Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 28 Aug 2018 10:05:41

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 12:47:28    Tittel: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Jeg har satt inn et fotografi av dødscertifikatet til Herman Adolf Bertilson. Han ble bare 36 år gammel og levde av tømmerhogst i USA. Han har kanskje blitt utsatt for en ulykke og da muligens i sitt arbeid, for man dør ikke av alderdom i den alderen. Fotografiet kan zoomes.

Jeg håper så noen kunne hjelpe meg med å tyde hva som står under Medical Certificate of Death på høyre side av dokumentet og da det som står skrevet under " The principal cause of Death and related causes of importance in order of onset were as follows: Pe………….???????

Jeg hadde også vært svært takknemlig om noen kunne fortelle meg hva disse latinske utrykkene også betyr.
Takker for ethvert bidrag!!!

Mvh
Frank
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 29 Mai 2016 11:36:13

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 16:06:31    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Sliter med første ord, Per...

Kanskje menes paraplegia? (Periplegia)
altså en lammelse,
men fortsettelsen er
malignant
source undiscovered

Hilsen
Matthias
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 16:52:33    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Ja, du er flink Matthias. Takk igjen!

Nå når du har tydet dette for meg så har jeg funnet at uttrykket "malignant source undiscovered" betyr oversatt fra engelsk; " Ondartet kilde ikke funnet".

Han har vel fått en lammelse og så har de har ikke funnet noen ondartet kilde til lammelsen.

Slik jeg ser det nå etter at du har tydet dette for meg Matthias, så har han ifølge teksten på dokumentet opphold seg i disse trakter hvor sykehuset holder til i 5 dager før dette inntrådte. Han blir innlagt den 30 Sep 1935 på Everett ???? Hospital og dør så den 3 Okt 1935. Der er også ført på "Date of onset" som er datert den 28 Sept 1935. Det må ha vært når lammelsen har inntrådt, så han blir innlagt og dør så av denne lammelsen der på sykehuset og man finner ikke noe ondartet kilde til lammelsen.

Jeg ber i all beskjeden om en liten ting til slutt Matthias,- hva heter sykehuset: Everett ????? Hospital?

Mange takk Matthias for den gode hjelpen som du alltid gir meg.

Med vennlig hilsen
Frank
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 17:08:17    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Ja, Everett må være riktig. Det ligger i Snohomish County, Washington, som jeg mener er det som står oppe i venstre hjørne
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 17:25:34    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Tusen takk, Matthias!

Mvh
Frank Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 18:04:41    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Du spurte vel egentlig om forkortelsen etter Everett?

Tolker det som Genl. altså General
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 18:21:55    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Ja du ha rett i det Matthias, men jeg ville ikke plage deg mer etter jeg så det. Du hadde allerede hjulpet meg så altfor meget. Tusen takk Matthias! Wink

Mvh
Frank
Very Happy
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 13 Jan 2012 06:37:18

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 21:58:41    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Hei.

Tror diagnosen kan være pemphigus, en autoimmun sykdom som fører til blemmer i huden.
Se link
https://sml.snl.no/pemfigus
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Des 2004 01:08:07

InnleggSkrevet: 11 Okt 2018 22:21:16    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Eg også les det som "Pemphigius malignant"

https://en.wikipedia.org/wiki/Pemphigus
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Okt 2018 06:23:08    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Jeg støtter den tolkningen. Pemphigus passer bedre.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 12 Okt 2018 08:38:26    Tittel: Re: Dødsårsak Amerinsk Dødscertifikat Svar med Sitat

Tusen takk til dere alle sammen, Aud Johanne, Ivar og Matthias!

Jeg er nå sikker på at "Pemphigus" er den riktige tydningen. Ikke for at jeg tyder det også, - nei langt ifra det, så flink er jeg ikke. Men her er det tre meget flinke tydere som lander på det samme resultat, så da er jeg overbevist. Jeg er dere alle takknemlig.

Tusen, tusen takk.

Mvh
Frank
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet