Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 09 Mai 2015 02:33:43

InnleggSkrevet: 10 Okt 2019 16:33:15    Tittel: Johannes Johannesen f. 1867-1870. Født i Norge? Død i USA? Svar med Sitat

Jeg prøver å finne ut hvem min oldefar (min farfars far) Johannes Johannesen var, hvor han kom fra, hvem som var hans foreldre og andre forfedre, og hvordan det gikk med ham i Amerika.

Johannes giftet seg med Caroline Strøm i Chicago, Cook, Illinois 15.11.90. I vielsesattesten står han med navnet John Johnson (typisk amerikanisering av navnet), Caroline står med navnet Lena Strom. Det står at begge er født i 1867. Caroline ble ifølge kirkeboka født 24.06.1867 i Strømsø, Drammen. Hun emigrerte i 1884 til Wisconsin, der broren bodde. Familien hennes er godt kartlagt.

Det første barnet deres, døpt Edwin Henry Johnsen, ble født i Chicago, Cook, Illinois 28.03.1891. Farens navn er i fødselsregistreringen skrevet John Johnsen, 23 år, født i Nor. Morens navn er skrevet Lena Stram Johnsen, født i Nor. I en annen utskrift er navnet hennes skrevet Lena Strom.

De fikk ett barn til (min farfar) i Amerika, før familien i 1894 reiste tilbake til Drammen. Der ble det tredje barnet deres født kort etter, 13.08.1895, og døpt Arnold Ragnvald Johannesen. Faren står her oppført som Johannes Johannesen, mekaniker, født i 1870.

Det er litt usikkert om Johannes kom tilbake sammen med familien i1994. Men en John Johnsen, mekaniker, som emigrerte 24.09.1896 med reisemål Chicago, kan ha vært ham.
I folketellingen for Drammen i 1900 om Lina Johannesens yrke: "Hustru (mand i Amerika)". I folketellingen for Drammen i 1910 står det: "Manden mekaniker?" Hva som skjedde med ham i Amerika har jeg heller ingen opplysninger om. Antakelig døde han der. Han sendte antakelig lite penger hjem, da Caroline var avhengig av økonomisk hjelp fra sin bror i Amerika, og av fattigunderstøttelse.

Johannes Johannesen hadde tydeligvis samme fornavn som sin far. Ut fra navnereglene på 1800-tallet kan det være et indisium på at han var født utenfor ekteskap.

Det er mulig at Johannes var svensk, eller at familien hans kom fra Sverige.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet