Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 23 Okt 2016 09:26:18

InnleggSkrevet: 30 Nov 2018 20:42:42    Tittel: Hva var den vanlige reiseveien/-måten å reise på? Svar med Sitat

Hva var den vanlige reiseveien/-måten å reise på fra Sørlandet (Risør) til Trøndelag (Levanger) i 1858/1859?

Kirsten Mathilde Olsdatter, født 3. februar 1833, søster til min oldefar, var med å etablere en baptistmenighet i Levanger i 1858/1859. Det må ha vært en strevsom reise fra Risør der hun frem til da bodde og til Levanger? De reiste vel trolig med seil-/eller dampskip fra Risør til Trondheim og hest og kjerre fra Trondheim til Levanger, eller hva ville det naturlige (og billigste) og mest trolige reisealternativet være? Håper noen kan hjelpe meg med noen synspunkter på dette.

Med vennlig hilsen

Bjørn Harry Støle
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 29 Mai 2016 11:36:13

InnleggSkrevet: 01 Des 2018 09:04:04    Tittel: Re: Hva var den vanlige reiseveien/-måten å reise på? Svar med Sitat

Levanger var eget tollsted fra 1837, opprettet for internasjonal skipshandel, så mest naturlig ville vel være å komme med båt hele veien.

Du kjenner kanskje til denne
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011090608134

Hilsen
Matthias
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2009 06:46:27

InnleggSkrevet: 01 Des 2018 13:53:24    Tittel: Re: Hva var den vanlige reiseveien/-måten å reise på? Svar med Sitat

Har du sjekket om de som dro var handelsmenn, håndtverkere ol. De må ha hatt et mål med å dra til et blomstrende handelssted som Levanger, sannsynligvis handelsvirksomhet. De som dro ut og misjonerte har jeg ikke oppfattet var fattigfolk. Kanskje kom de med egen båt.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Des 2018 12:12:42    Tittel: Re: Hva var den vanlige reiseveien/-måten å reise på? Svar med Sitat

Hei Matthias

Takk for interessante tips. Jeg skal lese byhistorien for å se om jeg finner noen spor. Jeg har forstått at baptistmenigheten på et tidspunkt ble flyttet til Verdal, men at protokoller og papirer fra virksomheten i Levanger gikk tapt i en brann i forstanderboligen.

Hilsen
Bjørn Harry
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Des 2018 12:27:04    Tittel: Re: Hva var den vanlige reiseveien/-måten å reise på? Svar med Sitat

Hei Astrid!

De kom nok fra enkle kår. Ektemannen Tjøstol Tjøstolsen hadde sonet en dom på grunn av tyverie i Kongsbergområdet i 1845, men hadde utdannet seg til skomaker, senere. Når og hvor vet jeg ikke.

Jeg har ikke funnet fødselen til deres første barn i Levanger, selv om det i folketellingen i 1865 (da familen var flyttet tilbake til Risør) står det at de tre eldtse barna var født i Levanger. Da deres andre barn ble født, står det i kirkeboken skomager:
https://media.digitalarkivet.no/kb20050509040418

Og da deres tredje barn ble født i 1864 står faren oppført som Skomager og Menighetsforstander
https://media.digitalarkivet.no/kb20050509040674

Om det var skomakervirksomheten eller menighetsarbeidet som var drivkraften for å dra til Levanger er vanskelig å få dokumentert, kanskje?

Hilsen
Bjørn Harry
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 07:33:23

InnleggSkrevet: 02 Des 2018 18:17:35    Tittel: Re: Hva var den vanlige reiseveien/-måten å reise på? Svar med Sitat

Bjørn skrev:
Og da deres tredje barn ble født i 1864 står faren oppført som Skomager og Menighetsforstander

Det er han oppført som da deres andre barn, Anna ble født også. Det står riktignok ikke i foreldrerubrikken, men presten har skrevet det i den videre teksten (resten av rubrikkene mot høyre).

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Des 2018 18:50:38    Tittel: Re: Hva var den vanlige reiseveien/-måten å reise på? Svar med Sitat

Hei Paul!

Takk for presiseringen. Det barnet jeg ikke har funnet i noen kirkebok, er parets første barn, Olufine. Der har jeg så langt bare opplysningen fra folketellingen i 1865 i Risør, om at hun er født i 1859 i Levanger.

https://media.digitalarkivet.no/kb20050509040674

Mvh
Bjørn Harry
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet