ca 1604-1676 gift med Marit Olsdatter ivesdal ca 1598-1634
far Ole Tormonsen Ivesdal f ca 1626 gift med Siri Sigmundsdatter Nordås
Siri Olsdatter Assheim gift med Knut Torgersen Skjæveland på Assheim.

Linje 4:
Gard Mortensen Bonde gm Eldri Olsdatter Fotland død 1635 bodde på Røysland i Bjerkreim
Villas Gardsen Vikesdal ca 1575 død før 1626 gift med Eli Olsdatter Svela
Gunnar Villasen Vikesdal død 1675 gift med Bodil Larsdatter Svela
Eli Gunnarsdatter Svela på Vikeså i Bjerkreim gift med Lars Ommundsen Ivesdal

Håper noen kan "forbarme" seg over disse linjene!.....

Et siste spørsmål jeg har er om denne Tore Toresen Garaa:
Det ble nevnt av Gard Toresen og Ramborg Knutsdatter hadde en sønn Tore Gardsen......
Var Tore Toresen Garaa sønn av Tore Gardsen Garaa og Ragnhild Eivindsdatter Voster??? ,og dermed sønnesønn til Gard og Ramborg??

Håper på hjelp her!.
mvh Erik
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Mar 2018 10:14:21    Tittel: Re: Skas slekt i Klepp med røter i lagmannsætta frå Forsand Svar med Sitat

Jeg har ikke så mange kommentarer til de linjene du presenterer her, bortsett fra at Villas Vikesdal i linje 4, er kun funnet med farsbokstav G i seglet sitt, aldri med fullt farsnavn, så det er ikke bevist at han var en Gardsen, selv om det vel er trolig.

Så til siste spørsmål; det er vel ikke bevist at Tore Toresen Garaa er sønn til Tore Gardsen og Ragnhild Eivindstr, så meg bevisst, er det ikke påvist noen barnebarn til Gard Toresen og Ramborg Knutsdtr.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Mar 2018 10:49:04    Tittel: Re: Skas slekt i Klepp med røter i lagmannsætta frå Forsand Svar med Sitat

Håper også noen andre kan ha kommentarer til de linjene der!.

Hva med Svein Toresen Garaa?,var han sønn til Tore og Ragnhild? Dersom Gard og Ramborg ikke har beviste barnebarn ,var vel ikke Svein sønn til Tore og Ragnhild?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 07 Apr 2018 20:33:56    Tittel: Re: Skas slekt i Klepp med røter i lagmannsætta frå Forsand Svar med Sitat

Noen andre som har kommentarer til linje 1,2 eller 3 ,eller om Svein var sønn til Tore og Ragnhild??
Erik
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet