Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 18 Aug 2014 03:10:06

InnleggSkrevet: 02 Feb 2015 15:55:28    Tittel: Catrine Nielsdatter Svar med Sitat

Jeg leter etter Catrine Nielsdatters foreldre. Catrine skrives i kirkebøkene forskjellig; med -th, og endelse -a og -e.
Mannen hennes var Bersvend Pedersen Røe, fra Tylldal. Han var født i 1726, iflg Ministerialbok for Tynset 1722-1732, s 105. Jeg har ikke funnet ut hvor/når han ble konfirmert, heller ikke når han giftet seg.
Imidlertid finner jeg Cathrine Nielsdatter og Bersvend Walberget igjen på en rydningsplass ved Drevsjø/Femundsenden under Ekstraskatten av 1762. Mens de bor der, får de tre barn, Marit, Niels og Ane. Dette i 1760, (ministerialbok for Tynset 1758-1762 s 48-49), 1762, (ministerialbok for Rendal 1733-1787 s 126 fødte og døpte), og 1765 (ministerialbok for Rendal 1733-1787 s 139, fødte og døpte).
Familien må ha flyttet fra rydningsplassen Vorraberget ved Drevsjø til Trondheim mellom 1765 og 1768, for da finner jeg dem igjen under Lade i Strinda, og de bor på Krudtwærket, Selsbakk. Da kaller Bersvend seg Pedersen igjen, presten har også skrevet han som Bersvend Krudtwærket.
Det som for meg har blitt veldig uklart, er hvem Cathrine var. I ministerialbok for Rendal 1733-1787, gifte, år 1752 s 189, står det at Bersvend Pedersen og Catharina Treschow trolover seg (hun er besovet), og gifter seg like etterpå. I samme ministerialbok, under fødte og døpte, står det at Bersvend Pedersen og Catrina Krøgers uægte barn, Per, døpes i 1752 s 69.
Kan dette være de samme personene som jeg leter etter?
Jeg ville være veldig takknemlig for hjelp med opprinnelsen til Catrine, dette er en gåte for meg!
Bersvend og Cathrine er mine tipp-tipp-tipp-tipp oldeforeldre, derfor interessen!

Vennlig hilsen
Inger Aamodt
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 27 Des 2007 09:40:59

InnleggSkrevet: 09 Mai 2019 20:33:21    Tittel: Re: Catrine Nielsdatter Svar med Sitat

https://forum.arkivverket.no/topic/233780-cathrine-nielsdatter/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet