Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 26 Mar 2013 12:52:26

InnleggSkrevet: 08 Sep 2019 17:20:06    Tittel: Arkivet etter Vensmoen tuberkulosesanatorium? Svar med Sitat

Noen som vet hvor man kan henvende seg for å be om innsyn i pasientarkivet etter Vensmoen sanatorium i Saltdal (spesifikt perioden 1916-1918)? Vensmoen var i drift som sanatorium fra 1916-1966.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 01 Mar 2009 07:46:27

InnleggSkrevet: 08 Sep 2019 19:12:54    Tittel: Re: Arkivet etter Vensmoen tuberkulosesanatorium? Svar med Sitat

Spør hos Fylkesmannen. Hvis journalene er oppbevart vil de gi deg innsyn om du har rett til det. Du må være nærmeste pårørende for å få innsyn.

https://www.helsetilsynet.no/rettigheter-klagemuligheter/helse--og-oms orgstjenester/rett-til-informasjon-medvirkning-og-selvbestemmelse/rett -for-narmeste-parorende-til-innsyn-i-journalen/
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Sep 2019 20:23:34    Tittel: Re: Arkivet etter Vensmoen tuberkulosesanatorium? Svar med Sitat

Takk for det. Jeg ser nå at jeg var litt upresis i spørsmålet. Det jeg lurer på er hvor arkivet er fysisk oppbevart og dermed hvor jeg kan rette forespørselen om innsyn. Kona er nærmeste pårørende, så jeg regner med at grunnlaget for å innvilge innsyn er greit.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 15 Aug 2006 03:12:27

InnleggSkrevet: 08 Sep 2019 21:18:43    Tittel: Re: Arkivet etter Vensmoen tuberkulosesanatorium? Svar med Sitat

Dette arkivet er oppbevart hos Nordlandssykehuset i Bodø. Jeg fikk kopi av journalen til en slektning som døde på Vensmoen ved å henvende meg dit.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 08 Sep 2019 21:21:54    Tittel: Re: Arkivet etter Vensmoen tuberkulosesanatorium? Svar med Sitat

Flott, det var godt å høre! Takk for hjelpen!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet