Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 08 Jun 2019 05:51:27

InnleggSkrevet: 27 Jul 2019 17:44:49    Tittel: Ang MyHeritage Svar med Sitat

Hei Smile
Etter litt press fra slekta, har jeg endelig logget meg på MyHeritage. Tenkte det kunne være en grei plass å legge ut alt som jeg har samlet om slekta i mange år. Å det er jo morsomt å få over 90 treff på ett navn jeg legger ut.
Men kjære vene så mye feil som ligger der ute, som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg til. Tenker ikke akkurat på skrivefeil f.eks bokstaver el tall men på feile personer på feile plasser.

Her er ett eksempel:
Fikk 63 treff på en ane, Lars Mortensen, datter Kirsti.
23 stk hadde Kirsti sine svigerforeldre som Lars sine foreldre, og Kirsti sine svigersøsken ble Lars sine søsken.
Så hva gjør jeg ? skal jeg sende 23 meldinger å si at dem har en feil ? el skal jeg bare gi blaffen, og avvise treffet ?

Er det noen som har noen gode råd og erfaringer å komme med ?

Mvh ei som er litt frustrert

Hanne Sortehaug
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 15 Aug 2006 03:12:27

InnleggSkrevet: 27 Jul 2019 18:36:18    Tittel: Re: Ang MyHeritage Svar med Sitat

Jeg har omtrent de samme erfaringene med My Heritage. Det finnes vanvittig mye feil "der ute", og det er svært sjelden det nytter å sende mail til slike som bidrar til å spre det man kan kalle "slektsvirus", altså ukorrekte opplysninger om personer i eget slektstre. Da gjenstår det to ting å gjøre; enten å stenge av "smart matches"-funksjonen, eller rett og slett å overse alle "treff" man får. Personlig har jeg valgt å gjøre det siste, med dét resultat at jeg med jevne mellomrom får mail fra My Heritage med oppfordringer på å bekrefte eller avkrefte alle "matchene". Men også dette overser jeg. Smile
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 14 Nov 2004 07:33:25

InnleggSkrevet: 27 Jul 2019 19:04:07    Tittel: Re: Ang MyHeritage Svar med Sitat

Hei

Om du ikkje ønsker å ha slektsdatabasa på MH så kan du legge det ut på ei privat side der du styrer alt sjølv, kem som får sjå levande personer, kem som kan legge til opplysninger, kem som kan laste ned data etc etc..

Eksempel på slik programvare er TNG, du må ha eit webhotell og det er litt "styr" å legge ut første gangen, men deretter er det berre å laste opp ein gedcom med nye data.

TNG kan du finne her: http://www.tngsitebuilding.com/

Som eit eksempel kan du sjå min TNG side her: https://ingmarseth.net/

Mvh
Ingmar Cool
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

InnleggSkrevet: 27 Jul 2019 21:13:51    Tittel: Re: Ang MyHeritage Svar med Sitat

Skjønner Very Happy det var i grunnen det jeg tenkte også, har sendt ca 10 meldinger og fått ett svar
Very Happy tror jeg fortsetter som før, godtar noen og avviser noen Wink og slutte å irritere meg over at ikke alle er like petimeter som meg selv Very Happy Very Happy Very Happy

Hanne
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2009 07:46:27

InnleggSkrevet: 27 Jul 2019 22:38:03    Tittel: Re: Ang MyHeritage Svar med Sitat

Slutt å irritere deg og bruk ikke krefter på å rette opp feil. Kritikk av MH florerer på nettet, men folk kjøper programmet fordi det et enkelt og tilgjengelig for alle. Det som for meg er artigst med slektforskning er å finne opplysninger i kildene selv. Da får en brukt kreaktiviteten og egen hjerne. Jeg har brukt MH selv for en god del år siden, men avsluttet. Det jeg irriterte meg over var at alle kvinnene får mannens etternavn, noe som er helt feil i Norge. Så, istedenfor å irritere meg videre, avsluttet jeg abonnementet!
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 12 Aug 2010 12:20:04

InnleggSkrevet: 29 Jul 2019 14:51:36    Tittel: Re: Ang MyHeritage Svar med Sitat

Jeg ble like irritert som Astrid og sluttet.
Det er folk der som "stjeler" dine data uten å bidra noe tilbake. Evil or Very Mad
Der er folk der som synes kvantitet er bedre enn kvalitet. Evil or Very Mad
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 30 Apr 2014 06:50:21

InnleggSkrevet: 30 Jul 2019 12:29:01    Tittel: Re: Ang MyHeritage Svar med Sitat

Slektforskning er populært for tiden, men som i alt annet, noen er mindre seriøse enn andre. Det er ingen hobby for dem, mer "noe å vise fram". Se, jeg stammer fra Olav den Hellige o.lign.

Når jeg får matcher med feil på nær familie, sender jeg mail til de jeg får det fra. Da legger jeg med linker til kirkebøker o.lign.
Ofte får jeg da tilbakemelding med beklagelse og opplysninger om at de har rettet opp saken, men noen gir blaffen i å svare.

I mitt tre, faktabekrefter jeg opplysningene med linker til FT og Kirkebøker.

Samtidig må jeg innrømme at jeg har fått litt "gratishjelp" via matcher, men jeg sjekker alltid ut disse med kirkeboka o.lign. før jeg legger det inn i mitt tre.

Jeg ser på mitt eget tre som 95% ferdig. Hadde som mål å få bekreftet alle mine opplysninger og ser ingen hensikt å gå lenger tilbake enn midt på 1700 tallet.
Jeg visste lite om mine besteforeldres yngre dager, jobb- og boforhold osv. Derfor er det dette som nå opptar meg mest. F.eks. min morfar eide en Dodge 1932 som han hadde fram til jeg var 16 år. Før dette hadde han en Fiat 1924 modell. Denne har jeg prøvd å finne i bilregisteret år 1926 uten å lyktes så langt og før denne sier ryktene at han eide en T-Ford.
Slike ting prøver jeg nå å finne ut av.

Jeg har fått trykket opp en slektsbok i noen få eksemplarer, men har nå funnet mye nytt, så snart kan jeg nok komme med "nytt opplag"

Uansett hvilket system du bruker, hvilke opplysninger du synes er viktige for deg osv. så ønsker jeg deg fortsatt god fornøyelse med en artig og spennende hobby. Smile

Ulf S
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 02 Aug 2019 00:11:09    Tittel: Re: Ang MyHeritage Svar med Sitat

Takk for tilbakemeldingene, kjekt å få vite hva andre gjør.Smile

Siden jeg har samlet opplysninger om slekta i ca 30 år, har det blitt mye papir. Og nå er tiden inne for å gjøre noe med det, og tette hullene jeg finner underveis Smile
Synes MH er enkelt og greit å bruke, så jeg kommer til å fortsette og gi blaffen i matchene Smile

Astrid: For meg også, når jeg får ett gjennombrudd er det rene kicket. Very Happy Vet ikke om MH har forandret på programmet men ingen av mine damer står oppført med mannen sitt navn, ikke engang dem som jeg har skrevet inn gift navn på, som min mor f.eks

Leif Bjørn: Gjør ikke noe om noen "stjeler" fra meg, jeg deler så gjerne. For jeg "stjeler" litt selv også Very Happy fra nettet og slektsbøker som jeg låner på biblioteket. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg ikke kommet så langt som jeg har gjort. Smile

Ulf: Takk for det Smile Gjør som deg, sjekker alle "gratisopplysninger". Finner jeg det ikke lager jeg ett notat så jeg kan komme tilbake til det senere en gang Smile Og får jeg en match som er fullstendig på jordet, så får jeg bare sende en melding og legge med noen linker Very Happy

Vil påstå at vi har den mest spennende hobbyen i verden Very Happy Very Happy Very Happy

Hanne
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet