Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 12 Apr 2005 05:49:46

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018 16:38:52    Tittel: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Med regelmessige mellomrom de siste 20 årene har jeg Salomon Jonsen på hjernen. Nå har jeg fått en ny raptus etter noen års pause. Det er mye som er kjent om Salomon, men han og broren Erichs opphav er meg bekjent uavklart. Det er sannsynlig at Erich er født ca 1721 og Salomon i 1734. Hvor er ukjent. Begges ekteskap (Erich 2 og Salomon 3) er kartlagt med ektefeller og barn (Erich 11 og Salomon 12) Fra mange av disse barnas dåp er det noen navn som går igjen på fadderne med etternavn Jonsen/Jonsdatter: Ingeborg, Anders, Niels og muligens Karen. Dette kan tenkes å være søsken av Erich og Salomon.
Erich er på Moskvil der han har bygsel på halvparten av Moskvil nordre i 1767. Han er såvidt nevnt i Borre bygdebok. men har ingen koblig til alle de tallrike Jon/Jonsen på Moskvil for øvrig.
Så vidt jeg har funnet ut er det første spor etter Salomon i 1753 da han blir konfirmert i Borre. Det er ikke oppgitt mer enn navnet hans, men foran ham i kirkeboken står Anders Povelsen Soli (Solin). Etter Salomons navn har presten skrevet en bindestrek ( –) hvilket kanskje kan tolkes som et gjentagelsestegn for Soli, all den tid presten har gjort tilsvarende ved samme konfirmasjon etter navnene til konfirmanter der gårdsnavnet ikke er oppgitt. Konfirmasjonen er her: https://media.digitalarkivet.no/view/8166/126
Om Salomon (og foreldrene?) bodde på Solli i 1753, skulle være interessant å vite. Men finnes det noen gårdshistorie for Solie/Solli i Borre? Jeg har lett til øyet blir stort og vått uten å finne noe. Kan noen med spesialinteresse for Vestfold vite noe?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 03:25:05

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018 20:05:52    Tittel: Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Carl skrev:
Så vidt jeg har funnet ut er det første spor etter Salomon i 1753 da han blir konfirmert i Borre. Det er ikke oppgitt mer enn navnet hans, men foran ham i kirkeboken står Anders Povelsen Soli (Solin). Etter Salomons navn har presten skrevet en bindestrek ( –) hvilket kanskje kan tolkes som et gjentagelsestegn for Soli, all den tid presten har gjort tilsvarende ved samme konfirmasjon etter navnene til konfirmanter der gårdsnavnet ikke er oppgitt. Konfirmasjonen er her: https://media.digitalarkivet.no/view/8166/126

Slik strek (-) står også etter mange konfirmanter hvor gårdsnavn er oppgitt, så jeg holder det for tvilsomt om den skal representere et gjentakelsestegn.

Det vanlige måten å representere gjentakelse på, var bruk av ordet ibidem, eller en forkortelse av dette, slik presten har brukt om konfirmanten Karen Thorsdatter (Tveten) i 1754: https://www.digitalarkivet.no/kb20070403640301
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 31 Des 2004 06:42:36

InnleggSkrevet: 07 Nov 2018 23:46:18    Tittel: Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Ja - jeg ser gjennom søk at du har prøvd å nøste i dette noen ganger før i løpet av de siste 15-20 åra.
Status er vel fortsatt at ingen har kommet noe nærmere Salomon og Erich's opphav.
Solie/Sollie/Solli (hovebygningen lå i nåværende Storgata 124 (i Horten).
Jeg har noen sider notater med personal og eiendomshistorie om Solli, men har underveis ikke sett noe til disse brødrene.
Rein synsing tyder på at de ikke er fra Borre, og de ble jo observert i ved forskjellige anledninger i Slagen (uten at det hjelper).

Solli - i likhet med Apenes, nordre Baggerød, nordre og søndre Braarød og Horten ble aldri
tatt med i Borreboka - simpelthen fordi de ikke lå i daværende Borre kommune.

Jon Erik
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Nov 2018 22:45:56    Tittel: Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Takk begge to. Salomon er konfirmert i 1753. Iflg alder oppgitt ved hans død i 1822 er han da i 1753 19 år, en noe tilårskommen konfirmant. Jeg mener å ha sett at han var sjømann/matros før han ble konfirmert i 1753/gift i 1759. At han er innflytter til Borre virker også sannsynlig. Men hvor han var kommet fra, vet vi altså ikke. Jeg sjekket i sin tid samtlige tilgjengelige kirkebøker i Vestfold for døpte rundt 1734 uten å finne ham. Kystkommunene i Buskerud og Telemark har jeg ikke sjekket, orker ikke det så lenge det ikke er et snev av indisier som atyder at han skulle være døpt utenfor Vestfold. Når den 13 år eldre broren Erich havnet i Slagen, senere Moskvil, er det mulig at Salomon fulgte etter.
Carl
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Nov 2018 22:54:39    Tittel: Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Du har ved et tidligere forsøk fått et tips om at Salomon som losoldermann kan ha satt spor etter seg i andre skriftlige kilder - men jeg vet ikke hvor du da skal begynne!

Jon Erik
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Nov 2018 12:27:26    Tittel: Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Et halmstrå er losrullene i SAKO som muligens kan gå tilbake til 1720. Skal sjekke det ut.
Fant forøvrig paret Jon Erichsen (Houg) og Maren Sigvardsdatter begravet i Slagen henholdsvis 09.08.1759 og 14.08.1759, han 59 år, hun 62. Dette KAN være Erich og Salomons foreldre, selv om Jon kanskje er litt ung til å være Erichs far hvis Erich er født i 1721. Jon Erichsen Døl og Maren S. får sønnen Niels døpt i Slagen 25.10.1744. Interessant nok har Erich og Salomon ved flere av barnas dåp en fadder som heter Niels Jonsen. Vet dere om dette mulige sporet har vært undersøkt tidligere?
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 09 Nov 2018 13:28:26    Tittel: Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Torbjørn Steen Karlsen har vært innom Salomon i et nummer av Gjallarhorn.

Finner ikke TSK's mail - men du kan prøve denne: styrem2@tjomehistorielag.no
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 03:25:05

InnleggSkrevet: 09 Nov 2018 23:10:04    Tittel: Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Carl skrev:
Fant forøvrig paret Jon Erichsen (Houg) og Maren Sigvardsdatter begravet i Slagen henholdsvis 09.08.1759 og 14.08.1759, han 59 år, hun 62. Dette KAN være Erich og Salomons foreldre, selv om Jon kanskje er litt ung til å være Erichs far hvis Erich er født i 1721. Jon Erichsen Døl og Maren S. får sønnen Niels døpt i Slagen 25.10.1744. Interessant nok har Erich og Salomon ved flere av barnas dåp en fadder som heter Niels Jonsen. Vet dere om dette mulige sporet har vært undersøkt tidligere?

Dette virker absolutt å være en interessant mulighet. Tilnavnet Døl antyder at Jon Eriksen var fra et eller annet dalføre innover i landet.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Nov 2018 13:26:59    Tittel: Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt?? Svar med Sitat

Det er ikke registrert noe skifte etter Jon eller kona (Sigwards/Sivertsdatter) i skifteprotokollene for Søndre Jarlsberg.
.
For endel år siden leita jeg etter egen slekt i Slagen, og fant skifter (1780-tallet) i Vallø Saltverks arkiv. Kanskje dette også kan gjelde for 1759-1760, eller at Jon finnes i lister over arbeidere Saltverkets regnskaper.

Skifte etter Erich:

https://media.digitalarkivet.no/view/25363/496

Skifte etter Salomon?

"Døl" viser vel helst til Numedal eller Hallingdal - men Telemark er jo også mulig.

Hvor kommer navnet Houg inn - ikke et lokalt navn i Slagen.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet