Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 07 Jun 2016 07:09:00

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020 16:48:59    Tittel: Rikshospitalets dåpsprotokoll Svar med Sitat

Hvorfor er Rikshospitalets dåpsprotokoll sperret for innsyn fra slutten av 1800-tallet og fremover? Det er mulig i andre kirkebøker å se dåpene helt frem til 1927. Er det mulig å få tilgang til denne informasjonen på annen måte enn digitalarkivet?

Brit Sæther
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 29 Mai 2016 11:36:13

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020 16:52:07    Tittel: Re: Rikshospitalets dåpsprotokoll Svar med Sitat

En feil hos Digitalarkivet.
Alt er sperret...
https://forum.arkivverket.no/topic/242161-skannede-sider-er-blitt-sper ret-ved-en-feil/

Hilsen
Matthias
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020 17:01:19    Tittel: Re: Rikshospitalets dåpsprotokoll Svar med Sitat

Ok. Takk skal du ha Matthias. Tenkte ikke på å sjekke digitalarkivets informasjon Smile

Jeg spør deg om en ting til - du som har oversikt Smile Vet du hvor langt Rikshospitalets kirkebøker blir frigitt ved neste folketelling? Idag går de tom 1922.

Takk for hjelpen igjen.

Hilsen Brit
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020 17:46:51    Tittel: Re: Rikshospitalets dåpsprotokoll Svar med Sitat

Jeg vet ikke svaret på dette, men så vidt jeg har forstått skannes kirkebøkene etterhvert som de blir overført til statsarkivet fra kirkekontorene, og innholdet frigjøres i henhold til gjeldene sperrefrister.

Bortsett fra at folketellingene også påvirkes av sperrefrister, tror jeg ikke det er noen sammenheng mellom når kirkebøker frigjøres og når folketellinger frigjøres.

Sperrefristen er 80 år for fødselsopplysninger, og 100 år hvis de inneholder adopsjonsopplysninger.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020 18:20:07    Tittel: Re: Rikshospitalets dåpsprotokoll Svar med Sitat

Hei Matthias

Ok. Jeg trodde det hadde en sammenheng. Jeg er ute etter en fødsel i 1933. Det er 87 år siden så da kan jeg vel henvende meg til statsarkivet og søke om å få innsyn i denne kirkeboken. Trodde jeg måtte vente til etter folketellingen i 2020. Jeg får undersøke dette nærmere.

Takk for hjelpen Smile

Hilsen Brit
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 01 Des 2004 03:25:05

InnleggSkrevet: 10 Jan 2020 23:52:24    Tittel: Re: Rikshospitalets dåpsprotokoll Svar med Sitat

Matthias skrev:
Sperrefristen er 80 år for fødselsopplysninger, og 100 år hvis de inneholder adopsjonsopplysninger.

Det er ikke noen spesifisert taushetsplikt for fødselsopplysninger. Etter forvaltningsloven er det 60 års taushetsplikt for noens personlige forhold.

Så er det ulike særlover som fastsetter taushetsplikt for spesielle opplysninger; f.eks. er det 100 års taushetsplikt for adopsjons- og barnevernssaker.

Utover taushetsplikt har det også betydning hva slags opplysninger som det offentlige kan legge fritt tilgjengelige på Internett.

Les mer her: https://www.digitalarkivet.no/content/99/sperret-innhold-i-digitalarki vet

Rikshospitalets kirkebøker er i en særstilling, fordi de inneholder spesielt mange tilfeller av barn født av enslige mødre. Dermed er det også mange opplysninger av sensitiv karakter, og summen av dette er at Arkivverket har valgt ikke å legge ut disse kirkebøkene lenger enn til ca. 1920.
Til Toppen
Skjult navn

InnleggSkrevet: 11 Jan 2020 07:26:51    Tittel: Re: Rikshospitalets dåpsprotokoll Svar med Sitat

Takk for oppklaring.

60 år er selvfølgelig riktig. 80-årsfristen gjelder dødsårsaker
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet