Slektsforum Slektsforum
Slekt og Data

HjelpHjelp    SøkSøk     Logg InnLogg Inn  Bli medlemBli DIS medlem  engelsk
Hvordan logge på? Les her om registrering og pålogging.
Start nytt emne    
Vis forrige emne :: Vis neste emne  
Av Innlegg
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2010 01:21:03

InnleggSkrevet: 07 Nov 2019 22:01:54    Tittel: Bygdebok Hemne Berg? Svar med Sitat

Jeg må spørre om noen vet i hvilken bygdebok jeg finner Berg, der Arntsen kom fra? savner litt lokalkjennskap, hos meg..
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Skjult navn

Ble registrert: 09 Mai 2010 12:22:17

InnleggSkrevet: 09 Nov 2019 16:57:09    Tittel: Re: Bygdebok Hemne Berg? Svar med Sitat

Hei !

Tror det er dårlig med bygdebok for Hemne, Berg er også i Snillfjord men dårlig med bok og bøker derfra.
Har du prøvd dette ?
http://www.hemneslekt.net/

Lykke til videre.
Magne.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 03 Nov 2010 01:21:03

InnleggSkrevet: 09 Nov 2019 22:27:19    Tittel: Re: Bygdebok Hemne Berg? Svar med Sitat

OK skal prøve..
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 07:33:23

InnleggSkrevet: 09 Nov 2019 22:53:52    Tittel: Re: Bygdebok Hemne Berg? Svar med Sitat

På 1950 eller 1960 tallet kom det ut et bokverk som het "Hemneboka" hvis jeg ikke husker feil. Det var et verk i to bind. Husker ikke hvem som var forfatter. Den burde være å finne på
Nasjonalbiblioteket.

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 08 Nov 2013 08:26:16

InnleggSkrevet: 14 Nov 2019 23:36:12    Tittel: Re: Bygdebok Hemne Berg? Svar med Sitat

Kolbjørn Aune har skrevet Bygdesoge for Hemne. Noe senere kom første bind i en gårdshistorie, tror det var på 1990-tallet. Den finnes på nasjonalbiblioteket.no, (søk Kolbjørn Aune) Men den omfatter da bare en del av Hemne, nemlig Østre Heim (som senere ble til Ytre Snillfjord). Berg ligger vel i Indre Snillfjord, og dekkes ikke av denne boka, og flere bind med gårdshistorie - for resten av Hemne - tror jeg ikke er utgitt. Derimot har vi jo nettstedet
hemneslekt.no, der står en hel del om folk på Berg. Søk på farsnavn/etternavn.
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 17 Okt 2007 07:33:23

InnleggSkrevet: 15 Nov 2019 06:50:02    Tittel: Re: Bygdebok Hemne Berg? Svar med Sitat

Den boka jeg hadde i tankene ble skrevet av Nils Hallan. Bind 1 kom ut i 1959. Den var litt vanskelig å finne på NB da de har registret den under en annen tittel. Der er den kalt "Bygdesoga fram til år 1700". (gjelder bind 1 ). Bind 2 fant jeg ikke.

Mvh Paul
Til Toppen
Skjult navn

Ble registrert: 11 Jan 2005 07:49:05

InnleggSkrevet: 16 Nov 2019 19:58:27    Tittel: Re: Bygdebok Hemne Berg? Svar med Sitat

Hei

Har du et fornavn, eventuelt et årstall på denne Arntsen ?

Mvh Agnar
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Skjult navn

Ble registrert: 03 Mai 2017 08:49:17

InnleggSkrevet: 10 Feb 2020 12:23:45    Tittel: Re: Bygdebok Hemne Berg? Svar med Sitat

I det gamle Hemne prestegjeld lå det to navnegårder som het Berg.

Den ene ligger nå i Orkland kommune (tidligere i Snillfjord kommune), og består av mange bruk langs et dalføre nordøst av Krokstadøra.

Den andre ligger nå i Heim kommune (tidligere i Hemne kommune), på vestsiden av den indre delen av Hemnfjorden.

Ingen av disse er omfattet av noen bygdebok enn så lenge. Hemne Historielag har startet arbeidet med å gi ut bygdebok for Heim kommune, og da vil sistnevnte bli omtalt i sjette og siste bind i serien slik planene er for øyeblikket.

Sjekk gjerne på Hemneslekt.net om du finner igjen rette vedkommende der.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start nytt emne Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå til:  
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp filer til dette forumet
Du kan ikke laste ned filer fra dette forumet